Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania (...)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Dotyczy to również sytuacji, gdyby na usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym realizowanych jako całość wraz z budynkiem sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, w którym się znajdują i dla których stawka podatku wynosi 7% kontrahenci Spółki wystawili faktury z 22% stawką podatku VAT. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią bowiem podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zatem w tym wypadku regulacje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustaw o VAT nie będą miały zastosowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.05.2008 r. (data wpływu 09.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT dokumentujących usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT dokumentujących usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność deweloperską.

Spółka nabywa usługi budowlane od firm zewnętrznych. Z jedną z firm Spółka podpisała kontrakt na budowę osiedla mieszkaniowego z garażami podziemnymi i parkingami na zewnątrz budynku. Firma zewnętrzna wystawia fakturę na usługi budowlane z dwiema stawkami VAT: 7% i 22%, stosując klucz podziału do wyliczenia podstawy VAT, którym jest iloraz powierzchni mieszkalnej i powierzchni całkowitej budynku. Kontrahent stoi na stanowisku, iż stawka obniżona ma zastosowanie jedynie do części budowy, która dotyczy bezpośrednio lokali mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11. Do budowy miejsc parkingowych stosuje stawkę 22%, uzasadniając to faktem, iż parkingi w klasyfikacji PKOB sklasyfikowane są w dziale 12 w klasie 1242 jako budynki niemieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zastosowania przez kontrahentów Spółki 22% stawki VAT na usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zastosowania przez kontrahentów stawki VAT w wysokości 22% na usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT.

Zdaniem Spółki, kryterium decydującym o możliwości zastosowania 7% stawki VAT jest sposób dokonywania sprzedaży mieszkań i garaży przez podatnika. W związku z powyższym, jeżeli sprzedaż miejsca postojowego następowałaby niezależnie od sprzedaży lokalu mieszkalnego, to dostawa tego miejsca postojowego stanowiłaby odrębny obrót i byłaby opodatkowana stawką 22%.

W przypadku nabywania usług budowlanych od firmy zewnętrznej w zakresie budowy garaży (miejsc postojowych), firma ta nie ma wpływu na sposób sprzedaży tych garaży i miejsc postojowych przez dewelopera. Nie jest więc w stanie przewidzieć, jaką stawką będzie opodatkowana ich sprzedaż. W takiej zaś sytuacji prawidłowym jest stosowanie przez tę firmę stawki podstawowej do usług budowlanych w zakresie budowy garaży (miejsc garażowych). Konsekwentnie zaś, Spółka ma prawo do pełnego odliczenia kwoty VAT naliczonego na fakturach otrzymywanych od firm zewnętrznych za tego typu usługi budowlane.

Powyższe stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Na poparcie swojego stanowisko Spółka wskazuje m.in. na postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15 lutego 2007 r. (PP II 443/1/86/07/15807/06), w którym stwierdził, iż jako że miejsce postojowe jest samodzielnym przedmiotem obrotu i nie jest związane z prawem do lokalu mieszkalnego (w związku z czym brak jest możliwości potraktowania miejsca postojowego jako obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części, która przeznaczona byłaby na cele inne niż użytkowe), stawka podatku od towarów i usług właściwa dla miejsca postojowego wynosi 22%; oraz Naczelnika Urzędu Skarbowy w Płocku z dnia 23 maja 2007 r. (1419/UPP/443-32/07/RK).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT. Wnioskodawca podkreśla, iż wszelka interpretacja rozstrzygająca wątpliwości na korzyść stosowania ograniczenia prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego, byłaby niezgodna z zasadą neutralności opodatkowania i jako taka powinna być odrzucana.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym oraz powyższym uzasadnieniem, Spółka zwraca się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko i rozumienie treści przepisów o VAT jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na odmienne od przedstawionego przez Wnioskodawcę uzasadnienie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.


Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc działalność deweloperską nabywa usługi budowlane od firm zewnętrznych. Z jedną z firm Spółka podpisała kontrakt na budowę osiedla mieszkaniowego z garażami podziemnymi i parkingami na zewnątrz budynku. Firma ta wystawia fakturę na usługi budowlane z dwiema stawkami VAT: 7% i 22%, stosując klucz podziału do wyliczenia podstawy VAT, którym jest iloraz powierzchni mieszkalnej i powierzchni całkowitej budynku, natomiast do budowy miejsc parkingowych stosuje stawkę 22%,

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem robót budowlanych jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość i umowy są zawarte na realizację usług budowlanych jako całości, to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót (w tym również związanych z garażami podziemnymi). Natomiast w przypadku, gdyby roboty budowlane dotyczyły tylko poszczególnych garaży podziemnych znajdujących się w danym budynku mieszkalnym, to prace budowlane dotyczące tych garaży powinny być opodatkowane stawką VAT 22%.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów Spółki faktur VAT w przypadku zastosowania przez te podmioty 22% stawki VAT na usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dotyczy to również sytuacji, gdyby na usługi budowlane dotyczące miejsc postojowych w garażu podziemnym realizowanych jako całość wraz z budynkiem sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, w którym się znajdują i dla których stawka podatku wynosi 7% kontrahenci Spółki wystawili faktury z 22% stawką podatku VAT.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią bowiem podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zatem w tym wypadku regulacje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustaw o VAT nie będą miały zastosowania.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółka (nabywca usług), przedmiotowa interpretacja w części dotyczącej kontrahentów Spółki (świadczących usługi) nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika