Czy zasadnym jest stwierdzenie, że przy świadczeniu usług, za które zapłata w całości następować (...)

Czy zasadnym jest stwierdzenie, że przy świadczeniu usług, za które zapłata w całości następować będzie za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, spełnione zostaną warunki zaliczenia tej usługi jako zwolnionej z ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. - pozycja 37?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2011r. (data wpływu 07.03.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 07.06.2011 r. (data wpływu 13.06.2011r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30.05.2011 r. sygn. IPPP2/443-290/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług pośrednictwa za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 07.03.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług pośrednictwa za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usługi pośrednictwa w uzyskiwaniu przez osoby poszkodowane na skutek różnego rodzaju wypadków losowych odszkodowania od towarzystw ubezpieczeniowych. Z tego tytułu Wnioskodawczyni pobiera prowizję ustalaną w umowie z poszkodowanymi klientami lub ich pełnomocnikami i wystawia każdorazowo fakturę VAT.

Urząd Statystyczny w Łodzi zaliczył tę usługę do grupy PKWiU 1997 o symbolu 74.84.14-00.00 i korzysta ona ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, w oparciu o załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2009 r., zaliczający symbol PKWiU ex 74.84 - usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie jest dokumentowane fakturą do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Od 1 maja 2011r. zapłata za świadczone usługi pośrednictwa następować będzie w całości za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 07.06.2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) Wnioskodawczyni wskazała, iż obroty z działalności gospodarczej w zakresie świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za rok 2010 wynosiły: 490.982,32 zł. (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt dwa złote 32/100) oraz, że przed dniem 1 stycznia 2011 roku nie była prowadzona ewidencja przedmiotowych usług na kasie rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zasadnym jest stwierdzenie, że przy świadczeniu usług, za które zapłata w całości następować będzie za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, spełnione zostaną warunki zaliczenia tej usługi jako zwolnionej z ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. - pozycja 37?


Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle powyższego uważa ona, iż spełnione zostaną warunki zawarte w części II, pozycja 37, załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W poprzednim stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797) na podstawie zapisów zawartych w § 2 tego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 23 tego załącznika wymieniono usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU ex 74.84).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usługi pośrednictwa w uzyskiwaniu przez osoby poszkodowane na skutek różnego rodzaju wypadków losowych odszkodowania od towarzystw ubezpieczeniowych. Wnioskodawczyni z tego tytułu pobiera prowizję ustalaną w umowie z poszkodowanymi klientami lub ich pełnomocnikami i wystawia każdorazowo fakturę VAT. Urząd Statystyczny w Łodzi zaliczył tę usługę do grupy PKWiU 1997 o symbolu 74.84.14-00.00 i korzysta ona ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, w oparciu o załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2009 r., zaliczający symbol PKWiU ex 74.84 - usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie jest dokumentowane fakturą do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania. Od 1 maja 2011r. zapłata za świadczone usługi pośrednictwa następować będzie w całości za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Obroty z działalności gospodarczej w zakresie świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za rok 2010 wynosiły: 490.982,32 zł. (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt dwa złote 32/100). Wnioskodawczyni przed dniem 1 stycznia 2011 roku nie prowadziła ewidencji przedmiotowych usług na kasie rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że istotą zapytania Wnioskodawczyni jest to, czy w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011r., będzie miała obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej usługi pośrednictwa, za które zapłata w całości następować będzie za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W okresie od 1 stycznia 2011r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  • do dnia 31 grudnia 2012r.

    sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia (?).

Z treści ww. załącznika wynika, że ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej nie będą mogły korzystać już m.in. usługi komercyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane, tak więc nowe grupy podatników (w tym Wnioskodawczyni), dla których przewidziano od 1 maja 2011r. kasy fiskalne, będą mogły korzystać z obowiązującego obecnie zwolnienia tylko do końca kwietnia 2011 r.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła;

- przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.


Aby zatem Wnioskodawczyni miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.


Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto, w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.


Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni świadczy usługi pośrednictwa zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej do 30 kwietnia 2011r. zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z uwagi na to, że Strona spełnia łącznie trzy warunki określone w poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia, tj. zapłata za świadczone usługi pośrednictwa następować będzie w całości za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła jak również to, że Wnioskodawczyni przed dniem 1 stycznia 2011 roku nie prowadziła ewidencji przedmiotowych usług na kasie rejestrującej, Strona nie ma obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. Zatem, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku od 1 maja 2011r. instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Nadmienić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni będzie korzystała z przysługującego jej zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika