Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom, (...)

Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom, które w momencie poniesienia wydatków posiadały spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub odrębną własność lokalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r., (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu części poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej oraz obowiązku sporządzania informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 24 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu części poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej oraz obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia w ramach funduszu remontowego dokonuje częściowej refundacji wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej osobom, które posiadają zarówno spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jak i prawo odrębnej własności do lokalu. W spółdzielni nie ma żadnej nieruchomości, która z mocy ustawy o własności lokali przekształcona zastałaby we wspólnotę. Nie została też podjęta uchwała przez właścicieli lokali w zakresie utworzenia wspólnoty. Osoby posiadające prawo odrębnej własności pozostają pod zarządem spółdzielni. Osoby posiadające prawo odrębnej własności w większości są również członkami spółdzielni (na co zezwala im ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych). Opłaty eksploatacyjne w tym fundusz remontowy są im naliczane na takich samych zasadach jak osobom posiadającym spółdzielcze prawa do lokali z wyjątkiem podatku od nieruchomości, który od swojej własności odprowadzają bezpośrednio do Urzędu Gminy. Refundacje do wymiany stolarki okiennej dokonywane są zgodnie z obowiązującym regulaminem, który jest wspólny dla wszystkich lokatorów, bez względu na to, jakie posiadają prawa do lokalu (spółdzielcze czy odrębną własność). Spółdzielnia wystawiała informację PIT-8C wszystkim osobom, które dokonały wymiany stolarki okiennej w okresie do końca 2005 r., a refundacja wypłacona była po 2005 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił nie wystawiając informacji PIT-8C wszystkim osobom posiadającym zarówno spółdzielcze prawo do lokalu jak i posiadającym prawo odrębnej własności lokalu, którzy wymiany stolarki okiennej dokonali po 1 stycznia 2006 r....

W przypadku, gdyby spółdzielnia postąpiła nieprawidłowo, to w jaki sposób należy dokonać korekty, biorąc pod uwagę fakt, że spółdzielnia poza nazwiskiem i adresem nie posiada innych danych niezbędnych przy wystawianiu informacji PIT-8C.


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidło postąpiono, nie wystawiając informacji PIT-8C osobom, które dokonały we własnym zakresie wymiany stolarki okiennej po 1 stycznia 2006 r. i otrzymały częściową refundację poniesionych kosztów, ponieważ:


  1. osoby te nie mogły już w rozliczeniu rocznym dokonać odliczeń z tytułu poniesionych kosztów w ramach ulgi remontowej,
  2. refundacja dokonywana jest ze środków funduszu remontowego,
  3. fundusz remontowy tworzony jest z wpłat wszystkich użytkowników mieszkań, tzn. członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokalu, właścicieli lokali nie będących członkami spółdzielni.


Ponieważ w spółdzielni z mocy ustawy o własności lokali żadna nieruchomość nie została przekształcona we wspólnotę, wszyscy użytkownicy mieszkań są traktowani przez spółdzielnię jednakowo. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że refundacja, którą otrzymują użytkownicy mieszkań w tym właściciele lokali nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż refundacja ta to nic innego jak częściowy zwrot kwot, które wcześniej osoby te wpłaciły na fundusz remontowy w ramach miesięcznych opłat eksploatacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 ww. ustawy).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W świetle powyższego, właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. W konsekwencji, w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę okien w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe.

Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca prawo odrębnej własności lokalu jest członkiem, czy też nie jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej.

Tego rodzaju obowiązek nie został natomiast nałożony na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych. Brak jest bowiem przepisów, które regulowałyby tę kwestię ? niezależnie od ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ? w analogiczny sposób, jak powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego w momencie poniesienia wydatków.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Wnioskodawca w ramach funduszu remontowego dokonuje częściowej refundacji wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej osobom, które posiadają zarówno spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jak i prawo odrębnej własności do lokalu. Osoby posiadające prawo odrębnej własności w większości są również członkami spółdzielni. Opłaty eksploatacyjne w tym fundusz remontowy są im naliczane na takich samych zasadach jak osobom posiadającym spółdzielcze prawa do lokali z wyjątkiem podatku od nieruchomości, który od swojej własności odprowadzają bezpośrednio do Urzędu Gminy. Refundacje do wymiany stolarki okiennej dokonywane są zgodnie z obowiązującym regulaminem, który jest wspólny dla wszystkich lokatorów, bez względu na to, jakie posiadają prawa do lokalu (spółdzielcze czy odrębną własność).

Zatem mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że otrzymywany przez osoby posiadające odrębną własność lokalu zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast Spółdzielnia była obowiązana do wystawiania dla tych osób informacji PIT-8C.

Jednocześnie, z uwagi na dotychczasowe niewystawienie informacji PIT-8C Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia powyższych informacji za lata poprzednie, bowiem żaden z przepisów podatkowych nie zwalnia go z obowiązku wynikającego z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych przez osoby, które posiadały spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, nie powstało po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. W związku z tym na Spółdzielni nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tychże osób.

Końcowo wskazać należy, iż podatnicy, którzy uprzednio dokonali odliczenia poniesionych wydatków na wymianę okien w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot ze spółdzielni tych wydatków, mają prawo wyboru sposobu uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym. Rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatnik może dokonać poprzez jej uwzględnienie w przychodach albo doliczenie do podatku kwoty faktycznie odliczonej w latach ubiegłych. Obowiązek rozliczenia przedmiotowej kwoty w zeznaniu dotyczy wszystkich podatników korzystających z przedmiotowej ulgi niezależnie od tego, czy otrzymany zwrot podlega opodatkowaniu, czy też nie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika