W przedstawionym stanie faktycznym:1) zastawnik uzyskuje należność z tytułu udziału w zyskach osoby (...)

W przedstawionym stanie faktycznym:
1) zastawnik uzyskuje należność z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej,
2) Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanej wypłaty dywidendy, stosując stawkę podatku wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. 10% kwoty dywidendy brutto,
3) nie zostały spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania kwoty dywidendy wypłacanej spółce cypryjskiej, której przysługuje prawo zastawu na akcjach - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania kwoty dywidendy wypłacanej spółce cypryjskiej, której przysługuje prawo zastawu na akcjach, uzupełniony pismem Spółki z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Akcjonariusz posiadający 18% w kapitale zakładowym Spółki, pismem z dnia 16 października 2008 r. poinformował Zarząd o dokonaniu zastawu wszystkich posiadanych akcji na rzecz spółki zarejestrowanej na Cyprze. W załączonej do pisma umowie zastawu z dnia 14 października 2008 r. akcjonariusz (zastawca) ustanowił na rzecz spółki cypryjskiej (zastawnika) ?zastaw na wszystkich akcjach wymienionych w § 2 określonych poniżej oraz prawach i uprawnieniach związanych z akcjami z wyłączeniem prawa głosu, łącznie z prawem do dywidendy i prawem do majątku Spółki pozostałym po zaspokojeniu wierzycieli w trakcie likwidacji?. Jednocześnie zastawnik oświadczył w umowie, że wyraża zgodę na ustanowienie zastawu oraz że od dnia zawarcia umowy będzie posiadał akcje zastawione na podstawie tejże umowy i że wszystkie akcje są wydane zastawnikowi w dniu podpisania umowy.

Pismem z dnia 21 października 2008 r. (przed Walnym Zgromadzeniem Akcjonariuszy) zastawnik i zastawca wnieśli o ujawnienie zastawu w księdze akcyjnej, a pismem z dnia 24 października 2008 r. zastawnik wniósł o przekazanie całej dywidendy na rzecz zastawnika w D. Bank S.A. informując, że zgodnie z umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Polską a Cyprem podatek dochodowy zastawnik rozliczy na Cyprze. Pismem z dnia 28 października 2008 r. Spółka poinformowała akcjonariusza o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 341 Kodeksu spółek handlowych i pouczyła o przysługującym mu prawie zgłoszenia sprzeciwu. Na wezwanie Spółki akcjonariusz i zastawnik przedstawili dokumenty dotyczące zastawnika i zawartej umowy zastawu oraz oryginały dokumentów niezbędnych do weryfikacji statusu prawnego zastawnika.

Zwolnienie dywidendy od podatku dochodowego przewiduje art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymieniając warunki skutkujące zwolnieniem. Ponadto, ustawa ta - w art. 22a - odsyła do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W art. 26 ustanawia ponadto obowiązek potrącenia zryczałtowanego podatku przez spółkę dokonującą wypłaty dywidend, stwierdzając, że jest ona płatnikiem tego podatku. Jednocześnie, w tym przepisie ustawodawca stwierdził, że w przypadku zastosowania innej stawki podatku bądź zwolnienia dywidend z opodatkowania w Polsce na podstawie odpowiedniej umowy międzynarodowej, jest to możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji podatkowej określającej jego siedzibę dla celów podatkowych. Zgodnie z wymogiem polskich organów skarbowych, konieczne jest przestawienie certyfikatu w oryginale i z tłumaczeniem na język polski.

Zasady unikania podwójnego opodatkowania wynikają z umowy zawartej między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523). Zgodnie z art. 10 tej umowy, wypłata dywidend może być opodatkowana w państwie, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendy, lub w państwie, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania odbiorca dywidendy. Jeśli odbiorca dywidendy jest ich właścicielem (art. 10 ust. 2 umowy), to podatek może być pobrany przez spółkę wypłacającą dywidendy według prawa swojej siedziby, ale nie może przekroczyć wówczas 10% dywidendy, co zostało doprecyzowane w art. 24 ust. 3 - stawka podatku wynosi 10% brutto dywidend. W Konwencji Modelowej OECD przewidziano możliwość opodatkowania dywidend przez spółkę z siedzibą w państwie pierwszym ? wypłacającą dywidendę ?osobie uprawnionej do dywidendy? mającej siedzibę w drugim państwie ? w państwie pierwszym do wysokości 15% kwoty dywidend brutto. Wymienione pojęcia, tj. ?właściciel dywidendy? i ?osoba uprawniona do dywidendy?, nie zostały jednak w przepisach określone.

Problem wyboru możliwości zasad opodatkowania i wybór prawa właściwego do opodatkowania (art. 10 ust. 1 i 2 umowy Polska ? Cypr) został rozwiązany przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 11 maja 1995 r. (sygn. PO 4/BA-722-8/95) oraz piśmie z dnia 22 lutego 1996 r. (sygn. PO 4/AK-722-118/96). Wyjaśniło, że: ?Określenie może być opodatkowane użyte w tych przepisach (umowach) oznacza prawo dla administracji podatkowej danego kraju do opodatkowania tego typu dochodów; w żadnym zaś wypadku nie oznacza prawa dla podatnika wyboru kraju, w którym otrzymana przez niego dywidenda podlegać będzie opodatkowaniu?. W żadnych przepisach nie uregulowano, w jakim trybie i w jaki sposób administracja podatkowa danego kraju będzie decydować w konkretnym przypadku.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy zastawnik posiadający akcje (18% kapitału) otrzymane od zastawcy w związku z zawartą umową zastawu ? będący zgodnie z Kodeksem cywilnym posiadaczem tych akcji i wpisany do księgi akcyjnej Spółki ? spełnia wymóg posiadania bezpośrednio akcji w kapitale Spółki, w rozumieniu art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w tym artykule, Spółka powinna jako płatnik zwolnić zastawnika ze zryczałtowanego 19% podatku dochodowego i przekazać całą kwotę brutto dywidendy na rachunek spółki cypryjskiej...


  2. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest przecząca: Czy płatnik (Spółka wypłacająca dywidendę) powinien:


    1. potrącić 10% podatku dochodowego na podstawie art. 10 ust. 2 w związku z art. 24 ust. 3 umowy Polska ? Cypr... Czy w celu takiego opodatkowania ma zażądać od zastawnika innych dokumentów, poza certyfikatem rezydencji podatkowej i jakie to mają być dokumenty...
    2. zwrócić się do Ministerstwa Finansów jako władzy podatkowej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt j umowy Polska ? Cypr, w celu rozstrzygnięcia właściwości kraju i prawa opodatkowania...


Zdaniem Wnioskodawcy, można przyjąć, że zastawnik posiadający akcje, przekazane mu przez akcjonariusza (zastawcę) w wyniku zawartej i obowiązującej strony umowy zastawu oraz faktu przeniesienia posiadania akcji zgodnie z art. 336 i art. 348 Kodeksu cywilnego jest osobą, o której mowa w cytowanym art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Gdyby zaś pojęcie posiadania miało być w świetle art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tożsame z pojęciem właściciel, to Spółce zasadne wydaje się przyjęcie w rozpatrywanym stanie faktycznym, wysokości opodatkowania wynikającej z art. 10 ust. 2 w związku z art. 24 ust. 3 umowy Polska ? Cypr, tj. 10% wartości dywidend. Co prawda, w tekście polskim jest wpisany dodatkowy, mało precyzyjny warunek, tj. że ?odbiorca dywidend jest ich właścicielem?, tego warunku nie ma jednak w tekście angielskim umowy, a ponieważ tekst angielski ma priorytet ? to można uznać, iż za odbiorcę w rozumieniu tej umowy uważa się także zastawnika.

Analizując treść art. 319 Kodeksu cywilnego ? zastawnik (spółka cypryjska) może pobierać pożytki, które przynosi rzecz albo prawo obciążone zastawem, jeśli umowa mu tego nie zabrania. Nie ulega wątpliwości, że dywidenda stanowi pożytek z akcji. Można zatem ? zdaniem Spółki ? zastosować 10% stawki podatku dochodowego, skoro obciążenie akcji ograniczonym prawem rzeczowym (czyli zastawem) przewiduje Kodeks spółek handlowych i nakazuje Zarządowi na wniosek zastawnika takie obciążenie wpisać do księgi akcyjnej.

Płatnik podatku ma prawo zwrócić się do organów podatkowych o zdecydowanie, co do obowiązującego w danym przypadku prawa podatkowego, skoro umowa międzynarodowa tego nie rozstrzyga, a zdaniem Ministerstwa Finansów, osobą upoważnioną do zdecydowania o kraju i przepisach właściwych do opodatkowania nie jest płatnik ani podatnik, tylko władza podatkowa. Z powyższego wynika, że władza podatkowa powinna uregulować w obowiązujących przepisach sprawy mogące budzić wątpliwości wszystkich zainteresowanych stron, ze względu na konieczność działania w sposób zapewniający zaufanie do organów podatkowych (art. 120?121 Ordynacji podatkowej). Powinna ponadto wyraźnie określić wszystkie warunki dotyczące opodatkowania podmiotów zagranicznych, uczestniczących w jakikolwiek sposób w obrocie krajowym. Skoro tego nie uczyniła ? to płatnik podatku winien zwrócić się do właściwych organów podatkowych o wyjaśnienie swojej sytuacji podatkowej.


W piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie do doprecyzowania własnego stanowiska w sprawie, Spółka wskazała, że ? jej zdaniem ? jako płatnik podatku dochodowego od wypłacanych dywidend, nie powinna potrącać zryczałtowanego podatku dochodowego, z uwagi na przepis art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem:


  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach jest spółka mająca siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody ( przychody) z dywidend jest spółka zarejestrowana na Cyprze, tj. w państwie członkowskim Unii Europejskiej,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2 posiada ? w rozumieniu art. 336 Kodeksu cywilnego ? akcje stanowiące 18% w kapitale spółki, wymienionej w pkt 1,
  4. odbiorca dochodów (przychodów) z dywidend jest spółka, o której mowa w pkt 2.


Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, warunek, wynikający z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji, także został spełniony ? pełnomocnik zastawnika dostarczył stosowny certyfikat, łącznie z tłumaczeniem na język polski, w dniu 28 listopada 2008 r.

Spółka podkreśliła ponadto, że warunek wymieniony w art. 22 ust. 4a omawianej ustawy, tj. okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jest spełniony ? zgodnie z ust. 4b tego artykułu ? także wówczas, gdy okres dwuletni upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Należności wypłacane z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 powołanej ustawy to dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 10 ust. 1 omawianej ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym m.in. dochód z umorzenia udziałów (akcji), dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów (akcji), wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

W przedstawionym stanie faktycznym, w związku z ustanowieniem prawa zastawu na akcjach jednego ze wspólników Spółki, kwota dywidendy jest wypłacana na rzecz zastawnika.

Wobec powyższego, Spółka ma wątpliwości dotyczące obowiązku poboru, jako płatnik, zryczałtowanego podatku dochodowego od tej wypłaty. Kwestią wstępną dla rozstrzygnięcia tej kwestii jest ustalenie, czy przekazanie kwoty dywidendy na rzecz zastawnika stanowi wypłatę należności z tytułu wymienionego w art. 22 ust. 1 tej ustawy, tj. z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 347 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom. Jednocześnie, ustawa ta dopuszcza możliwość ustanowienia na akcjach ograniczonych praw rzeczowych w postaci zastawu albo użytkowania, przewidując możliwość ujawnienia tych praw w księdze akcyjnej (art. 341 § 2 Kodeksu spółek handlowych).

Zastaw został uregulowany w Dziale IV Tytułu III Księgi Drugiej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Jest on ograniczonym prawem rzeczowym, które można ustanawiać na rzeczach ruchomych i prawach zbywalnych (art. 244 § 1, art. 306 § 1 i art. 327 powołanej ustawy). Zgodnie z art. 306 § 1 Kodeksu cywilnego, w celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności można rzecz ruchomą obciążyć prawem, na mocy którego wierzyciel będzie mógł dochodzić zaspokojenia z rzeczy bez względu na to, czyją stała się własnością, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela rzeczy, wyjąwszy tych, którym z mocy ustawy przysługuje pierwszeństwo szczególne. Jeżeli rzecz obciążona zastawem przynosi pożytki, na mocy art. 319 omawianej ustawy, zastawnik powinien, w braku odmiennej umowy, pobierać je i zaliczać na poczet wierzytelności i związanych z nią roszczeń. W myśl art. 328 Kodeksu cywilnego, do zastawu na prawach przepisy te stosuje się odpowiednio z zachowaniem przepisów rozdziału II Działu IV Tytułu III Księgi Drugiej Kodeksu.

W analizowanym stanie faktycznym, akcjonariusz obciążył swoje akcje prawem zastawu. Ograniczył tym samym swoje prawa jako akcjonariusza, upoważniając zastawnika m.in. do pobierania pożytków z akcji, w tym dywidendy. W konsekwencji, pomimo, że akcjonariusz pozostaje właścicielem akcji, faktycznie nie uzyskuje dochodu (przychodu) z tych akcji. Podmiotem uprawnionym do ich uzyskiwania jest bowiem spółka cypryjska (zastawnik). Na mocy umowy zastawu, spółka cypryjska uzyskała zatem prawo do udziału w zyskach osoby prawnej. Innymi słowy, kwota dywidendy wypłacana na rzecz zastawnika jest dla niego faktycznie uzyskanym przychodem (dochodem) z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, a więc należnością z tytułu wymienionego w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, na Wnioskodawcy, jako podmiocie dokonującym wypłaty dywidendy na rzecz zastawnika, ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co do zasady podlegają one opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 powołanej ustawy)


Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od powyższej zasady. Na mocy art. 22 ust. 4 omawianej ustawy w związku z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533), zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka, o której mowa w pkt 2, albo zagraniczny zakład tej spółki.


Powołany przepis został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w celu implementacji dyrektywy Rady (WE) Nr 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (Dz.U.L 225 z 20.8.1990, str.6-9, ze zm.). Dyrektywa ta miała na celu ujednolicenie przepisów podatkowych, dotyczących zasad opodatkowania zysków podzielonych, przekazywanych pomiędzy spółkami dominującymi a zależnymi Państw Członkowskich. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej dyrektywy, w celu jej stosowania:


  1. ?spółka dominująca? to każda spółka w państwie członkowskim, która spełnia warunki wymienione w art. 2 i posiada co najmniej 25% udziału w kapitale spółki w innym państwie członkowskim spełniającej te same warunki;
  2. ?spółka zależna? to spółka, w której kapitale posiada udział wymieniony w lit. a) inna spółka.


Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-48/07, pojęcie udziału w kapitale spółki w innym państwie członkowskim w rozumieniu art. 3 tej dyrektywy obejmuje wyłącznie właścicieli udziałów.

Mając na względzie fakt, że wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 22 ust. 4 i 5, miało na celu zrealizowanie instrumentu wspólnotowego przewidzianego w ww. Dyrektywie, tj. ?zwolnienia ze ryczałtowego podatku dochodowego od dochodów z dywidend uzyskiwanych od spółki zależnej przez spółkę dominująca, położoną w innym niż Rzeczpospolita Polska Państwie Członkowskim Unii Europejskiej (art. 5 Dyrektywy)? (Sejm RP IV kadencji, Druk Sejmowy Nr 1852), wykładnia przepisów art. 22 ust. 4 i 5 powinna być dokonywana zgodnie z wykładnią przepisów tej Dyrektywy.

Oznacza to, że wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, w omawianym przypadku, nie można uznać za spełniony warunku posiadania przez spółkę uzyskującą dywidendę (spółkę cypryjską) bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów (akcji) w kapitale Spółki wypłacającej tę należność. Ustanowienie prawa zastawu nie zmienia faktu, że wspólnikiem Spółki, posiadającym ? jako właściciel - akcje w jej kapitale zakładowym pozostaje akcjonariusz. Zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zatem zastosowania w omawianym przypadku.

Należy ponadto wskazać, że na mocy art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na okoliczność, że podmiotem uzyskującym dywidendę jest spółka cypryjska, należy zatem uwzględnić przepisy umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523).

Przepisy art. 10 tej umowy normują zasady opodatkowania dywidend, przekazywanych pomiędzy podmiotami polskimi i cypryjskimi. Na mocy art. 10 ust. 3 tej umowy, dywidendy w rozumieniu tego artykułu to dochody z akcji lub innych praw związanych z udziałem w zyskach i nie odnoszących się do roszczeń z tytułu wierzytelności, jak również dochody z innych udziałów w spółce, które są traktowane w ten sam sposób, jak dochód z akcji, zgodnie z ustawodawstwem podatkowym Państwa, w którym spółka dokonująca jego podziału ma siedzibę.

Należność wypłacana zastawnikowi przez Wnioskodawcę mieści się w cytowanej definicji, wobec czego do jej opodatkowania znajdą zastosowanie zasady wskazane w art. 10 omawianej umowy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy polsko ? cypryjskiej, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże ? na mocy ust. 2 tego artykułu - dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto.

Z powołanych unormowań wynika, że dywidenda wypłacana przez spółkę polską spółce cypryjskiej może być opodatkowana w Polsce i według prawa polskiego. Jeżeli jednak odbiorca dywidendy jest jej właścicielem ? a taka sytuacja ma miejsce w analizowanym przypadku ? podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto.

Oznacza to, że zgodnie z omawianą umową, Wnioskodawca powinien potrącić zryczałtowany podatek dochodowy od dywidendy wypłacanej zastawnikowi (spółce cypryjskiej), stosując stawkę podatku 10% kwoty dywidendy brutto.

Należy jednak podkreślić, że ? zgodnie z art. 26 ust. 1 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe wyłącznie pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Jak wskazał Wnioskodawca, stosowny dokument został dostarczony przez zastawnika.

Konieczne jest ponadto zastrzeżenie, że na mocy art. 10 ust. 4 umowy polsko - cypryjskiej, postanowień ustępów 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki płacącej dywidendy, działalność zarobkową przez zakład położony w tym Państwie bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, rzeczywiście wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.


Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym:

  • zastawnik uzyskuje należność z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej,
  • Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanej wypłaty dywidendy, stosując stawkę podatku wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. 10% kwoty dywidendy brutto,
  • nie zostały spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika