Mój Prąd 6.0 ruszył

Szósta edycja programu “Mój Prąd” - nawet do 28 tys. zł wsparcia dla prosumentów

W ramach szóstej edycji programu Mój Prąd prosumenci mogą uzyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do 28 tys. zł dofinansowania na mikroinstalację fotowoltaiczną, magazyn energii elektrycznej i magazyn ciepła.

To dobra informacja dla prosumentów i kolejny etap rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce.

W nowej, szóstej edycji programu "Mój Prąd" szczególny nacisk położony jest na magazyny energii, które zapewniają wzrost wykorzystania energii w miejscu jej wytworzenia, a co za tym idzie pomagają w odciążeniu sieci elektroenergetycznej.

W ramach programu “Mój Prąd” dofinansowano dotąd w Polsce ponad 530 tys. mikroinstalacji PV.

Porady prawne

Najważniejsze informacje

Nabór wniosków w szóstej edycji programu prowadzony będzie od 2 września do 20 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania środków. Budżet programu to 400 mln zł (ze środków FEnIKS).

Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się 1 stycznia 2021 r. Warunkiem koniecznym do skorzystania z dofinansowania jest rozliczanie się w systemie net-billing.

Dla mikroinstalacji fotowoltaicznych zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od dnia 1 sierpnia 2024 r. obowiązkowy będzie montaż magazynu energii.

Uruchomienie kolejnej edycji programu stanowi odpowiedź na utrzymujące się zainteresowaniem własnym źródłem energii. To kolejny krok w drodze do dekarbonizacji i rozwoju energetyki prosumenckiej w Polsce.  

Program Mój Prąd 6.0 jest skierowany do prosumentów, tzn. osób wytwarzających energię na własne potrzeby i przekazujących jej nadwyżkę do sieci energetycznej. W programie można uzyskać dofinansowanie na instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii lub magazyny ciepła. Celem programu jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych, wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie oraz wzrost efektywności zarządzania energią elektryczną.

Nabór wniosków od 2 września 2024 r.

Nabór wniosków jest prowadzony od 2 września do 20 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania środków. Budżet programu to 400 mln zł, finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).  

Wysokość dofinansowania

Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej, magazynu energii elektrycznej, magazynu ciepła pokryje do 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Maksymalna kwota dofinansowania to nawet 28 tysięcy złotych.  

Dotacja na instalacje fotowoltaiczne bez dodatkowego zakresu inwestycji w postaci magazynów energii wynosi 6 tys. zł. Takie dofinansowanie będzie wypłacane tylko dla instalacji zgłoszonych do przyłączania do sieci elektroenergetycznej do 31 lipca 2024 r. Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznych w przypadku inwestycji także w magazyn energii wynosi do 7 tys. zł.

Żeby uzyskać dofinansowanie do instalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 r. konieczna jest inwestycja w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła. Moc takiej instalacji fotowoltaicznej może wynieść od 2 kW do 20 kW.  

Dofinansowanie do magazynu energii cieplnej o minimalnej pojemności 20 dm3 wynosi do 5 tys. zł., zaś do magazynu energii elektrycznej do 16 tys. zł. Pojemność magazynu energii zgłoszonego do dofinansowania powinna wynosić minimum 2 kWh.

Warunek

Warunkiem koniecznym do przystąpienia do programu jest rozliczanie się w systemie net-billing. Dla mikroinstalacji przyłączonych w okresie obowiązywania systemu net metering (system opustów) warunkiem uzyskania dofinansowania do urządzenia dodatkowego (magazyn ciepła, magazyn energii) będzie przejście na nowy system rozliczeń net-billing. Zmieniły się zasady rozliczeń prosumentów w systemie net-billing. To one stworzą impuls do rozwoju magazynowania energii i akumulowania jej nadwyżek. Przełoży się to na zmniejszenie konieczności zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy, a tym samym na obniżenie rachunków za prąd. Dzięki programowi “Mój Prąd” zwiększamy opłacalność inwestycji w mikroinstalacje i tworzymy zachętę do upowszechnienia technologii magazynowania energii.

Forma dofinansowania

Dla mikroinstalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do 31 lipca 2024 r. magazyn energii lub magazyn ciepła jako urządzenie dodatkowe nie jest warunkiem koniecznym uzyskania dofinansowania. Dla mikroinstalacji o mocy od 2 do 10 kW dofinansowanie wyniesie 6 tys. zł. Jeżeli do instalacji będzie przyłączony magazyn jako element dodatkowy, dofinansowanie wyniesie 7 tys. zł do PV oraz 16 tys. zł dla magazynu energii elektrycznej i 5 tys. zł dla magazynu ciepła.

W przypadku mikroinstalacji fotowoltaicznych zgłoszonych do przyłączenia do sieci po 1 sierpnia 2024 r. obligatoryjne będzie dołączenie do PV magazynu energii jako elementu dodatkowego. W takim wypadku dofinansowanie wyniesie 7 tys. zł dla mikroinstalacji o mocy od 2 do 20 kW. Jeśli elementem dodatkowym będzie magazyn energii wtedy dofinansowanie wyniesie 16 tys. zł bądź w przypadku magazynu ciepła 5 tys. zł. 

Dodatkowo pojemność magazynu energii zgłoszonego do dofinansowania powinna wynosić co najmniej 1,5 mocy na 1 wat mocy szczytowej fotowoltaiki (kWp). Łączna moc wszystkich instalacji OZE posiadanych przez prosumenta, wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną i magazynem energii, nie może przekroczyć 50 kW.

Do dofinansowania mogą zostać zgłoszone różne urządzenia, które można zakwalifikować do mikroinstalacji fotowoltaicznej. Są to m.in.:  

  • mikroinstalacje PV, które składają się z paneli fotowoltaicznych na dachach budynków lub na konstrukcjach gruntowych wraz z inwerterem (specjalistyczne urządzenie, odpowiadające za transformację pozyskiwanego z instalacji prądu stałego na prąd zmienny), umożliwiającym ładowanie magazynu energii, albo ładowanie magazynu energii i pracę w trybie wyspowym;  
  • mikroinstalacje PV, które składają się z paneli fotowoltaicznych z mikro inwerterami;  
  • wiaty, wiaty garażowe carporty (zadaszenie na samochód dodatkowo pokryte panelami fotowoltaicznymi) i tym podobne konstrukcje zawierające ogniwa PV;  
  • markizy składające się z ogniw PV, tzn. nowoczesne zadaszenia balkonów czy wejść, które produkują energię elektryczną;  
  • pokrycia dachowe z funkcją fotowoltaiczną – np. dachówki fotowoltaiczne;  
  • fotowoltaiczne zestawy balkonowe;  
  • inne urządzenia dopuszczone do użytku na terenie RP.  

Wszystkie te instalacje muszą być podłączone do sieci elektroenergetycznej.

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego Mój Prąd Część 3) Program Mój Prąd na lata 2024 – 2027 (MP6) - zakres rzeczowy

Refundacja ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS 2021-2027), Działanie FENX.02.02.Rozwój OZE, Cel szczegółowy EFRR/FS.CP2.II - Wspieranie energii odnawialnej:

  • dla mikroinstalacji PV zgłoszonych do przyłączenia (może ono nastąpić w późniejszym terminie) do 31.07.2024 r. magazyn energii/ ciepła jako urządzenie dodatkowe, lecz nie obligatoryjne:
    • moc mikroinstalacji od 2 kW do 10 kW,
    • wysokość dofinansowania - do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż:
      • mikroinstalacje PV – 6 tys. zł;
      • mikroinstalacje PV + element dodatkowy – 7 tys. zł + dofinansowanie do elementu dodatkowego;
      • magazyn energii – 16 tys. zł;
      • magazyn ciepła – 5 tys. zł;
  • dla mikroinstalacji PV zgłoszonych do przyłączenia od 1.08.2024 r. wraz z magazynem energii/magazynem ciepła (jako wymóg obligatoryjny):
    • moc mikroinstalacji od 2kW do 20 kW;
    • wysokość dofinansowania - do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż:
      • mikroinstalacje PV + element dodatkowy – 7 tys. zł + dofinansowanie do elementu dodatkowego;
      • magazyn energii – 16 tys. zł;
      • magazyn ciepła – 5 tys. zł.

Wszystkie ww. instalacje fotowoltaiczne muszą być podłączone do sieci elektroenergetycznej a magazyny energii elektrycznej zgłoszone do operatora sieci dystrybucyjnej.

Minimalna pojemność magazynu energii zgłoszonego do dofinansowania wynosi 2 kWh tak jak przy poprzednich edycjach programu.

Minimalna pojemność magazynu ciepła zgłoszonego do dofinansowania wynosi 20 dm3, co odpowiada zapotrzebowaniu na c.w.u dla jednej osoby.

Łączna moc wszystkich instalacji OZE posiadanych przez prosumenta, wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną i magazynem energii, nie może przekroczyć łącznej mocy 50 kW.

Są ważne zmiany w Regulaminie naboru wniosków – zostaną odrzucone z procedowania wnioski:

  • do których nie zostanie załączone zaświadczenie o przyłączeniu mikroinstalacji PV do sieci OSD;
  • w których nie zostanie podany adres e-mail Wnioskodawcy.

Źródła finansowania

Budżet programu: do 400 mln zł.

Refundacja ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS 2021-2027). Działanie FENX.02.02.Rozwój OZE, Cel szczegółowy EFRR/FS.CP2.II - Wspieranie energii odnawialnej.

Informacje praktyczne o naborze Mój Prąd 6.0

Czy można złożyć wniosek do programu MP6 nie mając mikroinstalacji PV?

Nie można, ponieważ warunkiem przyznania dofinansowania jest posiadanie mikroinstalacji PV zamontowanej, opłaconej i uruchomionej zgodnie z okresem kwalifikowalności kosztów – tzn. od 1.01.2021 r. oraz rozliczanej w systemie net-billing.

Jeżeli posiadamy instalację PV, na którą już otrzymaliśmy dofinansowanie i rozliczamy się w systemie net-billing, wówczas możemy złożyć wniosek rozszerzony na dodatkowe elementy, czyli magazyn energii elektrycznej i/lub magazyn ciepła.

Czy można zgłosić do dofinansowania rozbudowę instalacji PV?

Jeżeli rozbudowa instalacji PV nastąpiła przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, to możliwe jest zgłoszenie instalacji PV na całkowitą zainstalowaną moc (zgodnie z zakresem mocy przewidzianym w programie).

Należy przedstawić wszystkie faktury/paragony imienne na zakup i montaż urządzeń, potwierdzenia zapłaty, zaświadczenie OSD na moc przed rozbudową oraz nowe zaświadczenie OSD bądź dokument wydany przez OSD wskazujący aktualną moc instalacji PV.

Nie jest możliwe zgłoszenie tylko części mocy instalacji PV (przed rozbudową bądź po rozbudowie), gdy pierwotna instalacja nie spełnia warunków programu.

Nie wolno zgłosić instalacji, która otrzymała dofinansowanie z innych źródeł.

Jakie będą wymagane załączniki?

Wzory wymaganych dokumentów dostępne są na końcu i na stronie: https://mojprad.gov.pl/nabor-vi#dokumenty

Czy beneficjent może złożyć wniosek w wersji papierowej?

Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie. Instrukcja składania wniosków znajduje się tu.

Nie należy wysyłać dokumentacji papierowej do NFOŚiGW. Wnioski przesłane w wersji papierowej są niezwłocznie odsyłane bez ich rejestracji i bez dokonywania ich do oceny.

Czy są jakieś instytucje pomagające złożyć wniosek?

Pomoc w wyborze źródła finansowanie oraz ewentualnego wypełnienia załączników świadczą Doradcy Energetyczni, którzy dostępni są w Wojewódzkich Funduszach Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W niektórych gminach są punkty konsultacyjne, gdzie pracownicy, pomagają uzyskać dofinansowanie na zaplanowane inwestycje.

Można także złożyć wniosek o zapewnienie dostępności na stronie pod linkiem: https://dostepnosc.nfosigw.gov.pl/

Prawo do skorzystania z wniosku o zapewnienie dostępności (zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) mają jedynie:

  • osoba ze szczególnymi potrzebami;
  • przedstawiciel ustawowy osoby ze szczególnymi potrzebami.

Czy, jeśli zadzwonię na Infolinię NFOŚiGW, to konsultanci pomogą wypełnić wniosek?

Konsultanci mogą udzielić wskazówek, jednakże nie udzielają pełnej instrukcji składnia wniosku. Na stronie internetowej zamieszczona jest instrukcja składania wniosków i korekt wniosków. Możliwy jest też kontakt mailowy na adres mp6@nfosigw.gov.pl

Czy, jeśli przyjadę do siedziby NFOŚiGW, to ktoś mi pomoże złożyć wniosek?

Kontakt w sprawie wniosku należy kierować wyłącznie drogą mailową na mp6@nfosigw.gov.pl bądź na infolinię NFOŚiGW. Można również złożyć wniosek o zapewnienie dostępności na stronie pod linkiem: https://dostepnosc.nfosigw.gov.pl/

Prawo do skorzystania z wniosku o zapewnienie dostępności (według art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) mają wyłącznie: osoba ze szczególnymi potrzebami i przedstawiciel ustawowy osoby ze szczególnymi potrzebami.

Czy wniosek o dofinansowanie może złożyć pełnomocnik beneficjenta / wnioskodawcy?

Wniosek może zostać złożony przez pełnomocnika. Wnioskodawca musi udzielić pełnomocnictwa danej osobie poprzez podpisanie pełnomocnictwa zgodnie ze wzorem tego dokumentu dedykowanym dla naboru szóstego, gdzie wskaże imię, nazwisko oraz numer PESEL pełnomocnika. Brak podpisu dokumentu pełnomocnictwa przez wnioskodawcę skutkuje brakiem udzielenia pełnomocnictwa.

Wzór dokumentu znajduje się tu.

Czy dokument pełnomocnictwa może zostać wystawiony na wzorze z poprzedniego naboru?

Ze względu na zmianę części programu w ramach której realizowany będzie szósty naborów wniosków o dofinansowanie oraz źródła finansowania ze środków FEnIKS 2021-2027, konieczna była zmiana zapisów we wszystkich wymaganych dokumentach, co wyklucza możliwość używania wzorów dokumentów odpowiednich dla poprzednich naborów wniosków.

Czy w MP6 będą akceptowane pełnomocnictwa podwójne?

Pełnomocnictwa będą akceptowane bez zmian, tak samo jak dotąd, z uwzględnieniem nowego wzoru dokumentu pełnomocnictwa.

Czy będzie trzeba załączać skan paszportu, jeżeli wnioskodawcą jest obcokrajowiec?

Nie ma konieczności załączenia paszportu do wniosku. W chwili składania wniosku warunkiem jest posiadanie przez wnioskodawcę ważnego paszportu aktualnego jeszcze przez kolejnych 18 miesięcy i posiadanie konta w oddziale banku zlokalizowanym na terytorium Polski. Sam wniosek powinien zostać złożony przez pełnomocnika, tzn. osobę posiadającą profil zaufany bądź podpis kwalifikowany. Nr paszportu wnioskodawcy należy podać w formularzu wniosku i na dokumencie pełnomocnictwa.

Jaka moc instalacji powinna być wpisana we wniosku o dofinansowanie?

We wniosku o dofinansowanie należy wpisać moc zainstalowaną elektryczną mikroinstalacji (kW) wskazaną na zaświadczeniu OSD. 

Należy zadbać, żeby dane we wszystkich dokumentach były spójne oraz zgodne z faktycznie zainstalowaną mocą paneli.

Do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie instalacje o zainstalowanej mocy elektrycznej:

  • od 2 kW do 10 kW zamontowane w okresie od 1.01.2021 do 31.07.2024 r.;
  • od 2 kW do 20 kW zamontowane w okresie od 1.08.2024 r. do końca trwania naboru wraz z elementem dodatkowym.

Co to jest karta katalogowa produktu i skąd ją wziąć?

Karta katalogowa jest to dokument wydawany przez producenta wskazujący parametry techniczne urządzenia. Przy zakupie nowych urządzeń karta załączana jest zawsze do opakowania.

Ile trzeba czekać na wypłatę środków od dnia złożonego wniosku?

Wszelkie terminy rozpatrywania wniosku wskazano w regulaminie programu.

Czy dokumentem potwierdzającym zakup urządzeń może być umowa cywilnoprawna?

Do wniosku należy dołączyć FV VAT bądź paragon imienny za zakup oraz montaż urządzeń.

Nie przewidziano innego dokumentu, więc nie ma możliwości załączenia umowy cywilnoprawnej.

Jeśli zaświadczenie OSD jest wystawione na jedną osobę, a po jego wystawieniu nastąpiła zmiana właściciela PPE i zmieniono umowę kompleksową aneksem na drugą osobę (w obrębie małżeństwa), to kto ma być wnioskodawcą w MP6?

Wnioskodawcą może być osoba, która ma podpisaną umowę kompleksową. We wniosku należy zatem wykazać, kto ma podpisaną umowę kompleksową na dzień składania wniosku. Jeżeli zaświadczenie OSD jest wystawione na poprzedniego właściciela, to należy taką umowę także dołączyć do wniosku i jako wnioskodawcę wpisać osobę wskazaną na nowej umowie kompleksowej.

Czy będzie uproszczone wyszukiwanie statusu wniosku, np. tylko po nr MP5, MP6?

Z uwagi na bezpieczeństwo beneficjentów i RODO, nie będzie możliwe wyszukiwanie statusu wniosku tylko po numerze wniosku.

Czy na mojprad.gov.pl pojawi się aktualizowana informacja, z jakiego dnia są oceniane wnioski?

Nie, taka informacja nie będzie publikowana.

Co będzie, jeśli przekroczę te 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej? Instalację projektuję pod kątem PC którą zamierzam nabyć w późniejszym okresie.

Zapis ten dotyczy energii wprowadzanej oraz pobieranej z sieci. Produkcja energii jest wartością zmienną, ponieważ zależy np. od nachylenia dachu, warunków atmosferycznych czy rodzaju urządzenia. Zapis w Programie ma zapobiegać spekulacjom rynkowym przy zmiennej cenie prądu, oraz ma służyć temu, aby instalacja miała w przybliżeniu taką moc, żeby spełnić potrzeby użytkownika i nie generować zbyt dużej nadprodukcji energii. Gdy planowane jest w przyszłości zamontowanie dodatkowych urządzeń, moc instalacji może być odpowiednio większa oraz dostosowana do planowanych zmian.

Weryfikacja tego zapisu będzie stosowana wyłącznie w przypadkach, kiedy wystąpią wątpliwości co do dokumentów przedłożonych we wniosku.

Co oznacza zapis w programie „Grantobiorca ma obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych". Czy to oznacza, że tabliczka jednak musi być?

Warunki Programu (pkt 9.2) wskazują, że grantobiorca ma obowiązek informowania o sposobie dofinansowania poprzez informację ustną oraz może, lecz nie musi, umieścić tabliczkę w miejscu lokalizacji inwestycji.

Czy, jeżeli wniosek będzie na inną osobę niż osoba na OSD (współmałżonek), to taki wniosek zostanie od razu odrzucony?

Wniosek zostanie skierowany do korekty w celu zmiany danych wnioskodawcy i wskazania współwłaściciela instalacji. Wnioskodawcą jest osoba, która ma podpisaną umowę kompleksową, na podstawie której wydawane jest zaświadczenie OSD. Termin złożenia korekty w takim przypadku wynosi 10 dni roboczych.

Czy faktury wystawione przez podmioty inne niż polskie i w innym języku niż polski będą akceptowane?

Tak, należy jednakże załączyć tłumaczenie dokumentu księgowego na język polski.

Jeżeli faktura jest w innej walucie niż PLN, to trzeba w jakiś sposób udokumentować przeliczenie kwoty na PLN?

Należy załączyć do wniosku kurs wskazany przez NBP dla danej waluty na dzień wystawienia FV VAT.

Jak udokumentować płatność gotówką dokonaną w innym kraju UE?

Możliwe jest załączenie dokumentu wydanego jako potwierdzenie zapłaty gotówką, a jako uzupełnienie dodatkowe oświadczenie zgodne ze wzorem dostępnym tu.

Czy faktura może być wystawiona na inną osobę niż wnioskodawca, który ma zawartą umowę kompleksową z OSD?

Faktura VAT powinna być wystawiona na beneficjenta. Jeżeli jednak faktura vat została wystawiona na inna osobę, a dane będą możliwe do powiązania z wnioskodawcą i zgłoszonymi urządzeniami (nazwisko, adres, nazwa towaru/usługi), to taka faktura zostanie uznana. W takiej sytuacji należy wskazać osobę widniejącą na FV VAT jako współwłaściciela instalacji. Dodatkowo na fakturze beneficjent powinien dopisać odręczne wyjaśnienie, dlaczego faktura została wystawiona na inną osobę, np. „Wnioskodawcą jest X (podać dane), faktura została wystawiona na żonę wnioskodawcy - podać dane". Na fakturze należy też zamieścić dopisek, iż faktura będzie przedstawiona tylko jednokrotnie do dofinansowania w ramach programu "Mój Prąd". Dopiski powinny być opatrzone podpisem beneficjenta. W razie wątpliwości podczas oceny beneficjent może zostać poproszony o dodatkowe wyjaśnienia/uzupełnienie wniosku.

Czy dofinansowanie może zostać wypłacone na konto wykonawcy - w celu pokrycia kosztów za usługę montażu urządzeń?

Dofinansowanie udzielane jest wnioskodawcom na inwestycje zakończone przed dniem złożenia wniosku. Nie jest możliwe wypłacenie dofinansowania na konto wykonawcy na poczet opłaty za usługę. Brak opłacenia w całości inwestycji skutkuje odrzuceniem wniosku.

Czy skorzystanie z ulgi w podatku rolnym wyklucza udział w programie "Mój Prąd"?

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, ulga inwestycyjna nie przysługuje, jeżeli wydatki poniesione na budowę instalacji fotowoltaicznej zostały sfinansowane preferencyjnymi kredytami, pożyczkami czy dotacjami pochodzącymi ze środków publicznych. Decyzję o przyznaniu ulgi inwestycyjnej przyznaje wójt (burmistrz, prezydent).

W razie skorzystania z ulgi rolnej nie można wystąpić o dofinansowanie z programu "Mój Prąd".

Czy na etapie oceny wniosku w programie "Mój Prąd" będą sprawdzane wymogi określone w ustawie Prawo budowlane?

Instalacja powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na etapie weryfikacji wniosku o dofinansowanie nie są sprawdzane wymogi wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów. Art. 29 ustawy Prawo budowlane stanowi m.in. o obowiązku uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń p.poż montażu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW, ale nie większej niż 50 kW - pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej projektu budowlanego urządzeń fotowoltaicznych, o którym mowa w art. 6b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, oraz konieczności zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1a.

Czy dotacja z programu "Mój Prąd" jest opodatkowana?

Dotacje udzielone w ramach programu "Mój Prąd" korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Oznacza to, iż otrzymanych środków podatnik nie jest obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym PIT.

Czy po uzyskaniu dofinansowania można przepisać dom wraz z instalacją na nowego właściciela w okresie trwałości, tj. 3 / 5 lat?

W przypadku darowizny, sprzedaży nieruchomości czy przepisania własności nieruchomości, na której znajduje się instalacja dofinansowana z programu "Mój Prąd", konieczne jest, w czasie czynności cywilnoprawnych, przeniesienie okresu trwałości projektu na nowego nabywcę. O tym fakcie należy też poinformować NFOŚiGW w formie pisemnej na skrzynkę mailową pod adresem dedykowanym dla danego naboru wniosków.

Czy w okresie 3 / 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania (wymagany okres eksploatacji instalacji zgodnie z dokumentami programu "Mój Prąd") beneficjent może rozbudować instalację?

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wnioskodawca zobowiązuje się do eksploatacji instalacji:

a) przez co najmniej 3 lata w przypadku dofinansowania udzielonego w ramach Części 2) PP Mój Prąd na lata 2019-2020 oraz 

b) przez co najmniej 5 lat w przypadku dofinansowania udzielonego w ramach Części 1) PP Mój Prąd na lata 2021-2023, 

c) przez co najmniej 5 lat w przypadku dofinansowania udzielonego w ramach Części 3) Program Mój Prąd na lata 2024 – 2027.

Można rozbudować instalację bezpośrednio po otrzymaniu dotacji pod warunkiem, iż rozbudowa nie będzie wiązała się z demontażem elementów (np. inwertera) instalacji, która podlegała dotacji, a tylko wymianą urządzeń na nowe przyczyniające się do wzrostu autokonsumpcji wyprodukowanej energii elektrycznej.

Rozbudowa sfinansowanej instalacji nie podlega ponownemu finansowaniu w ramach programu "Mój Prąd".

Czy urządzenia mogą być zamontowane samodzielnie przez wnioskodawcę, pod warunkiem posiadania odpowiednich kwalifikacji? Kosztami kwalifikowanymi będą zakup, odbiór i uruchomienie instalacji.

W takiej sytuacji należy zaznaczyć to we wniosku w pozycji „Informacja o montażu urządzeń" jako „Montaż wykonany samodzielnie” i zaznaczyć stosowne oświadczenie w formularzu wniosku.

Jak potwierdzić zapłatę za FV VAT w razie zakupu na kredyt?

W przypadku zakupu urządzeń na kredyt oraz opłacenia faktury bezpośrednio przez bank, można przedstawić potwierdzenie z banku o zapłaceniu faktury bądź oświadczenie wykonawcy, że faktura została zapłacona w całości, wskazując na datę przelewu pełnej kwoty z banku na konto wykonawcy. Nie będą uznawane jako potwierdzenia płatności kopie płatności rat z tytułu kredytu.

O dotację w ramach programu "Mój Prąd" można ubiegać się tylko, jeśli był to kredyt udzielony na warunkach komercyjnych/rynkowych. Ten sam zakres rzeczowy nie może być dofinansowany ze środków publicznych, np. z pożyczki preferencyjnej, programów UE.

Czy adnotacja na FV VAT „opłacono” / „zapłacono gotówką” jest uznawana jako potwierdzenie zapłaty?

Adnotacja na FV VAT lub umowa o kredyt nie są uznawane jako potwierdzenie zapłaty podczas oceny wniosku. Konieczne jest załączenie dowodu wpłaty bądź dokumentu KP z nadanym numerem dokumentu oraz potwierdzonym przez pracownika, który przyjął gotówkę bądź załączenie oświadczenia ze wskazaniem nr FV VAT, kwoty i daty zapłaty. Wzór dokumentu znajduje się tu.

Czy jako potwierdzenie przyłączenia instalacji do sieci akceptowany jest inny dokument wydawany przez OSD?

Do wniosku należy załączyć zaświadczenie Operatora Systemu Dystrybucyjnego – OSD potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej. Akceptowane wzory dokumentów: wzor_1_zaswiadczenia_osd lub wzor_2-_zaswiadczenia-osd_dopuszczalny

Do wniosku trzeba załączyć skan zaświadczenia wydany przez OSD opatrzony stosowną pieczątką oraz podpisem pracownika OSD wraz ze wskazaniem daty przyłączenia. Nie będzie uznany jako zaświadczenie OSD dokument samodzielnie wypełniony przez wnioskodawcę.

W razie niejasności osoba oceniająca może poprosić o załączenie dodatkowego dokumentu - zlecenia OT.

Czy program "Mój Prąd" dotyczy też budynków nowobudowanych? Budynek nie ma jeszcze nadanego adresu, nie został odebrany, jednakże jest na takim etapie budowy (ukończeniu), że istnieje możliwość zamontowania instalacji i korzystania z niej.

Jeśli budynek jest w budowie i posiada przyłącze tymczasowe podłączone na okres wykonywania robót, to nie można ubiegać się o dofinansowanie w programie "Mój Prąd". Natomiast jeżeli jest wykonane przyłącze docelowe, zamontowany jest licznik dwukierunkowy, nadany numer PPE, do którego zawarta jest umowa kompleksowa, to można wnioskować o dofinansowanie.

Czy do wniosku można załączyć więcej niż jedną fakturę za zakup urządzeń, jeśli poszczególne elementy kupowane są oddzielnie?

Do wniosku należy załączyć wszystkie FV VAT na zakup oraz montaż urządzeń. W razie posiadania kilku faktur, należy je załączyć w formacie 7zip bądź pdf.

Jaką wartość należy podać jako "koszty kwalifikowane"?

Koszty kwalifikowane to koszty poniesione od 1.01.2021 r. dotyczące zakupu i montażu urządzeń. We wniosku należy podać kwotę brutto.

Czy o dotację mogą ubiegać się osoby niepełnoletnie?

Osoba, która ukończyła 15 lat, ma częściową zdolność do czynności prawnych (wg art. 15 Kodeksu cywilnego). Osoba taka może zawrzeć umowę należącą do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego (wg art. 20 k.c.) i rozporządzać swoim zarobkiem (wg art. 21 k.c.). W pozostałych sytuacjach do ważności czynności prawnej, przez którą osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych zaciąga zobowiązanie lub rozporządza swoim prawem, potrzebna jest zgoda jej przedstawiciela ustawowego (wg art. 18 § 1 k.c.).

Zawarcie z NFOSGW umowy o dofinansowanie projektu w ramach PP "Mój Prąd" na kwotę 5.000,00 zł przekracza dyspozycję z art. 20 k.c. – tzn. zawarcie umowy w bieżących sprawach życia codziennego. W związku z tym należy przedłożyć pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego na zawarcia umowy w ramach PP "Mój Prąd" wraz z przesłaniem kopii dokumentu, z którego będzie wynikało to przedstawicielstwo (akt stanu cywilnego bądź orzeczenie sądu).

Co oznacza „Obowiązek informacyjny Beneficjenta”?

W okresie realizacji oraz trwałości zadania beneficjent zobowiązany jest do promowania dofinansowania w formie słownej i może umieścić tablicę z odpowiednimi logotypami (sugerowany format A3, ale nie mniejszy niż A4), informującą o dofinansowaniu inwestycji ze środków UE, wykonaną we własnym zakresie.

Tablica powinna być zgodna ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej programu, z którego otrzymano dofinansowanie.

Czy w razie posiadania 2 domów beneficjent może otrzymać dofinansowanie dla 2 instalacji?

Dofinansowanie udzielane jest na konkretną instalację podłączoną do jednego Punktu Poboru Energii (PPE).

Jeżeli zatem na działce znajdują się 2 domy i na każdym z nich zamontowana jest instalacja PV przyłączona do osobnego nr PPE, to możliwe jest zgłoszenie obu instalacji.

Czy instalacja może być zamontowana na dachu budynku gospodarczego lub na gruncie?

Instalacja PV może zostać zamontowana zarówno na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, na gruncie, na wiacie, garażu itd.

Mikroinstalacja PV musi być podłączona przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE), a zawarta umowa kompleksowa i energia pochodząca z instalacji powinna służyć celom mieszkaniowym.

Czy możliwe jest uzyskanie dofinansowania w razie montażu instalacji na dachu pokrytym azbestem / eternitem?

Nie dopuszcza się montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej na budynkach mieszkalnych, których dachy pokryte są materiałami bądź wyrobami zawierającymi azbest. Właściciele takich budynków mogą wziąć udział w programie dopiero po zmianie materiału, którym pokryty jest dach. Musi to być wymiana całkowita, a nie przykrycie eternitu innym materiałem bądź częściowa wymiana tylko pod miejscem zamontowania mikroinstalacji PV.

Czy można złożyć wniosek podstawowy na mikroinstalację PV, a później wniosek rozszerzony na urządzenie dodatkowe?

Możliwe jest złożenie wniosku tylko na mikroinstalację PV, a potem wniosek na elementy dodatkowe - pod warunkiem, że instalacja PV została zgłoszona do przyłączenia do sieci do dnia 31.07.2024 r. i spełnia okres kwalifikowalności od 1.01.2021 r. oraz rozlicza się w systemie net-billing.

Wnioskodawcy, którzy zgłosili przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej po 1.08.2024 r., obligatoryjnie muszą zgłosić przynajmniej jeden z dodatkowych elementów magazyn energii lub magazyn ciepła. W późniejszym czasie możliwe jest zgłoszenie kolejnego z wyżej wymienionych urządzeń.

Wniosek na dodatkowe elementy mogą złożyć beneficjenci, którzy otrzymali dofinansowanie do instalacji PV w ramach naboru 4, 5 lub 6 (pod warunkiem trwania jeszcze naboru wniosków).

Beneficjenci, którzy otrzymali dofinansowanie w ramach naboru 3, mogą ubiegać się o dofinansowanie do elementów dodatkowych pod warunkiem, że zmienią system rozliczania na wartościowy net-billing.

Elementy dodatkowe mogą również zgłosić Beneficjenci, którzy otrzymali dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej z innych środków publicznych pod warunkiem, że rozliczają się w systemie net-billing lub zmienili stary system net metering na net-billing.

Jak należy udokumentować przejście na nowy system rozliczeń net-billing?

Należy załączyć aneks do umowy kompleksowej lub wykaz zmian w umowie sprzedażowej / kompleksowej bądź inny dokument wydany przez OSD, potwierdzający zmianę systemu rozliczania na net-billing i datę, od kiedy ta zmiana będzie obowiązywać.

Czy można załączyć protokół odbioru montażu na wzorze z naboru 5? Kto ma podpisać dokument?

W naborze 6 - z uwagi na spełnienie warunków informacyjno-promocyjnych w ramach FEnIKS 2021-2027, tj. docelowego źródła finansowania inwestycji - wymagane jest dołączenie dokumentu według nowego wzoru. Dokumenty są dostępne poniżej i na stronie mojprad.gov.pl.

Podpis musi złożyć obligatoryjnie wnioskodawca oraz wykonawca prac.

Jakie dokumenty są potrzebne, żeby potwierdzić datę zgłoszenia instalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej, jeżeli na zaświadczeniu OSD nie ma żadnej informacji na ten temat?

Należy załączyć dokument wydany przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (dalej: OSD) wskazujący datę zgłoszenia bądź załączenie innego równoważnego dokumentu wydanego przez OSD ze wskazaniem daty zgłoszenia (dopuszcza się złożenie wniosku zgłoszeniowego o przyłączenie instalacji do sieci elektroenergetycznej) z datą wpływu dokumentu do Oddziału Zakładu Energetycznego potwierdzony podpisem (w tym forma elektroniczna) pracownika pieczęcią zakładową.

Podczas oceny wniosku nie będą uwzględniane żadne oświadczenia/zaświadczenia wystawione przez wnioskodawcę lub pełnomocnika w tym zakresie.

Czy można ubiegać się o dotację w programie Mój Prąd, jeżeli instalacja była dofinansowana z innych środków publicznych, jak programy gminne, „Czyste Powietrze”, środki UE, kredyt na warunkach preferencyjnych?

Dla Wnioskodawców, którzy otrzymali dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej z innych środków publicznych (m.in. programu „Czyste Powietrze”, programów gminnych itp.), możliwe jest ubieganie się o dofinasowanie jedynie dla elementów dodatkowych, jak: magazyn energii/magazyn ciepła. Urządzenia te nie mogą być sfinansowane w ramach innych środków publicznych i muszą spełniać warunki Programu „Mój Prąd 6.0.

Jeśli sfinansowana została instalacja rozliczająca się w systemie net-metering, możliwe jest złożenie wniosku w PP MP6 po spełnieniu warunków:

a) instalacja musi być przyłączona przez OSD i w całości zapłacona okresie kwalifikowalności po dniu 1.01.2021 r.;
b) moc instalacji mieści w przedziale 2-10 kW;
c) zmieniony został system rozliczania na net-billing (w celu potwierdzenia zmiany należy załączyć aneks do umowy kompleksowej/wykaz zmian w umowie kompleksowej);
d) należy przedstawić umowę z w celu potwierdzenia, czy umowa dopuszcza możliwość podwójnego finansowania tego samego zakresu;
e) właścicielem instalacji w okresie trwałości jest osoba fizyczna (wnioskodawca), a nie np. gmina.

Dla mikroinstalacji fotowoltaicznych rozliczających się w net-billing (Grupa 3.2 Wnioskodawców) konieczne jest udokumentowanie otrzymania dofinansowania dla mikroinstalacji fotowoltaicznej, zgłoszonej do przyłączenia od dnia 1.04.2022 do 31.07.2024 r., o mocy 02-10 kW lub 2-20 kW dla mikroinstalacji PV zgłoszonej do przyłączenia od dnia 1.08.2024 r.

Czy zostanie przyznane dofinansowanie do instalacji PV i magazynu energii, jeśli na zaświadczeniu OSD wskazano łączną moc obu urządzeń powyżej 20 kW?

Łączna moc mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii nie może przekroczyć 50 kW mocy wynikającej z zapisów ustawy o odnawialnych źródłach energii w zakresie definicji mikroinstalacji (art. 2 ust. 27 a) i prosumenta (art. 2 ust. 19). Przy tym zakresy mocy instalacji PV zostały określone w programie priorytetowym, odpowiednio (2 – 10 kW – do 31.07.2024 r./ 2-20kW – od 1.08.2024 r.).

Czy zapis programu "Mój Prąd", sekcja: 7.5 Rodzaje przedsięwzięć, pkt 5: „Zakup i montaż magazynów energii elektrycznej o pojemności co najmniej 2 kWh. Pojemność magazynu energii zgłoszonego do dofinansowania powinna wynosić co najmniej 1,5 mocy na 1 wat mocy szczytowej fotowoltaiki (kWp) (...)" jest obligatoryjny, czy też jest tylko zaleceniem?

Reguła większej pojemności magazynu energii w stosunku do mocy PV, opisana w punkcie 7.5 Programu "Mój Prąd" edycja VI, podpunkt 5, powinna być spełniona, jednakże nie jest to wymóg obligatoryjny. Zapis ten zastosowano jako wyznacznik doboru urządzenia, a nie wymóg. Wnioskodawcy, którzy zainwestowali już w magazyn energii o mniejszej pojemności, będą mogli złożyć wnioski o dofinansowanie i nie zostaną one odrzucone z powodu niespełniania takiego warunku. Wprowadzenie powyżej opisanego parametru (jako rekomendacja) ma na celu przygotowanie rynku do planowanych zmian w prawie energetycznym, w tym nacisku na kwestię magazynowania wyprodukowanej energii elektrycznej przez prosumentów w celu możliwie największej autokonsumpcji, tj. w miejscu jej wytworzenia.

Czy przysługuje dofinansowanie do instalacji PV oraz magazynu energii, jeśli zamontowany jest tylko inwerter wyspowy?

Dofinansowanie będzie udzielone na instalacje PV oraz magazyny energii zasilane przez inwerter wyspowy pod warunkiem, że cała instalacja będzie wspierana przez inwerter sieciowy, a więc instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii będą montowane przez osobę z odpowiednimi kwalifikacjami oraz przyłączone do sieci, tj. będą działać w systemie on-grid, co wymaga potwierdzenia przez przedłożenie zaświadczenia OSD, potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji do sieci oraz że magazyn energii został zgłoszony do Operatora Sieci Dystrybucyjnej.

W razie zakupu domu od dewelopera, który zamontował już instalację PV, można ubiegać się o dofinansowanie?

Tak. Należy przedstawić fakturę VAT od dewelopera na zakup domu, z wyszczególnieniem kosztu instalacji PV. Ważne, żeby umowa kompleksowa do danego Punktu Poboru Energii była zawarta przez Wnioskodawcę. Za dokument potwierdzający zakup nieruchomości nie jest uznawany akt notarialny.

Czy jest możliwość ubiegania się o dofinansowanie do magazynu ciepła, jeśli otrzymano dofinansowanie do pompy ciepła w naborze 5?

Na ten sam zakres przedmiotu inwestycji nie jest udzielane powtórnie dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "Mój Prąd" względem poszczególnych naborów.

Czy jest możliwość ubiegania się o dotację w ramach programu "Mój Prąd" w sytuacji, gdy przed dniem 1.01.2021 r. została wpłacona zaliczka (np. w wysokości 10% inwestycji), ale inwestycja nie została zakończona przed tym dniem?

Okres kwalifikowalności obowiązuje od 1.01.2021 r. Wszelkie wydatki poniesione przed tą datą kwalifikują wniosek do odrzucenia.

Jaki dokument należy załączyć do wniosku jako potwierdzenie rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania?

Należy załączyć kopię dowolnego przelewu bankowego wskazującego numer konta bankowego podanego w formularzu wniosku do wypłaty dofinansowania.

Jeżeli Wnioskodawca nie posiada rachunku bankowego może podać numer konta innej osoby, ale należy dodatkowo załączyć oświadczenie Wnioskodawcy, że świadomie wyraża na to zgodę.

Dotacja nie może zostać wysłana na rachunek bankowy wykonawcy czy sprzedawcy.

Czy etapowy montaż magazynu energii z opisem na FV VAT: "rozbudowa magazynu energii o kolejny moduł bateryjny 5 kWh" będzie akceptowalny?

Rozbudowa magazynu energii w trakcie inwestycji (która nie była jeszcze sfinansowana) jest akceptowana.

W takim przypadku można złożyć kilka faktur. Warunkiem przyznania dotacji będzie przedstawienie zapłaty za wszystkie załączone do wniosku FV.

Opis na fakturze jako rozbudowa magazynu energii będzie akceptowany.

Czy fakturę za robociznę może wystawić wnioskodawcy członek rodziny prowadzący działalność gospodarczą?

Do wniosku należy załączyć FV VAT potwierdzającą zakup oraz montaż urządzeń, nawet jeżeli faktura została wystawiona przez członka rodziny – z wyjątkiem współmałżonka. Koszt usługi montażu zostanie uznany jako koszt kwalifikowany. W przypadku małżeństwa ze wspólnością majątkową faktura może obejmować tylko zakup urządzeń.

Czy do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty robocizny wykazane na fakturze wystawionej przez współmałżonka, lecz z rozdzielnością majątkową? Czy wówczas konieczne jest załączenie skanu jakiegoś dokumentu potwierdzającego?

Tak, w przypadku rozdzielności majątkowej będą uznane koszty robocizny. W przypadku rozdzielności majątkowej należy udokumentować ten fakt oświadczeniem współmałżonków o rozdzielności majątkowej.

W przypadku ustawowej wspólnoty majątkowej nie jest możliwe wliczenie do kosztów kwalifikowanych usługi montażu.

Czy dofinansowanie zostanie przyznane, jeżeli pod tym samym adresem zamontowano instalację PV i prowadzona jest działalność gospodarcza?

Dofinansowanie udzielane jest osobie fizycznej wytwarzającej energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową (są stroną tej umowy nie pełnomocnikiem) / umowę sprzedaży energii, regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. W związku z tym, gdy umowa kompleksowa dla danego Punku Poboru Energii oraz cała dokumentacja potwierdzająca zakup i montaż jest na osobę fizyczną, to dofinansowanie będzie uznane.

Jeżeli do wniosku załączone zostanie zaświadczenie potwierdzające możliwość przyłączenia mikroinstalacji do sieci to wniosek zostanie od razu odrzucony?

Brak zaświadczenia OSD skutkuje odrzuceniem wniosku, bez oceny pozostałych dokumentów.

W trakcie trwania naboru będzie możliwe ponowne złożenie wniosku, załączając komplet wymaganych dokumentów.

Co jest wymagane jako dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD), montażu/uruchomienia magazynu energii elektrycznej, jeżeli zgłoszenie następuje poprzez stronę www OSD?

Jako potwierdzenie zgłoszenia magazynu energii do OSD należy załączyć dokument wydawany przez OSD, wskazujący datę zgłoszenia oraz moc magazynu energii.

Jeżeli na zaświadczeniu OSD wskazane są dane magazynu energii, nie ma konieczności załączania dodatkowego dokumentu.

W razie braku wydania dokumentu przez OSD możliwe jest załączenie oświadczenia o zgloszeniu me do OSD.

Czy osoby, które zgłosiły magazyn energii (ME) do przyłączenia przed 1 sierpnia 2024 r. będą mogły mieć mniejszą pojemność magazynu niż osoby, które zgłosiły ME po 1 sierpnia?

W programie nie ma ograniczeń dotyczących pojemności magazynu energii, z tym łączna moc wszystkich instalacji odnawialnych źródeł energii posiadanych przez prosumenta, wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną oraz magazynem energii nie może przekroczyć łącznej mocy 50 kW.

Czy magazyn energii dla wniosków, których PV zgłoszona po 1 sierpnia 2024 r. będzie konieczny? Czy można go zamienić na magazyn ciepła?

Dla instalacji zgłoszonych do przyłączenia po dniu 1.08.2024 r. nie jest możliwe złożenie wniosku na samą instalację. Można złożyć wniosek na instalację fotowoltaiczną wraz z magazynem energii (ME) bądź magazynem ciepła (MC).

Czy będzie można złożyć wniosek na ME + MC?

Będzie można złożyć wniosek na instalację fotowoltaiczną wraz z magazynem energii lub magazynem ciepła, jak też z dwoma wymienionymi wyżej elementami.

Jeżeli ktoś przyłączył PV przed 31.07.2024 r. o mocy 18kW, a teraz chciałby dodać ME, to nie będzie mógł otrzymać dofinansowania?

Dofinansowanie na magazyn energii dla osób, które zgłosiły mikroinstalację PV do przyłączenia przed 31.07.2024 r., nie będzie możliwe, jeżeli moc tej instalacji przekracza 10 kW.

Założyłem PV w zeszłym roku, lecz mam 11,3 kW. Nie składałem wniosku w MP5. Jeśli zdemontuję te 1,4 kW i do OSD załączę pismo aktualizacyjne moc, to czy będę mógł złożyć wniosek na samą instalację FV?

Jeżeli wszystkie przedłożone dokumenty będą wskazywały ze moc instalacji jest zgodna z programem, to będzie można złożyć wniosek.

Czy po założeniu mikroinstalacji o mocy 8 kW istnieje możliwość powiększenia mocy istniejącej instalacji do 15 kW wraz z magazynem energii 10 kW i czy w takiej sytuacji można wnioskować o dotację w naborze MP6?

Zgodnie z Programem należy złożyć wniosek na obecną instalację bez ME, a po zamontowaniu magazynu energii można złożyć wniosek na rozszerzenie dofinansowania o dodatkowy element. Rozbudowanie mikroinstalacji PV przed uzyskaniem dofinansowania wyklucza możliwość jego przyznania, ponieważ na dzień wypłaty zarówno mikroinstalacja PV zgłoszona do dofinansowania, jak i Wnioskodawca muszą spełniać wymogi programu.

Kupiłem dom z instalacją FV 8kW. Na mój nr PPE w żadnym naborze nie ma złożonego wniosku. Chcę teraz dołożyć ME - czy mogę złożyć wniosek w MP6?

Jeżeli zakupiona instalacja wraz z domem spełnia warunki programu priorytetowego i Wnioskodawca posiada wszystkie wymagane dokumenty (fakturę, potwierdzenie opłacenia faktury, zaświadczenie o przyłączeniu do sieci elektroenergetycznej wydane na Wnioskodawcę itd.), to można ubiegać się o dofinansowanie w programie "Mój Prąd".

Nie ma możliwości złożenia wniosku tylko na urządzenie dodatkowe bez zgłoszenia do dofinansowania bądź otrzymania już dofinasowania do mikroinstalacji PV.

Dlaczego z MP6 zostały wyłączone pompy ciepła?

Pompy ciepła zostały wyłączone z programu "Mój Prąd", ponieważ są inne Programy, tzn.: "Czyste Powietrze", "Moje Ciepło" lub dedykowane programy gminne, które oferują możliwość otrzymania dofinansowania do pomp ciepła.

Czy w MP6 będzie dofinansowanie do pomp ciepła tylko do c.w.u.?

W naborze MP6 będzie dofinansowanie tylko do pomp ciepła typu C.W.U. Jeżeli pompa ciepła w swojej specyfikacji technicznej może również być wykorzystania do C.O, wyklucza to możliwość otrzymania dofinansowania na to urządzenie.

Jeśli we wniosku MP6 zostanie umieszczona pompa ciepła do ogrzewania i do c.w.u. jako magazyn ciepła, to wniosek zostanie odrzucony?

Podstawą oceny wniosku będzie specyfikacja techniczna dotycząca urządzeń przedstawianych do dofinansowania. Jeśli pompa ciepła w swojej specyfikacji technicznej może też być wykorzystania do C.O., wyklucza to możliwość otrzymania dofinansowania na to urządzenie.

Mam zakupioną pompę ciepła do c.o. i c.w.u. Do tej pompy mam zakupiony także zasobnik wody/bufor. Czy ten zasobnik/bufor mogę zgłosić do dofinansowania w MP6?

Tak, lecz pod warunkiem, że nie otrzymano dofinansowania do pompy ciepła w MP5, ponieważ pompa ciepła oraz magazyn ciepła stanowią ten sam zakres rzeczowy. Magazyn ciepła musi spełniać wymogi programu (minimalna pojemność 20 dm3) i być wydzielony w specyfikacji na fakturze VAT.

Czy jest możliwość wyboru magazynu ciepła, tj. pompy ciepła typu powietrze/woda - pompa ciepła+zasobnik c.w.u., czy w takim przypadku można dołączyć do wniosku fakturę za pompę ciepła i zostanie ona uznana jako magazyn ciepła?

Jeżeli na FV będzie wymieniona tylko pompa ciepła, to zakwalifikowana zostanie do dofinasowania pod warunkiem, że dokumentacja techniczna załączona do wniosku wskaże jest to pompa CWU - powietrze/woda, tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem. Nie ma możliwości zakwalifikowania do dofinansowania pompy ciepła C.O. 

Pompa ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej musi spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A - na podstawie karty produktu oraz etykiety energetycznej.

Jak będzie weryfikowane, czy adres mailowy podany we wniosku należy do wnioskodawcy?

Weryfikacja adresu mailowego odnosi się do wniosków składanych przez pełnomocników, którzy są pracownikami, przedstawicielami firmwykonawczych bądź firm świadczących usługi składania wniosków. W przypadku wskazania dwukrotnie adresu mailowego należącego do pełnomocnika - NFOŚiGW zastrzega sobie prawo do odrzucenia wniosku z uwagi na brak możliwości kontaktu mailowego bezpośrednio z wnioskodawcą. Wszelkie zawiadomienia dotyczące procedowania złożonego wniosku wysyłane są wyłącznie droga mailową na adresy wskazane we wniosku, a więc wnioskodawca musi mieć możliwość otrzymania takiego zawiadomienia.

Dokumenty dla programu priorytetowego Mój Prąd Część 3) Program Mój Prąd na lata 2024 - 2027

Wzory dokumentów dla szóstego naboru wniosków o dofinansowanie (MP6) uruchomionego od dnia 2.09.2024 r.:

Program

Program Mój Prąd Część 3) Program Mój Prąd na lata 2024 - 2027

   pdfZałącznik nr 4 do programu Mój Prąd - I Grupa Wnioskodawców
   pdfZałącznik nr 5 do programu Mój Prąd - II Grupa Wnioskodawców
   pdfZałącznik nr 6 do programu Mój Prąd - III Grupa Wnioskodawców

Regulamin programu

pdfRegulamin Naboru Wniosków w ramach Programu Mój Prąd Część 3) Program Mój Prąd na lata 2024 – 2027 (MP6)382.9 KB

   pdfZałącznik nr 1 do regulaminu - ogłoszenie o naborze wniosków
   pdfZałącznik nr 2 do regulaminu - wzór wniosku o dofinansowanie
   pdfZałącznik nr 3 do regulaminu - katalog błędów merytorycznych
   pdfZałącznik nr 4 do regulaminu - katalog błędów niemerytorycznych
   pdfZałącznik nr 5 do regulaminu - wniosek o przypisanie wniosku do nowego konta użytkownika w GWD
   pdfZałącznik nr 6 do regulaminu - instrukcja wypełnienia wniosku o zmianę użytkownika w GWD

Wzory wymaganych dokumentów

pdfWzór zaświadczenia OSD

pdfWzór zaświadczenia OSD dopuszczalny

pdfOświadczenie o dokonaniu zapłaty

docxOświadczenie o dokonaniu zapłaty

pdfPełnomocnictwo do złożenia wniosku

docxPełnomocnictwo do złożenia wniosku

pdfOświadczenie o zgłoszeniu ME do OSD

docxOświadczenie o zgłoszeniu ME do OSD

pdfProtokół odbioru montażu

docxProtokół odbioru montażu

pdfOświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na wypłatę dofinansowania na numer konta bankowego należący do innej osoby

docxOświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na wypłatę dofinansowania na numer konta bankowego należący do innej osoby

Wzór tabliczki informacyjnej

pdfTabliczka informacyjna

Instrukcje

pdfInstrukcja logowania i składania wniosków w GWD
pdfInstrukcja składania wniosków o rozszerzenie wniosku o elementy dodatkowe w GWD


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika