Podatek VAT i akcyza

Cydr z niższą akcyzą?

Nowe przepisy regulujące podatek akcyzowy od alkoholu ułatwią rozwój małych firm branży i przyczynią do lepszej ochrony zdrowia konsumentów – zapewnia Komisja Europejska, proponując pakiet wniosków legislacyjnych. Obejmą one m.in. producentów cydru, którzy obecnie nie mają dostępu do obniżonych stawek akcyzy przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych.

Projekt Komisji Europejskiej 

Komisja zapowiedziała zmianę przepisów regulujących podatek akcyzowy od alkoholu w UE, torując drogę ku przyjaźniejszemu otoczeniu biznesowemu, zmniejszeniu kosztów dla małych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją alkoholu oraz lepszej ochronie zdrowia konsumentów.

Ta zapowiedź oznacza, że drobni producenci alkoholu i producenci alkoholi rzemieślniczych (w tym, po raz pierwszy, mali niezależni producenci cydru) będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji potwierdzającego ich dostęp do niższych stawek celnych w całej Unii. Korzyści dla zdrowia konsumentów ma przynieść także intensyfikacja walki z nielegalnym wykorzystywaniem zwolnionego z podatku alkoholu denaturowanego do produkcji podróbek napojów alkoholowych. Planowany jest również wzrost progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, do którego mogą mieć zastosowanie obniżone stawki podatkowe.

Komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł Pierre Moscovici powiedział: - "Wspólne unijne przepisy dotyczące struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych mają ponad 25 lat i wymagają pilnej aktualizacji, aby mogły nadążyć za wyzwaniami i możliwościami, jakie stwarzają nowe technologie i rozwój handlu, przy jednoczesnej ochronie zdrowia publicznego. Zachęcam państwa członkowskie do szybkiego i zdecydowanego podjęcia decyzji w tej kwestii".

Co proponuje Komisja?

Projekt KE ma na celu:

  • wprowadzenie jednolitego systemu certyfikacji, uznawanego we wszystkich państwach UE, potwierdzającego status niezależnych, drobnych producentów w całej Unii. Ograniczy to koszty administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla drobnych producentów, którzy powinni móc korzystać z obniżonych stawek akcyzy pod pewnymi warunkami;
  • zapewnienie precyzyjnej i spójnej klasyfikacji cydru w całej UE, której brak jest obecnie główną przeszkodą dla drobnych producentów cydru, którzy nie mają dostępu do obniżonych stawek przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych;
  • wprowadzenie przejrzystych przepisów dotyczących procesów i warunków produkcji alkoholu denaturowanego w UE. Alkohol ten wykorzystywany jest do produkcji m.in. środków czyszczących, płynów do mycia szyb, perfum i środków zapobiegających zamarzaniu, i jest zwolniony z podatku akcyzowego. Takie zwolnienie może być nadużywane przez nieuczciwych producentów, którzy – nie płacąc podatków i, co ważniejsze, narażając zdrowie konsumentów – wykorzystują denaturat do produkcji i sprzedaży potencjalnie niebezpiecznych podróbek napojów alkoholowych. Wniosek KE pozwoli stworzyć nowoczesny system zgłaszania nadużyć w odniesieniu do niektórych preparatów na bazie alkoholu, tak aby nie mogły być już stosowane jako substancje skażające;
  • aktualizację systemów informatycznych. Nowe przepisy zastąpią przestarzałe, oparte na dokumentach papierowych procedury śledzenia przemieszczenia się niektórych alkoholi denaturowanych i doprowadzą do obowiązkowego stosowania systemu przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS). Ułatwi to śledzenie przemieszczania tych produktów wysokiego ryzyka w czasie rzeczywistym, ograniczając oszukańcze korzystanie ze zwolnienia z podatku oraz chroniąc konsumentów;
  • podniesienie progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, które może być objęte obniżonymi stawkami podatkowymi, z 2,8 proc. obj. do 3,5 proc. obj. w celu zachęcenia browarników do innowacyjności i tworzenia nowych produktów. Powinno to skłonić konsumentów do wybierania napojów alkoholowych o niskiej zawartości alkoholu zamiast standardowych wysokoprocentowych alkoholi, co powinno ograniczyć spożycie alkoholu.

Przedstawione wnioski legislacyjne zawierają również przepisy dotyczące ogólnie podatku akcyzowego, które mają na celu usunięcie barier dla MŚP. Umożliwi im to korzystanie z nowoczesnych systemów informatycznych oraz zniesienie obowiązku zatrudniania przedstawicieli podatkowych. Państwa członkowskie mogą obecnie wymagać, aby sprzedawcy na odległość produktów objętych akcyzą zatrudniali przedstawicieli podatkowych, co może sprawić, że legalny handel będzie finansowo nieopłacalny.

Kontekst prawny propozycji KE

Podatek akcyzowy to podatek pośredni od sprzedaży lub użytkowania określonych produktów, takich jak alkohol. Jest on zwykle wyliczany od ilości produktu, np. 1 000 litrów. Wszystkie wpływy z podatku akcyzowego wpływają do budżetów krajowych i stanowią około 5–18 proc. dochodów podatkowych lub 2–5 proc. PKB państw członkowskich. Państwa członkowskie UE mogą swobodnie ustalać stawki krajowe według własnego uznania, pod warunkiem że przestrzegają ogólnounijnych progów minimalnych.

Istniejące unijne przepisy dotyczące harmonizacji struktur podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych uzgodniono w 1992 r. (dyrektywa 92/83/EWG). Określają one wspólne definicje wyrobów alkoholowych, które są objęte akcyzą, i gwarantują, że wszystkie państwa członkowskie w ten sam sposób traktują te same wyroby. Określają one również metodę naliczania należności podatkowych od produktów alkoholowych oraz kryteria korzystania z obniżonych stawek lub ze zwolnień. Pozostałe prawodawstwo w tej dziedzinie oraz zaproponowane dziś przekształcenie (dyrektywa 2008/118/WE) ustanawiają przepisy mające zastosowanie do wszystkich wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (alkohol, tytoń i energia).

Rewizja obu dyrektyw jest częścią realizowanego przez Komisję programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT). Rada UE zwróciła się do Komisji o przeprowadzenie również niezbędnych badań i konsultacji w celu przedstawienia wniosków w sprawie rewizji obu dyrektyw. Ich częścią były otwarte konsultacje publiczne rozpoczęte w 2017 r. Respondenci zwrócili uwagę na wartość dodaną doprecyzowania obecnych przepisów i z zadowoleniem przyjęli zmniejszenie obciążeń administracyjnych i związanych z przestrzeganiem przepisów.

Wspomniane wnioski ustawodawcze zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu do konsultacji oraz Radzie UE do przyjęcia.

Zob. też: Strona internetowa DG TAXUD dotycząca akcyzy na alkohol

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 17.10.2017

    Płyn do e-papierosów i wyroby nowatorskie objęte akcyzą?

    Płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie mają być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r. Produkty te będą traktowane tak samo jak tradycyjne wyroby tytoniowe. 

  • 25.1.2018

    Płyny do e-papierosów objęte akcyzą

    Nowelizacja przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym od 1 stycznia 2019 r. płynu do papierosów elektronicznych i tzw. wyrobów nowatorskich (mieszaniny zawierające tytoń lub susz tytoniowy, (...)

  • 19.9.2017

    Uderzenie w szarą strefę w obrocie wyrobami tytoniowymi

    Proponowane przez rząd prawo ma ograniczyć szarą strefę w obrocie wyrobami tytoniowymi. Stanowi ono element pakietu ustaw uszczelniających system podatkowy. Krajowa produkcja suszu tytoniowego zostanie (...)

  • 2.3.2017

    Podatek akcyzowy

    Podatek akcyzowy, podobnie jak podatek od towarów i usług, jest podatkiem pośrednim. Podatki pośrednie, stosownie do zapisów traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, są zharmonizowane (...)

  • 17.2.2015

    Akcyza - podatek akcyzowy 2015

    Akcyza 2015 - ważne zmiany. Sprawdź, jaki towar jest opodatkowany podatkiem akcyzowym i czym jest wiążąca informacja akcyzowa.