Dociążanie przesyłek pocztowych
Komunikat Prezesa UKE w sprawie przyjmowania przez operatorów pocztowych przesyłek z korespondencją o masie do 50 gram za opłatę niższą niż 5,25 zł.
W trakcie prowadzonej od 14 maja do 6 czerwca 2008 r. kontroli operatorów prywatnych, której celem było ustalenie czy kontrolowani przedsiębiorcy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pocztowych (dalej „działalność pocztową") zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.) w kilku przypadkach stwierdzono przyjmowanie przez operatorów przesyłek z korespondencją o masie do 50 g za pobraną opłatą za wykonanie usługi niższą niż 5,25 zł, a następnie dociążanie tych przesyłek (w siedzibie operatora lub za pośrednictwem zewnętrznej firmy) poprzez zastosowanie cięższych kopert bądź metalowych lub tekturowych elementów przyklejonych na koperty. W związku z powyższym poddano analizie prawnej dokumenty kontrolne oraz dokonano wykładni art. 47 Prawa pocztowego.
Dokonując wykładni celowościowej art. 47 Prawa pocztowego należy stwierdzić, iż już sama czynność przyjmowania przesyłek z korespondencją o masie do 50 g za opłatę niższą niż 5,25 zł stanowi naruszenie przepisów Prawa pocztowego bez względu na to, czy na dalszym etapie przesyłki te są przez operatora dociążane. Wobec powyższego działalność polegająca na przyjmowaniu przez operatorów pocztowych przesyłek z korespondencją o masie do 50 g, które następnie poprzez obciążanie przez operatora lub współpracującą firmę zewnętrzną, mają na etapie przemieszczania i doręczania masę powyżej 50 g, za opłatę niższą niż 5,25 zł, stanowi naruszenie prawa.
Jednocześnie należy uznać za niewłaściwe założenie, że dopiero łączne spełnienie trzech przesłanek: przyjmowanie, doręczanie i przesyłanie przesyłek o masie do 50 g za cenę niższą niż 5,25 zł stanowiłoby naruszenie przepisów Prawa pocztowego. Koncepcja taka jest nieracjonalna, sprzeczna z rzeczywistym znaczeniem przepisu i de facto daje przyzwolenie na świadczenie usług zastrzeżonych przez operatorów do tego nieuprawnionych, godząc się jednocześnie na świadome „obejście" prawa.
Jednocześnie w związku brzmieniem art. 47 ust.
2 Prawa pocztowego pozostaje aktualna opinia, zgodnie z którą przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przez operatora przesyłki obciążonej nie stanowi naruszenia przepisów prawa pocztowego. Należy bowiem stwierdzić, iż zasady obliczania masy przesyłek przyjmowanych, przemieszczanych i doręczanych zarówno przez Pocztę Polską, jak i innych operatorów, są porównywalne, a więc przy określaniu masy przesyłki uwzględnia się zarówno jej opakowanie jak i zabezpieczenie. Trudno byłoby przyjąć, ażeby waga przesyłek przyjmowanych przez Pocztę Polską uwzględniała opakowanie i zabezpieczenie tych przesyłek (jak stanowi przepis § 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 13 października 2003 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz.U. z 2004 r. Nr 5, poz. 34 z późn. zm.) natomiast waga przesyłek przyjmowanych przez innych operatorów obliczana byłaby bez opakowania i zabezpieczenia przesyłki. Przesyłki przyjmowane przez Pocztę Polską oraz przez innych operatorów powinny być kwalifikowane w jednolitych warunkach.W konsekwencji, w zależności od charakteru podejmowanych przez operatorów działań mających na celu obciążenie przesyłek z korespondencją uzależnione jest stwierdzenie naruszenia przepisu art. 47 Prawa pocztowego, co zdaniem UKE jest następstwem braku racjonalności tego przepisu. Gdyż kwalifikacja prawna naruszenia obszaru zastrzeżonego dla Poczty Polskiej zależy od tego kto (nadawca, operator czy inne podmioty) „dociąża" przesyłkę oraz na jakim etapie to robi (przed przyjęciem do doręczenia czy po przyjęciu przesyłki).
Wskazać należy, iż w obecnym stanie prawnym, przepisy nie zamykają zupełnie rynku usług pocztowych w przedmiotowej kategorii wagowej, jednakże wprowadzają minimalną cenę na te produkty dla konkurentów Poczty Polskiej. Wynosi ona 2,5-krotność opłaty za przesyłkę listową najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii w cenniku operatora publicznego. W praktyce, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawa, oznacza to nieopłacalność w konkurowaniu niezależnych operatorów pocztowych z Pocztą Polską. W związku z czym poniekąd popycha to alternatywnych operatorów pocztowych do działania nakierowanego na obejście prawa.
Taka sytuacja, w opinii Prezesa UKE, nie sprzyja rozwojowi uczciwej i efektywnej konkurencji i winna stanowić punkt wyjścia do dyskusji nad całkowitym uwolnieniem rynku pocztowego w Polsce.
Źródło: www.uke.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?