Podróżujący pociągami lepiej chronieni
Skargi pasażerów, którzy poczuli się pokrzywdzeni przez przewoźnika, rozpatruje prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o transporcie kolejowym (Dz. U. nr 214, poz. 1658) daje pasażerom większą ochronę przed nieuczciwymi działaniami przewoźników kolejowych.
Zmienione przepisy, które weszły w życie 31 grudnia 2009 roku, pozwalają im bowiem zwrócić się ze skargą odwoławczą do Urzędu Transportu Kolejowego. Wcześniej pasażerowie nie mieli gdzie się odwoływać. Po odrzuceniu bądź negatywnym rozpatrzeniu skargi przez przewoźnika pasażerom pozostawała przy dochodzeniu swoich praw jedynie droga sądowa.
Zgodnie z przywołaną nowelizacją prezes UTK rozpatruje skargi w sprawie naruszenia przepisów rozporządzenia nr 1371/2007/WE, które nakłada na przewoźnika m.in. odpowiedzialność za opóźnienie, utratę połączeń i odwołanie pociągu.
Do odwołania pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem. Jeżeli poszkodowany otrzymał od danego podmiotu odpowiedź, to powinna ona również zostać dołączona do odwołania.
Ponadto zwracając się ze skargą do prezesa UTK musimy przedstawić bilet na daną trasę lub potwierdzenie rezerwacji oraz inne istotne dokumenty - jeżeli takie posiadamy - potwierdzające naruszenie prawa pasażera w ruchu kolejowym.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?