Zobacz, co zrobić z za głośnymi reklamami
Jeden e-mail może pomóc. Trzeba wiedzieć, gdzie go wysłać i w jakim czasie.
Wiadomo już, które stacje podkręcają głośność. Sprawdziła to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która razem z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym przesłuchała 58 nadawców.
Wyniki pokazały, że 43 z nich złamało prawo, czyli przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży. – Zgodnie z nim nadawcy są zobowiązani do dbania, by poziom głośności reklam nie przekraczał poziomu głośności audycji je poprzedzających – tłumaczy Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.
W większości przypadków reklamy były głośniejsze o dwa razy niż zakładają przepisy. Dotyczy to zarówno telewizji publicznej, jak i nadawców prywatnych. Po uszach dawała też jedna ze stacji religijnych.
Oni przesadzili z głośnością dwukrotnie, czyli o ponad 3 dB
Polsat, Polsat 2, Polsat Sport Extra, Polsat Sport, Polsat Play, Polsat Film, TV 4, religia.tv, TVN Turbo, TVP Sport,
TVP Seriale, TVP Historia, TVP2, DOMO TV, TV Puls, Orange Sport, Ale Kino , TV Biznes," MiniMini, iTV, 4fun.tv,
CSB TV, Kino Polska.
- Do wszystkich nadawców, którzy nie przestrzegają przepisów skierowano pismo wzywające do zaprzestania łamania prawa – wyjaśnia Katarzyna Twardowska. Jeśli to nie poskutkuje, to stacje narażą się na kary finansowe, które mogą sięgnąć nawet kilku milionów złotych.
Rzeczniczka KRRiT dodaje, że kontrole przeprowadzono po licznych skargach od widzów, narzekających na uporczywość głośnych reklam. – Kolejne monitoringi będą prowadzone we wrześniu oraz w najbliższych miesiącach – zaznacza Twardowska.
Jeśli chcesz wpłynąć na to, które stacje Rada będzie kontrolować, to możesz działać. Wystarczy e-mail lub wysłanie listu.
Jak złożyć skargę na telewizję?
Możemy ją przesłać listem, pocztą elektroniczną, faxem lub złożyć osobiście. W ramce na drugiej stronie artykułu podajemy niezbędne adresy.
Każda skarga musi posiadać trzy niezbędne elementy. Jeśli o nich zapomnimy, to nasz wniosek wyląduje w koszu. Pierwszy to podanie danych osobowych. Wystarczy imię i nazwisko oraz adres do korespondencji (kod pocztowy, miejscowość, ulica i nr domu).
Na stronie Rady zaznaczono, że baza danych osobowych posiada odpowiednie zabezpieczenie i bez zgody zainteresowanego informacje osobowe nie są udostępniane.
ILE MASZ CZASU NA SKARGĘ I CO GROZI NADAWCY ŁAMIĄCEMU PRAWO? CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Drugi niezbędny element skargi to dane pozwalające na zidentyfikowanie konkretnej audycji i reklamy. Podajemy więc datę i godzinę emisji, nazwę nadawcy oraz np. tytuł filmu, który był przerywany głośnymi reklamami.
Po trzecie musimy opisać, na co się skarżymy. Niekoniecznie muszą to być za głośne reklamy. Wniosek może dotyczyć np. filmu, który naszym zdaniem przedstawia sceny seksu w sposób wulgarny czy jest w nim zbyt dużo przemocy i brutalnych scen. Skarżyc można się też na programy, naruszające według nas godność ludzką i podstawowe zasady współżycia społecznego czy na to, że zwiastun filmu, który zawiera treści z kategorii dla dorosłych pojawił się w trakcie emisji kina familijnego.
Gdzie kierować skargę?
1. Listownie: Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Departament Prezydialny KRRiT,
Wydział Skarg i Wniosków, Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski, 9 01-015 WARSZAWA
2. E-mailem: skargi@krrit.gov.pl
3. Osobiście: Kancelaria Ogólna, pokój A-1, WARSZAWA, Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Prymasa Polski 9, w godz. 8:15-16:15 od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych)
4. Faxem: (022) 597 31 80
Jak się spóźnisz, to nic nie zdziałasz
Złożone skargi pozwalają Radzie na podjęcie konkretnych działań. To właśnie m.in. na ich podstawie przeprowadzono opisane powyżej badania głośności reklam.
Jeśli nasz wniosek dotyczył np. filmu, to do nadawcy kierowane jest pismo o przekazanie nagrania wskazanej audycji oraz przedstawienie stanowiska wobec zarzutów wymienionych w skardze.
WAŻNE! Nadawca ma ustawowy obowiązek przechowywania wyemitowanych materiałów przez okres 28 dni,
a po upływie tego terminu wydanie kopii nagrania nie jest możliwe.
Po otrzymaniu materiałów od nadawcy przeprowadzana jest analiza zawartości audycji w kontekście zarzutów wymienionych w skardze, z uwzględnieniem wyjaśnień nadawcy. Jeśli trzeba, to analiza jest wspierana opiniami ekspertów.
W sytuacji stwierdzenia naruszenia prawa Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wykorzystuje przysługujące środki prawne. Może w takiej sytuacji zwrócić nadawcy uwagę na błędy, upomnieć go oraz wezwać do zaniechania działań naruszających przepisy w przyszłości. Jeśli stacja nadal będzie np. puszczać nieodpowiednie treści czy przesadzać z głośnością reklamy, to możliwe są kary liczone w milionach złotych.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?