Reklamy piwa demoralizują młodzież
Im więcej reklam alkoholu, tym młodzież częściej po niego sięga. Dlatego reklama oraz promocja piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze będzie możliwa jedynie między godziną 6.00, a 23.00.
Takie zmiany zakłada przekazany do Rady Ministrów projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Reklamowanie piwa będzie dozwolone przed godziną 23 tylko w trakcie trwania imprezy sportu kwalifikowanego.
- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - uzasadnia projekt ustawodawca.
Propozycja Ministerstwa Zdrowia jest powrotem do poprzednich przepisów, które obowiązywały przed rokiem 2002. Po tej dacie zwiększono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest emisja filmów reklamowych, promujących piwo. Spowodowało to trzykrotny wzrost spotów z reklamami alkoholu.
- Po roku 2002 liczba emisji filmów reklamowych alkoholu wzrosła z ponad 10 tys. do ponad 30 tys. - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Według resortu istnienie jednoznaczny związek między wydłużeniem czasu emisji reklam, a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież. Potwierdziły to badania ujawnione przez Światową Organizację Zdrowia w roku 2001 na Konferencji Ministrów Zdrowia w Sztokholmie oraz badania przeprowadzone w roku 2005 przez „University of Connecticut" na próbie 1800 osób w wieku 15-26 lat.
Z raportu Komisji Europejskiej - sporządzonego w roku 2005 - wynika z kolei, że w państwach o częściowych ograniczeniach reklamy napojów alkoholowych poziom jego spożycia jest niższy aż o 16 proc. w porównaniu z państwami, gdzie takich ograniczeń nie ma.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?