Rząd obiecał ulżyć firmom, teraz się wycofuje
Z projektu zmian w ustawie deregulacyjnej zniknęła większość zapowiadanych ułatwień dla przedsiębiorców. Zobacz, z jakich obietnic resort gospodarki się nie wywiąże.
Rada Ministrów zajmie się dzisiaj tzw. drugą ustawą deregulacyjną. Pierwsza, która obowiązuje od lipca tego roku, wprowadziła m.in. zakładanie firmy przez internet oraz umożliwiła składanie w urzędach własnoręcznie spisanych oświadczeń zamiast zaświadczeń.
Drugi pakiet zakłada kolejne ułatwienia. Niestety jest on znacznie okrojony w porównaniu do pierwowzoru. Z około 100 planowanych ułatwień zostały jedynie 23. Dlaczego tak się stało?
- Poszczególne resorty i instytucje publiczne przygotowały blisko 200 stron uwag do projektu założeń, sprzeciwiając się w zasadzie wszystkim proponowanym zmianom – zauważają eksperci Pracodawców RP.
W efekcie ministerstwo gospodarki, czyli autor ustawy, poszło na rękę urzędnikom i zrezygnowało z wielu planowanych udogodnień. Plus tego może być jedynie taki, że im krótsza ustawa, tym większe szanse na jej szybkie uchwalenie.
Zdaniem PKPP Lewiatan w okrojonym dokumencie zabrakło wielu propozycji. - Zawiera on kilkanaście zmian ważnych z punktu widzenia bieżącej działalności firm i ich relacji z urzędami. Szkoda jednak, że projekt nie był w obecnym kształcie konsultowany przez pracodawców - mówi Katarzyna Urbańska, dyrektorka Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan.
Takich ułatwień zabrakło w deregulacji bis (wybór):
1. usunięcie obowiązku uzyskiwania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty przez jej wystawcę,
2. wprowadzenie 30 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku VAT w miejsce obecnie obowiązującego terminu
60 dniowego,
3. nieodpłatne przekazywanie do GUS informacji i danych statystycznych dotyczących prowadzonej działalności,
4. prowadzenie ewidencji rachunkowej zapewniającej określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania
i wysokości należnego podatku za rok podatkowy,
5. przechowanie ksiąg podatkowych i związanych z nimi dokumentów przez okres przedawnienia zobowiązania podatkowego,
6. niezwłoczne przekazanie zaświadczenia lekarskiego ubezpieczonego do ZUS,
7. złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez
oferenta (w przetargach, gdzie wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art.. 11 ust. 8 uPZP),
8. wystawianie na żądanie faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej.
Po odchudzeniu projekt i tak ma być korzystny dla firm. Według ministerstwa gospodarki proponowane w nim zmiany zmniejszą wydatki przedsiębiorców o około 1 miliard złotych rocznie.
Według wiceministra resortu jednym z najważniejszych ułatwień dla biznesu jest likwidacja Monitora Polskiego B. – Dzięki temu przedsiębiorcy zwolnieni zostaną z kosztownego obowiązku publikacji sprawozdania finansowego, co w skali roku da oszczędności na poziomie około 100 mln złotych – mówił wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podczas konferencji prasowej.
Z perspektywy przedsiębiorcy będzie to oszczędność na poziomie około kilku tysięcy złotych. Za publikację jednej strony sprawozdania w Monitorze Polskim B biznesmen musi bowiem zapłacić 771 złotych.
Jakie ułatwienia zostały w deregulacji bis? (wybór)
1. skrócenie terminu przedawnienia należności z tytułu składek z 10 lat do lat 5,
2. zniesienie obowiązku ogłaszania sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim B,
3. umożliwienie organizacjom pracodawców i organizacjom związkowym występowanie o dokonanie ogólnej interpretacji podatkowej,
4. zmniejszenie częstotliwości przekazywania pracownikom druku ZUS RMUA. Pracodawca bedzie je wydawał raz
na rok lub na żądanie pracownika raz na miesiąc,
5. skrócenie okresu przechowywania deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz
dokumentów korygujących te dokumenty przez płatnika składek z 10 lat do lat 5,
6. obniżenie opłaty skarbowej za dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych,
7. wydłużenie terminu na wykorzystanie zaległego urlopu do dnia 31 lipca następnego roku kalendarzowego,
8. Umożliwienie przesyłania niektórych dokumentów w postaci elektronicznej (członek OFE będzie mógł przesłać drogą elektroniczną informację do funduszu o zmianie stosunków majątkowych między małżonkami).
Przypominamy, że przygotowany przez resort gospodarki projekt jest realizacją europejskiej polityki Better Regulations. Zakłada ona, że wszystkie kraje członkowskie zredukują obowiązki informacyjne dla firm i generujące dla nich koszty o 25 proc. do końca 2012 roku.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?