Jak zgłosić przez Internet zgubienie dowodu osobistego?
Nie trzeba wracać z wakacji, aby zgłosić zaginięcie lub uszkodzenie dowodu osobistego. Można to zrobić przez Internet.
Jeśli więc dowód zaginął lub został uszkodzony, albo też ktoś go ukradł, trzeba to zgłosić jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez Internet. Jeżeli właściciel dowodu jest za granicą, powinien zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni dowód.
Od uruchomienia możliwości zgłoszenia przez internet utraty/uszkodzenia dowodu osobistego, czyli od 22 września 2017 r., z tej usługi skorzystały 10.243 osoby. Od początku wakacji, czyli 23 czerwca 2018 r. – 1676.
Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego?
Zgłosić to może:
- każdy, kto zgubił dowód osobisty albo kogo dowód został skradziony, albo uległ uszkodzeniu,
- rodzic, opiekun prawny albo kurator może złożyć formularz w imieniu:
- dziecka do 18. roku życia,
- innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.
Po pierwsze, należy więc pamiętać, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może wyręczyć zgłaszającego. Musi on to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie bądź częściowo ubezwłasnowolnionych - formularz w ich imieniu mogą złożyć odpowiednio: rodzic, opiekun prawny lub kurator. Jeśli chcesz wysłać zgłoszenie w imieniu innej osoby, skorzystaj z formularza pod tym linkiem — pamiętaj, żeby zaadresować zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód.
Jak dokonać zgłoszenia?
Żeby zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego przez Internet - trzeba mieć Profil Zaufany. Dzięki niemu można potwierdzić swoją tożsamość. Chodzi o to, aby nikt nie mógł się pod podszyć pod daną osobę.
Należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl oraz po kolei należy:
- kliknąć przycisk "Wyślij zgłoszenie";
- zalogować się na swój Profil Zaufany;
- wybrać, co chce się zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu; jeżeli zgłasza się uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu — trzeba wybrać sposób, w jaki dostarczy się go do urzędu;
- nie trzeba wybierać urzędu, który przyjmie wniosek; system wyświetli adresata (urząd, który wydał dany dowód);
- odpowiedzieć, czy i w jaki sposób chce się otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu;
- sprawdzić i podpisać wniosek elektronicznie;
- wysłać zgłoszenie; wyświetli się komunikat, że zostało wysłane; zgłaszający dostanie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP);
- jeśli zgłasza się uszkodzenie dowodu — należy zanieść dowód do urzędu albo wysłać go pocztą.
Zgłoszenie jest w pełni bezpłatne.
Co dzieje się po zgłoszeniu?
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty. Jeżeli zgłaszajacy chce otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, powinien zaznaczyć to w formularzu. Może je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Powinien zatrzymać zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, lecz nie dłużej niż 2 miesiące. Zaświadczenie, które dostanie od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości. Teraz potrzebuje nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również można złożyć online - przez internet, albo też w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania.
O czym jeszcze pamiętać?
Jeżeli dowód osobisty zaginął albo ktoś go ukradł — warto zgłosić to również w swoim banku. Dzięki temu zadba się o swoje bezpieczeństwo i ochroni się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Warto zgłosić utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie ma się konta bankowego. Zob. listę banków, w których można zgłosić utratę dowodu.
Jeżeli podejrzewa się, że dowód został skradziony, należy zawiadomić również Policję.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?