Dowód osobisty

Jak zgłosić przez Internet zgubienie dowodu osobistego?

Nie trzeba wracać z wakacji, aby zgłosić zaginięcie lub uszkodzenie dowodu osobistego. Można to zrobić przez Internet.

Jeśli więc dowód zaginął lub został uszkodzony, albo też ktoś go ukradł, trzeba to zgłosić jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez Internet. Jeżeli właściciel dowodu jest za granicą, powinien zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni dowód.

Od uruchomienia możliwości zgłoszenia przez internet utraty/uszkodzenia dowodu osobistego, czyli od 22 września 2017 r., z tej usługi skorzystały 10.243 osoby. Od początku wakacji, czyli 23 czerwca 2018 r. – 1676.


Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego?

Zgłosić to może:

  • każdy, kto zgubił dowód osobisty albo kogo dowód został skradziony, albo uległ uszkodzeniu,
  • rodzic, opiekun prawny albo kurator może złożyć formularz w imieniu:
    • dziecka do 18. roku życia,
    • innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

Po pierwsze, należy więc pamiętać, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może wyręczyć zgłaszającego. Musi on to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie bądź częściowo ubezwłasnowolnionych - formularz w ich imieniu mogą złożyć odpowiednio: rodzic, opiekun prawny lub kurator. Jeśli chcesz wysłać zgłoszenie w imieniu innej osoby, skorzystaj z formularza pod tym linkiem — pamiętaj, żeby zaadresować zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód.

Jak dokonać zgłoszenia?

Żeby zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego przez Internet - trzeba mieć Profil Zaufany. Dzięki niemu można potwierdzić swoją tożsamość. Chodzi o to, aby nikt nie mógł się pod podszyć pod daną osobę. 

Należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl oraz po kolei należy:

  1. kliknąć przycisk "Wyślij zgłoszenie";
  2. zalogować się na swój Profil Zaufany;
  3. wybrać, co chce się zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu; jeżeli zgłasza się uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu — trzeba wybrać sposób, w jaki dostarczy się go do urzędu;
  4. nie trzeba wybierać urzędu, który przyjmie wniosek; system wyświetli adresata (urząd, który wydał dany dowód);
  5. odpowiedzieć, czy i w jaki sposób chce się otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu;
  6. sprawdzić i podpisać wniosek elektronicznie;
  7. wysłać zgłoszenie; wyświetli się komunikat, że zostało wysłane; zgłaszający dostanie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP);  
  8. jeśli zgłasza się uszkodzenie dowodu — należy zanieść dowód do urzędu albo wysłać go pocztą.

Zgłoszenie jest w pełni bezpłatne.

Co dzieje się po zgłoszeniu?

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty. Jeżeli zgłaszajacy chce otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, powinien zaznaczyć to w formularzu. Może je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Powinien zatrzymać zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, lecz nie dłużej niż 2 miesiące. Zaświadczenie, które dostanie od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości. Teraz potrzebuje nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również można złożyć online - przez internet, albo też w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania.  

O czym jeszcze pamiętać?

Jeżeli dowód osobisty zaginął albo ktoś go ukradł — warto zgłosić to również w swoim banku. Dzięki temu zadba się o swoje bezpieczeństwo i ochroni się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Warto zgłosić utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie ma się konta bankowego. Zob. listę banków, w których można zgłosić utratę dowodu.

Jeżeli podejrzewa się, że dowód został skradziony, należy zawiadomić również Policję.

Śledź nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 20.11.2017

    Dowód osobisty - czyli co?

    Dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić twoją tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty. (...)

  • 17.10.2017

    Jak zarejestrować zgon?

    Zgon osoby należy zgłosić w terminie: 3 dni od sporządzenia karty zgonu albo 24 godziny od zgonu, jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej. Zgon zgłasza się kierownikowi (...)

  • 8.1.2018

    E-meldunek - czyli jak wypełnić obowiązek meldunkowy z domu?

    Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może przyjechałeś lub wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować. Teraz to prostsze niż kiedykolwiek. Każdy, kto mieszka (...)

  • 11.8.2018

    Jak zameldować się w nowym miejscu przez Internet?

    Gdy ktoś postanowi zmienić miejsce zamieszkania, powinien pamiętać, że nie musi iść do urzędu, aby się wymeldować. Przez Internet może też zameldować się w nowym miejscu.

  • 31.5.2013

    Wymiana dowodu osobistego

    Dowód osobisty należy wymienić na nowy, gdy zmieniły się dane na nim uwzględnione (np. nazwisko po ślubie) lub też skończyła się data ważności starego dokumentu. Więcej szczegółów (...)