Straże gminne (miejskie) a fotoradary

Oto informacja MSWiA dotycząca postępowania straży gminnych (miejskich) w zakresie korzystania z urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego będących własnością podmiotów prywatnych:

Mając na względzie zgłaszane wielokrotnie do MSWiA wnioski o określenie zasad korzystania przez straże gminne (miejskie) z urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego (tzw. fotoradar) zaleca się postępowanie według następujących zasad:

  • straże gminne (miejskie) mogą korzystać z tzw. fotoradarów będących własnością podmiotów prywatnych po zawarciu stosowanej umowy cywilnoprawnej.

    UWAGA!
    Postanowienia tych umów nie mogą przewidywać udziału podmiotów prywatnych we wpływach gminy uzyskiwanych z grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych.
    Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.), wpływy gminy z przedmiotowych grzywien - jako dochody własne - stanowią dochód jej budżetu. W żadnej części nie podlegają zatem wyłączeniu z obowiązku przekazywania ich na dochody budżetu gmin.

Zawierając stosowną umowę należy pamiętać, że:

  • zastrzeżone wyłącznie dla strażników gminnych (miejskich) są następujące czynności:
  1. weryfikacja zdjęć z „fotoradarów" pod kątem możliwości wykorzystania jako materiału dowodowego (np. gdy na zdjęciu widoczne są dwa pojazdy lub zdjęcie jest niewyraźne);
  2. umieszczenie daty odczytu na zdjęciu;
  3. stwierdzenie faktu popełnienia wykroczenia;
  4. ustalenie właściciela pojazdu;
  5. wystawienie wezwania;
  6. realizacja czynności wyjaśniających w trybie art. 97 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia lub następnie w trybie art. 54 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia zmierzających do ustalenia kierującego pojazdem;
  7. nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego lub skierowanie wniosku o ukaranie do sądu.
  • zarówno strażnik gminny (miejski), jak i osoba niebędąca strażnikiem mogą dokonywać następujących czynności:
  1. zgranie za pomocą pamięci przenośnej na autoryzowane stanowisko komputerowe wykroczeń zarejestrowanych przez „fotoradar";
  2. wydrukowanie zdjęcia wraz ze znacznikiem czasu;
  3. wykonanie czynności technicznych związanych z kopertowaniem wystawionych wezwań;
  4. sporządzenie karty PRD 5/1;
  5. wykonanie czynności związanych z archiwizacją dokumentacji;
  6. dokonanie konserwacji, naprawy lub legalizacji „fotoradarów".

W ramach realizowanych zadań należy pamiętać o postanowieniach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn.zm.)

Powyższa informacja nie ma charakteru wiążącego, stanowi wypracowane przez Zespół ds. Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) wskazówki odnośnie postępowania przy korzystaniu z tzw. fotoradarów będących własnością podmiotów prywatnych.

_____
1 Zespół działa jako organ pomocniczy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego skład wchodzą oprócz przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych i administracji, przedstawiciele samorządu terytorialnego, reprezentujący Związek Miast Polskich oraz Krajową Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych. 

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Maja 2013-10-16 21:48:22

    a ja dodam jeszcze tyle,że niech nie zmieniają dobrych przepisów na "leprze"i mieszają w głowach użytkownikom dróg i władzy straży gminnej-miejskiej.Najpierw dają pozwolenia niczym Funkcjonariuszom Policji a w następnych przepisach ją pdbierają.

  • rum 2013-05-11 23:06:55

    Jeżdze wiele po polsce i uważam,że radaramijak dawniej powinna zarządzac policja. Sama nazwa straż miejska czy gmina powinna zajmowa się sprawami dotczącymi problemów tej nazwy. Policja ma sekcję ruchu drogowego i ta powinna zajmowac się radarami. Jak sama nazwa wskazuje tej formacji. Niech każdy zajmnie się swoją sprawą

  • M K 2012-10-02 07:16:29

    tyle jest mądrych głów w polscea jeszcze ani jedna głowa nie rozwiązała najprostrzego problemu a mianowicie : istnienie przepisu, który uprawniałby Straż Gminną ( Miejską) do używania przyrządów kontrolno-pomiarowych - radarowych do badania prędkości pojazdów. Ludzie piszą ,płacą klną a..... nikt z ważnych tego Kraju nie umie odpowiedziec na zadane pytanie. Z wyrazami szacunku czytelnik.

  • ESKA 2012-07-23 13:52:43

    Dziękuję. Właśnie nie przjąłem mandatu od SM za prędkość. Pochwalę się jaki będzie finał tej sprawy.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika