Nadpłata w ZUS-ie
Pytanie:
"Nasza firma wysłała do ZUS korektę kilku deklaracji. Korekta powoduje nadpłatę kilku tysięcy PLN. Czy powinniśmy rozliczyć ją przy kolejnej płatności czy też właściwsze jest zwrócenie sie do ZUS z prośbą o stwierdzenie nadpłaty i dopiero dokument z ZUS może stanowić podstawę potrącenia nadpłaconych składek?"
Odpowiedź prawnika: Nadpłata w ZUS-ie
Postępowanie w sprawie nadpłaty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych uregulowane zostało w Ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 r., Nr 137 poz. 887 ze zmianami).
Zgodnie z art. 24 ustęp 6a ustawy nienależnie opłacone składki podlegają zaliczeniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z urzędu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku - na poczet przyszłych składek, chyba że płatnik składek złoży wniosek o zwrot składek.
Z cytowanego przepisu wynika, iż wniosek o stwierdzenie nadpłaty konieczny jest jedynie w przypadku, jeżeli płatnik żąda zwrotu składek. Jeżeli natomiast chce je zaliczyć na poczet zaległych bądź przyszłych składek - wniosek taki nie jest potrzebny.
W przypadku złożenia wniosku - składki podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli nie zostaną zwrócone w tym terminie, podlegają oprocentowaniu od dnia złożenia wniosku - w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych.
Należy również podkreślić, iż zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 5 lat.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?