Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z prawem bankowym polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela. Bank wykonuje dyspozycję dłużnika w sposób przewidziany w umowie rachunku bankowego.
W większości umów zawieranych z bankiem znajdują się postanowienia, że wykonując dyspozycję klienta, bank kieruje się tylko numerem rachunku bankowego, a nie danymi osobowymi wskazanymi w przelewie, a odpowiedzialnym za właściwe oznaczenie adresata przelewu jest klient banku, który takiego przelewu dokonuje. Jeżeli tak jest i w Pana przypadku to nie jest koniecznym aby numer rachunku zgadzał się z danymi osoby wskazanej na blankiecie, dlatego też na blankietach widnieje napis nie właściciel rachunku, lecz odbiorca przelewu. Ułatwia to obrót, gdyż np. na konto należące do A można przelać pieniądze dla osoby B znanej A, i właśnie osoba A przekaże te pieniądze osobie B.
W opisanym jednak przypadku mamy do czynienia z błędem, z przelewem na niewłaściwe konto. Bank nie ma prawa automatycznie zabrać pieniędzy z rachunku danej osoby. Należałoby więc jak najszybciej skontaktować z bankiem odbiorcy w celu na czyją rzecz wysłane zostały pieniądze. Następnie należy wezwać osobę bezpodstawnie wzbogaconą do zwrotu środków, które wpłynęły na jej konto.