Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W celu ustalenia obowiązków ciążących na stronach danego zdarzenia, w tym zasady opodatkowania, należy przede wszystkim określić charakter przeprowadzanej akcji promocyjnej. Jeżeli składają się na nią wyłącznie elementy konkursowe (o wygranej decyduje wymyślenie najlepszego hasła reklamowego), brak natomiast elementów losowych (zwycięzca nie zostaje wyłoniony w drodze losowania), nie ma wątpliwości, że mamy tu do czynienia ze zwykłym konkursem, a nie z grą losową, której sformalizowane zasady przeprowadzenia są uregulowane w ustawie z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.
Oczywiście organizator konkursu może w różny sposób ukształtować pulę nagród. Nagrodą może być również udzielenie rabatu na zakupy. W takiej sytuacji nagroda w konkursie będzie miała charakter pieniężny i będzie miała wartość równą udzielonemu rabatowi.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), m.in. wygrane w konkursach, co do zasady, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 10% wartości wygranej lub nagrody. Obowiązek jego poboru spoczywa na organizatorze (art. 41 ust. 7 ustawy o PIT), który jako płatnik jest zobowiązany przekazać go w terminie do dwudziestego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrał. W tym samym czasie musi przekazać do urzędu zbiorczą deklarację PIT-8A, w której poinformuje o wartości przekazanych w danym miesiącu nagród i wysokości pobranego podatku.
Należy zauważyć, iż występują zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w różnego rodzaju akcjach promocyjnych. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwalnia z opodatkowania podatkiem dochodowym nagrody wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagrody związane ze sprzedażą premiową. Aby jednak zastosować to zwolnienie, jednorazowa wartość nagrody (np. udzielonego rabatu) nie może przekroczyć 760 zł. Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, wolna od opodatkowania jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.