Reklama i promocja piwa
Pytanie:
"Na różnego rodzaju ulotkach z jadłodajni (pizzerie, bary itd.) roznoszonych po domach mieszkaniach, oprócz informacji o menu jest także informacja o piwie wraz z ceną. Czy w takiej sytuacji umieszczanie informacji o alkoholu wraz z ceną nie narusza prawa?"
Odpowiedź prawnika: Reklama i promocja piwa
W pierwszej kolejności należy dokonać rozstrzygnięcia, czy takie ulotki są reklamą lub promocją alkoholu. Przez reklamę ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi rozumie publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nie różniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych, za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Natomiast przez promocję rozumie się degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.
Już w tym miejscu można zauważyć, że takie ulotki z reguły raczej nie będą stanowić reklamy ani promocji alkoholu, chociaż, co jest oczywiste, jest to zależne od zawartości tych ulotek.
Jeżeli taka ulotka stanowiłaby reklamę lub promocję alkoholu to zastosowanie znajdzie art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którą zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem iż nie jest kierowana do małoletnich lub prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z:
-
atrakcyjnością seksualną,
-
relaksem lub wypoczynkiem,
-
sprawnością fizyczną,
-
nauką, pracą lub sukcesem zawodowym,
-
zdrowiem lub sukcesem życiowym.
Reklama i promocja piwa, o której mowa powyżej nie może być prowadzona:
-
w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6°° a 20°°, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,
-
na kasetach wideo i innych nośnikach,
-
w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
-
na okładkach dzienników i czasopism,
-
na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim,
-
przy udziale małoletnich.
Zakazy określone w ustawie nie obejmują reklamy i promocji napojów alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?