Zameldowanie gościa w hotelu

Pytanie klienta:

""Czy hotel ma prawo zatrzymać od gościa dokument do zameldowania i przetrzymać go chociaż jedną dobę?""

Odpowiedź prawnika:

Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych nakłada na osoby przybywające do hoteli obowiązek zameldowania się na pobyt czasowy przed upływem 24 godzin od przybycia. Zameldowania w hotelu dokonuje się u kierownika takiej placówki lub osoby przez niego upoważnionej. Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić dokument stwierdzający tożsamość, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (np. paszport). Treść cytowanego przepisu zdaje się nie budzić wątpliwości, iż dokument tożsamości osoby mającej się zameldować, ma być przedstawiony do wglądu, a nie pozostawiony u osoby wykonującej powyższe czynności meldunkowe w celu sprawdzenia tożsamości i wykonania czynności meldunkowych. Brak okoliczności uzasadniających przetrzymywanie takiego dokumentu przez dłuższy czas, niż konieczny do stwierdzenia tożsamości osoby wykonującej obowiązek meldunkowy.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.