Tryb składania wniosków o rozpoczęcie działalności gospodarczej
Pytanie:
"Jak wygląda tryb składania wniosku o rozpoczęcie działalności gospodarczej? "
Odpowiedź prawnika: Tryb składania wniosków o rozpoczęcie działalności gospodarczej
Zgodnie z ustawą Prawo działalności gospodarczej wniosek może wpłynąć do urzędu gminy następującymi drogami:
- Jako formularz papierowy przyniesiony przez samego przedsiębiorcę albo jego pełnomocnika,
Jako formularz papierowy, przesłany listem poleconym, z notarialnym potwierdzeniem własnoręczności podpisu wnioskodawcy, - Elektronicznie przesłany za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu gminy niepodpisany elektronicznie,
- Elektronicznie przesłany za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu gminy podpisany elektronicznie.
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku z wyjątkiem złożenia wniosku w wersji elektronicznej bez podpisu elektronicznego. Z rozpoczęciem działalności gospodarczej nie trzeba bowiem czekać na rejestrację i otrzymanie wypisu z rejestru (poza działalnością określonego rodzaju, tj. podlegającej reglamentacji).
W ciągu trzech dni od dnia złożenia wniosku gmina zobowiązana jest przesłać go do urzędu statystycznego, ZUS i urzędu skarbowego. Na jego podstawie przedsiębiorca dostanie numer NIP, będzie też zgłoszony jako płatnik składek w myśl przepisów o ZUS lub KRUS.
Niezbędnym wymogiem jest również posiadanie przez przedsiębiorcę rachunku bankowego.