Kiedy mamy do czynienia z podmiotem prawa publicznego w zamówieniach publicznych?

Orzeczenie w sprawie Adolf Truley dotyczy określenia usług o charakterze przemysłowym lub handlowym. Zostało ono wydane na gruncie dyrektywy 93/36/EWG w sprawie udzielania zamówień publicznych na dostawy. Odnosi się do pojęcia potrzeb publicznych, które nie jest w prawie wspólnotowym definiowane.

Wedle art. 1 lit. b) dyrektywy 93/36/EWG „instytucjami zamawiającymi” są Państwo, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty prawa publicznego lub związki zawarte przez co najmniej jedną taką jednostkę lub podmiot prawa publicznego. 

Porady prawne

Podmiot prawa publicznego” oznacza zaś każdy podmiot: 

- ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, który nie ma charakteru przemysłowego lub handlowego, oraz 

- posiadający osobowość prawną, oraz 

- finansowany w przeważającej części przez Państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub przez inne podmioty prawa publicznego; lub jeżeli jego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych instytucji; lub jeżeli ponad połowę składu jego organu administracji, zarządu lub nadzoru stanowią osoby mianowane przez Państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub przez inne podmioty prawa publicznego;

Wykazy podmiotów prawa publicznego lub kategorii takich podmiotów spełniających ww. kryteria określone w załączniku I do dyrektywy 93/37/EWG. Wykazy te są tak wyczerpujące, na ile to możliwe i mogą być poddawane przeglądom zgodnie z procedurą określoną w art. 35 dyrektywy 93/37/EWG. 

W omawianej sprawie ETS orzekł, co następuje: 

Pojęcie „w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym” („potrzeb w interesie ogólnym”) występujące w art. 1 (b) dyrektywy jest - zdaniem Trybunału - autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego.

Działalność przedsiębiorstwa pogrzebowego może realizować potrzeby w interesie ogólnym . już sama okoliczność, iż władze lokalne są prawnie zobowiązane do organizowania pogrzebów i - jeśli to konieczne - pokrywania ich kosztów, w przypadkach gdy nie zostały zorganizowane w określonym terminie od daty wystawienia świadectwa zgonu, świadczy o tym, że jest taka potrzeba w ogólnym interesie.

Samo występowanie znacznej konkurencji nie daje jeszcze podstaw do uznania, iż nie istnieje potrzeba w interesie ogólnym, która miałaby przemysłowy lub handlowy charakter. Sąd krajowy winien sam ocenić, biorąc pod uwagę wszelkie istotne okoliczności prawne i faktyczne, zwłaszcza istniejące w chwili powstania zainteresowanego podmiotu czy warunki, na jakich prowadzi on swą działalność, czy taka potrzeba istnieje.

Zwykła kontrola działalności nie spełnia kryterium nadzorowania zarządu w rozumieniu trzeciego myślnika drugiego akapitu art. 1 (b) dyrektywy.

Kryterium to będzie jednak spełnione, jeśli władze publiczne nadzorują nie tylko roczne sprawozdania zainteresowanego podmiotu, lecz także jego działanie - z punktu widzenia prawidłowej rachunkowości, regularności, gospodarności, efektywności i korzyści - i jeżeli te władze publiczne są do tego upoważnione - kontrolują pomieszczenia handlowe i urządzenia tego podmiotu oraz informują o wynikach tych inspekcji władze regionalne, które poprzez inną spółkę kontrolują wszystkie udziały w tym przedsiębiorstwie.

ETS przypomniał przy okazji, iż jedynie do sądów krajowych, które rozpatrują sprawę i muszą wziąć odpowiedzialność za wydawane orzeczenia sądowe, należy ocena, w świetle cech szczególnych każdej sprawy, czy orzeczenie w trybie prejudycjalnym jest niezbędne dla wydania przez niego wyroku oraz czy pytania zadane Trybunałowi są istotne. W rezultacie Trybunał jest co do zasady zobowiązany do orzekania, o ile postawione pytania dotyczą wykładni prawa wspólnotowego. Odmowa przez Trybunał udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez sąd krajowy jest możliwa tylko w przypadku, gdy w sposób oczywisty okaże się, że wykładnia prawa wspólnotowego, o którą wystąpiono, nie ma żadnego związku ze stanem faktycznym lub przedmiotem sporu przed sądem krajowym, gdy problem ma charakter hipotetyczny lub też gdy Trybunał nie dysponuje wiedzą o elementach stanu faktycznego i prawnego niezbędną dla udzielenia użytecznej odpowiedzi na przestawione mu pytania. 

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie C-373/00 - Adolf Truley GmbH przeciwko Bestattung Wien GmbH (Austria)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika