Im więcej reklam alkoholu, tym młodzież częściej po niego sięga. Dlatego reklama oraz promocja piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze będzie możliwa jedynie między godziną 6.00, a 23.00.
Takie zmiany zakłada przekazany do Rady Ministrów projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Reklamowanie piwa będzie dozwolone przed godziną 23 tylko w trakcie trwania imprezy sportu kwalifikowanego.
- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - uzasadnia projekt ustawodawca.
Propozycja Ministerstwa Zdrowia jest powrotem do poprzednich przepisów, które obowiązywały przed rokiem 2002. Po tej dacie zwiększono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest emisja filmów reklamowych, promujących piwo. Spowodowało to trzykrotny wzrost spotów z reklamami alkoholu.
- Po roku 2002 liczba emisji filmów reklamowych alkoholu wzrosła z ponad 10 tys. do ponad 30 tys. - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Według resortu istnienie jednoznaczny związek między wydłużeniem czasu emisji reklam, a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież. Potwierdziły to badania ujawnione przez Światową Organizację Zdrowia w roku 2001 na Konferencji Ministrów Zdrowia w Sztokholmie oraz badania przeprowadzone w roku 2005 przez „University of Connecticut" na próbie 1800 osób w wieku 15-26 lat.
Z raportu Komisji Europejskiej - sporządzonego w roku 2005 - wynika z kolei, że w państwach o częściowych ograniczeniach reklamy napojów alkoholowych poziom jego spożycia jest niższy aż o 16 proc. w porównaniu z państwami, gdzie takich ograniczeń nie ma.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Potrzebujesz porady prawnej?
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji? Reklama jest jednym ze sposobów działalności marketingowej. Trzeba powiedzieć, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Duże znaczenie ma reklama w (...)
Kiedy reklama jest nieuczciwa?
Czyn nieuczciwej konkurencji w reklamie Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na (...)
Termin "reklama internetowa" obejmuje różne formy promocji w sieci - reklamę w wyszukiwarkach, mediach społecznosciowych, sieciach partnerskich, a także reklamę w publikowaną na konkretnych stronach internetowych, także na blogach. Jeżeli chodzi o blogerów, współpraca odbywa (...)
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. (...)
Influencer marketing a oznaczanie reklam
Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jes influencer marketing, reklama, influencer, marketing, media, you-tube, (...)
Konsumencie, nie daj się omamić reklamom inwestycji alternatywnych
Celebryci zachęcający do inwestowania na rynku Forex czy w kryptowaluty? Uważaj, to może być pułapka mająca na celu wyłudzenie twoich pieniędzy i danych. Prezes UOKiK po raz kolejny ostrzega: uważaj na oferty obiecujące szybki, łatwy i wysoki zysk bez wychodzenia z domu i rzekomo (...)
Kiedy opłata reklamowa może być pobierana? Opłata reklamowa może być wprowadzona, w drodze uchwały, przez radę danej gminy od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata reklamowa może być pobierana tylko na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki (...)
Poczta elektroniczna i walka z niechcianymi reklamami
Ilu z nas dostaje każdego dnia niechcianych wiadomości e-mail od nieznanych podmiotów czy musi oglądać natarczywe i zupełnie różne reklamy. Każdego dnia pracownicy infolinii UODO odpowiadają na pytania użytkowników poczty elektronicznej „Skąd te firmy (...)
Przekazywanie kontrahentom gadżetów opatrzonych logo firmy jako koszty uzyskania przychodów
Wielu podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekazuje swoim kontrahentom gadżety (długopisy, pióra, kubki, kurtki itd.), które opatrzone są w logo firmy podatnika. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby móc zaliczyć (...)
Z wynajmu billboardu rozlicz się ryczałtem
Kto może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy itp.? Artykuł 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym poda ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dochody z wynajmu, powierzchnia (...)
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji? Reklama jest jednym ze sposobów działalności marketingowej. Trzeba powiedzieć, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Duże znaczenie ma reklama w (...)
Kiedy reklama jest nieuczciwa?
Czyn nieuczciwej konkurencji w reklamie Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na (...)
Termin "reklama internetowa" obejmuje różne formy promocji w sieci - reklamę w wyszukiwarkach, mediach społecznosciowych, sieciach partnerskich, a także reklamę w publikowaną na konkretnych stronach internetowych, także na blogach. Jeżeli chodzi o blogerów, współpraca odbywa (...)
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. (...)
Influencer marketing a oznaczanie reklam
Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jes influencer marketing, reklama, influencer, marketing, media, you-tube, (...)
Konsumencie, nie daj się omamić reklamom inwestycji alternatywnych
Celebryci zachęcający do inwestowania na rynku Forex czy w kryptowaluty? Uważaj, to może być pułapka mająca na celu wyłudzenie twoich pieniędzy i danych. Prezes UOKiK po raz kolejny ostrzega: uważaj na oferty obiecujące szybki, łatwy i wysoki zysk bez wychodzenia z domu i rzekomo (...)
Kiedy opłata reklamowa może być pobierana? Opłata reklamowa może być wprowadzona, w drodze uchwały, przez radę danej gminy od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata reklamowa może być pobierana tylko na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki (...)
Poczta elektroniczna i walka z niechcianymi reklamami
Ilu z nas dostaje każdego dnia niechcianych wiadomości e-mail od nieznanych podmiotów czy musi oglądać natarczywe i zupełnie różne reklamy. Każdego dnia pracownicy infolinii UODO odpowiadają na pytania użytkowników poczty elektronicznej „Skąd te firmy (...)
Przekazywanie kontrahentom gadżetów opatrzonych logo firmy jako koszty uzyskania przychodów
Wielu podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekazuje swoim kontrahentom gadżety (długopisy, pióra, kubki, kurtki itd.), które opatrzone są w logo firmy podatnika. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby móc zaliczyć (...)
Z wynajmu billboardu rozlicz się ryczałtem
Kto może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy itp.? Artykuł 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym poda ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dochody z wynajmu, powierzchnia (...)
Zakaz reklamy alkoholu w świetle Konstytucji i prawa europejskiego
Polskie zakazy reklamy i promocji alkoholu nie należą do najbardziej rygorystycznych w Europie. Sprawdźmy więc, na ile ustawodawca - w zgodnie z Konstytucją RP i prawem wspólnotowym - może te ograniczenia zwiększać. Wolność gospodarcza w Kons zakaz reklamy alkoholu, napoje alkoholowe, (...)