Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku (...)

Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez dystrybutora faktur z tytułu refakturowania usług Poczty , a obliczonego według podstawowej stawki. Zdaniem Strony ze względu, iż kontrahent odsprzedał Jej usługi uprzednio nabyte od Poczty , ma Ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te usługi.

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z dnia 26 września 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

  • uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona w związku z prowadzoną działalnością polegającą na wydawaniu oraz sprzedaży czasopism i książek, korzysta z usług dystrybutora - podmiotu prowadzącego dystrybucję Jej wydawnictw przy wykorzystaniu usług świadczonych przez Pocztę . Do tej pory dystrybutor przy refakturowaniu kosztów dystrybucji wydawnictw stosował zwolnienie od podatku od towarów i usług i wystawiał Stronie faktury VAT z zaklasyfikowaniem świadczonej usługi jako 'usługi świadczonej przez pocztę państwową' o symbolu PKWiU 64.11. Obecnie kontrahent planuje zmienić klasyfikację podatkową świadczonych usług, opodatkować je podstawową stawką podatku, tj. 22%, oraz skorygować dotychczas wystawione faktury.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez dystrybutora faktur z tytułu refakturowania usług Poczty , a obliczonego według podstawowej stawki. Zdaniem Strony ze względu, iż kontrahent odsprzedał Jej usługi uprzednio nabyte od Poczty , ma Ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te usługi.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) w/w artykułu ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w odniesieniu do towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług. Nie ma natomiast zastosowania w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. takich, z tytułu których nie powstaje podatek należny, a więc nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych z tego podatku.

Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego doznaje jednakże szeregu ograniczeń i wyłączeń przewidzianych w innych przepisach w/w ustawy, przede wszystkim zaś w art. 88.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego nie stanowią faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

Cytowany przepis jako wprowadzający odstępstwo od reguły przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy winien być interpretowany ściśle, zgodnie z zasadą exeptiones non sunt extendendae.

Mając powyższe na względzie należy wskazać, iż na jego podstawie co do zasady wyłączona została możliwość obniżenia przez podatnika podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury, która dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku od towarów i usług albo niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Jednakże jeżeli podatek wykazany na fakturze został uiszczony, to nabywca ma prawo do odliczenia tego podatku.

Zasady wyżej opisane - mimo braku bezpośredniej regulacji w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, inaczej niż w przypadku towarów (vide art. 7 ust. 8 ustawy) - mają zastosowanie także do tzw. 'refakturowania' usług. Przy tym mianem 'refakturowania' przyjęło się określać sytuację, w której 'pośrednik' fakturuje koszty zakupionych usług bez doliczania jakiejkolwiek marży.

Jednocześnie naczelnik urzędu skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W konsekwencji naczelnik urzędu skarbowego nie jest właściwy do oceny w trybie art. 14a i nast. ustawy - Ordynacja podatkowej poprawności zaklasyfikowania świadczonych przez kontrahenta Strony (dystrybutora) usług.

W tym miejscu należy jednak wskazać, iż w myśl art. 8 pkt 3 ustawy podatku od towarów i usług dla potrzeb tego podatku usługi wymienione w klasyfikacjach wydawanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Jednocześnie zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem przedmiotowych usług należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika