Ryczałt za wodę a podatek VAT

Pytanie:

"Jestem właścicielem kamienicy. Lokale mieszkalne, które wynajmuję, nie są wyposażone w wodomierze. Oprócz czynszu wynikającego z umowy, najemcy opłacają ryczałt za wodę i śmieci. Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie praw lokatorów, są to tzw. opłaty niezależne, na których Wynajmujący nie może zarabiać. Raz w miesiącu otrzymuję fakturę VAT za wodę, ścieki i śmieci. Faktura ta wystawiana na jest na moją firmę, która jest płatnikiem podatku VAT. Opłacam fakturę wraz z naliczonym podatkiem VAT. Czy obciążając najemcę kosztami wody, ścieków i śmieci powinienem wystawić mu także fakturę VAT, czy wystarczy zwykłe KP, jak w przypadku wpłaty za czynsz? Zdarzają się miesiące, w których lokatorzy nieterminowo regulują lub - w przypadku osób, co do których toczy się postępowanie eksmisyjne - w ogóle nie płacą, ale mają co miesiąc naliczany ryczałt - co z tymi osobami? Czy najemca powinien być obciążany kwotą netto, czy brutto?"

Odpowiedź prawnika: Ryczałt za wodę a podatek VAT

Sposób rozliczania opÅ‚at za media pomiÄ™dzy wynajmujÄ…cym a najemcÄ… może być różny w zależnoÅ›ci od tego, czy w kwocie ustalonego za najem czynszu zawarte sÄ… zryczaÅ‚towane opÅ‚aty z tytuÅ‚u dostaw energii, wody i inne, czy też z umowy najmu wynika odrÄ™bny obowiÄ…zek najemcy do ponoszenia kosztów z tytuÅ‚u ww. usÅ‚ug.

JeÅ›li z umowy wynika obowiÄ…zek odrÄ™bnego (oprócz czynszu) ponoszenia tych kosztów przez najemcÄ™, wynajmujÄ…cy powinien dokonać tzw. refakturowania tych kosztów. Refakturowanie należy do czynnoÅ›ci, które nie zostaÅ‚y zdefiniowane w prawie podatkowym. Mimo tego, na podstawie bogatego orzecznictwa i utrwalonej praktyki przyjąć można, iż wynajmujÄ…cy lokal uprawniony jest w ramach Å›wiadczonej usÅ‚ugi najmu do wystawienia faktury na usÅ‚ugi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usÅ‚ugi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania, oczyszczania i likwidacji Å›cieków, wywozu i zagospodarowania Å›mieci i odpadów), mimo iż w rzeczywistoÅ›ci wynajmujÄ…cy takich usÅ‚ug nie Å›wiadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartÄ… umowÄ… najmu, najemca jest obciążony kosztami tych usÅ‚ug odrÄ™bnie i niezależnie od samego czynszu za najem.

Dokonanie odsprzedaży - refakturowanie w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży (a więc bez zarobku dla wynajmującego). Cena netto, jak i stawki podatku w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same, jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odprzedaży. Zatem najemcy są obowiązani uiścić wynajmującemu kwotę brutto (z VAT). Niestety taki sam sposób rozliczenia dotyczy sytuacji, gdy lokatorzy nieterminowo regulują lub nawet w ogóle nie płacą.

Polecamy także poradę: Na czym polega refakturowanie?


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika