Ryczałt za wodę a podatek VAT
Pytanie:
"Jestem właścicielem kamienicy. Lokale mieszkalne, które wynajmuję, nie są wyposażone w wodomierze. Oprócz czynszu wynikającego z umowy, najemcy opłacają ryczałt za wodę i śmieci. Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie praw lokatorów, są to tzw. opłaty niezależne, na których Wynajmujący nie może zarabiać. Raz w miesiącu otrzymuję fakturę VAT za wodę, ścieki i śmieci. Faktura ta wystawiana na jest na moją firmę, która jest płatnikiem podatku VAT. Opłacam fakturę wraz z naliczonym podatkiem VAT. Czy obciążając najemcę kosztami wody, ścieków i śmieci powinienem wystawić mu także fakturę VAT, czy wystarczy zwykłe KP, jak w przypadku wpłaty za czynsz? Zdarzają się miesiące, w których lokatorzy nieterminowo regulują lub - w przypadku osób, co do których toczy się postępowanie eksmisyjne - w ogóle nie płacą, ale mają co miesiąc naliczany ryczałt - co z tymi osobami? Czy najemca powinien być obciążany kwotą netto, czy brutto?"
Odpowiedź prawnika: Ryczałt za wodę a podatek VAT
Sposób rozliczania opłat za media pomiędzy wynajmującym a najemcą może być różny w zależności od tego, czy w kwocie ustalonego za najem czynszu zawarte są zryczałtowane opłaty z tytułu dostaw energii, wody i inne, czy też z umowy najmu wynika odrębny obowiązek najemcy do ponoszenia kosztów z tytułu ww. usług.
Jeśli z umowy wynika obowiązek odrębnego (oprócz czynszu) ponoszenia tych kosztów przez najemcę, wynajmujący powinien dokonać tzw. refakturowania tych kosztów. Refakturowanie należy do czynności, które nie zostały zdefiniowane w prawie podatkowym. Mimo tego, na podstawie bogatego orzecznictwa i utrwalonej praktyki przyjąć można, iż wynajmujący lokal uprawniony jest w ramach świadczonej usługi najmu do wystawienia faktury na usługi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków, wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów), mimo iż w rzeczywistości wynajmujący takich usług nie świadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową najmu, najemca jest obciążony kosztami tych usług odrębnie i niezależnie od samego czynszu za najem.
Dokonanie odsprzedaży - refakturowanie w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży (a więc bez zarobku dla wynajmującego). Cena netto, jak i stawki podatku w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same, jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odprzedaży. Zatem najemcy są obowiązani uiścić wynajmującemu kwotę brutto (z VAT). Niestety taki sam sposób rozliczenia dotyczy sytuacji, gdy lokatorzy nieterminowo regulują lub nawet w ogóle nie płacą.
Polecamy także poradę: Na czym polega refakturowanie?
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?