Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Sposób rozliczania opłat za media pomiędzy wynajmującym a najemcą może być różny w zależności od tego, czy w kwocie ustalonego za najem czynszu zawarte są zryczałtowane opłaty z tytułu dostaw energii, wody i inne, czy też z umowy najmu wynika odrębny obowiązek najemcy do ponoszenia kosztów z tytułu ww. usług.
Jeśli z umowy wynika obowiązek odrębnego (oprócz czynszu) ponoszenia tych kosztów przez najemcę, wynajmujący powinien dokonać tzw. refakturowania tych kosztów. Refakturowanie należy do czynności, które nie zostały zdefiniowane w prawie podatkowym. Mimo tego, na podstawie bogatego orzecznictwa i utrwalonej praktyki przyjąć można, iż wynajmujący lokal uprawniony jest w ramach świadczonej usługi najmu do wystawienia faktury na usługi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków, wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów), mimo iż w rzeczywistości wynajmujący takich usług nie świadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową najmu, najemca jest obciążony kosztami tych usług odrębnie i niezależnie od samego czynszu za najem.
Dokonanie odsprzedaży - refakturowanie w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży (a więc bez zarobku dla wynajmującego). Cena netto, jak i stawki podatku w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same, jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odprzedaży. Zatem najemcy są obowiązani uiścić wynajmującemu kwotę brutto (z VAT). Niestety taki sam sposób rozliczenia dotyczy sytuacji, gdy lokatorzy nieterminowo regulują lub nawet w ogóle nie płacą.
Polecamy także poradę: Na czym polega refakturowanie?