stawka podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane obejmujące budowę trzech budynków (...)

stawka podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane obejmujące budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w tym położonych na parterze miejsc postojowych, lokalu użytkowego wraz z infrastrukturą wewnętrzną oraz infrastrukturą techniczną zewnętrzną

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009r. (data wpływu 15 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane obejmujące budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w tym położonych na parterze miejsc postojowych, lokalu użytkowego wraz z infrastrukturą wewnętrzną oraz infrastrukturą techniczną zewnętrzną ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane obejmujące budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w tym położonych na parterze miejsc postojowych, lokalu użytkowego wraz z infrastrukturą wewnętrzną oraz infrastrukturą techniczną zewnętrzną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka), prowadzi swoją działalność na zasadach określonych w art. 23-33 (rozdział 4) ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1070, z późn. zm.), z uwzględnieniem odpowiednich przepisów Kodeksu Spółek Handlowych. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest budowa i wynajmowanie mieszkań w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, wybudowanych z kredytu zaciąganego w Banku Gospodarstwa Krajowego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego w wysokości 70% kosztów przedsięwzięcia i wpłat przez osoby prawne i osoby fizycznych - partycypacji w wysokości 30% kosztów inwestycji.

Spółka planuje w najbliższym okresie budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą zewnętrzną. W miesiącu czerwcu 2009r. w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało ogłoszone zamówienie o roboty budowlane ? wykonanie w systemie (generalnego wykonawstwa) w ramach zadania pn. ?Budowa trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych JKL wraz z infrastrukturą techniczną ? (?) IV etap.? W specyfikacji przetargowej w punkcie dotyczącym określenia przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia określono, że przedmiotem zamówienia jest budowa trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z podaniem wielkości pow. zabudowy, pow. użytkowej i kubatury oraz infrastruktura techniczna obejmująca między innymi - uzbrojenie i zagospodarowanie terenu, przyłącza sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci wodociągowej, oświetlenia terenu, ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe, chodniki, parkingi zieleń, mała architektura.

W kryterium oceny oferty przyjęto najniższą cenę, przyjmując założenie że wartość całkowita kosztorysu ofertowego powiększona o należny podatek VAT powinna być równa cenie ryczałtowej podanej w ofercie.

Przetarg został oparty o następujące dokumenty;

  • decyzję pozwolenia na budowę Nr 145/08 wydane przez Urząd Miasta, która oparta jest na przepisie ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo Budowlane (Dz. U. nr 156/06 poz. 1118 z późn. zm.), w załączeniu wniosku projekt budowlany budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą wykonany przez projektantów (architektów) oznaczony 'Osiedle mieszkaniowe TBS ' opracowany na podstawie ustawy - Prawo budowlane i wydanych na podstawie tej ustawy rozporządzeń, w tym: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690), Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,
  • decyzji nr 14/07 z dnia 11 maja 2007 roku o ustaleniu warunków dla lokalizacji inwestycji celu publicznego wydanej przez Urząd Miasta (w załączeniu Wniosku),
  • projekt zagospodarowania i uzbrojenia terenu (plansza zbiorcza) w załączeniu wniosku, która pokazuje usytuowanie budynków mieszkalnych w stosunku do drogi publicznej oznaczonej symbolem III.4.KUz wybudowanej przez Miasto do obsługi osiedla mieszkaniowego. W pasie drogowym wykonane zostały przez Miasto sieć kanalizacyjna, sanitarna, opadowa, wodociągowa oraz przez operatorów pozostałych mediów (sieci gazowe, elektryczna) do których to zgodnie z projektem i decyzjami podłączone są budynki mieszkalne przez zewnętrzną infrastrukturę techniczną.

Dodatkowo specyfikacja przetargowa nie przewidywała dla poszczególnych elementów zadania oferty częściowej czy oferty wariantowej oraz nie przewidywała uzupełnienia zamówienia.

W trakcie otwarcia ofert ustalono że wykonawcy z różnej części Polski (generalny wykonawca) zastosowali do ww. przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego różne stawki podatku VAT, co w efekcie rzutuje na cenę i wybór wykonawcy, gdyż kryterium wyboru stanowi wyłącznie cena brutto (cena ryczałtowa).

Otrzymane oferty można pogrupować w trzy grupy:

Grupa 1. Oferty ze stawką 7% i stawką 22%.

Stawka 7% została zastosowana do zadania budowlanego obejmującego wybudowane trzech budynków mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi w garażach wielostanowiskowych i lokalem użytkowym, infrastrukturą znajdującą się w obrębie budynków mieszkalnych (parter) oraz przyłączem do pierwszej studzienki oraz 22% dla pozostałej zewnętrznej infrastruktury towarzyszącej tj. przyłączenie do sieci miejskich (mediów różnego rodzaju), oświetlenia terenu, ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe, chodniki, parkingi zieleń, mała architektura.

Grupa 2. Oferty ze stawką 7%.

Dla całości zadania, robót budowlanych zastosowano stawkę 7%, jako ryczałtową cenę brutto.

Grupa 3. Oferty ze stawką 22%

Dla całości zadania inwestycyjno - budowlanego zastosowano stawkę 22%.

Na podstawie zebranych przez Spółkę informacji, żaden z wykonawców nie przedłożył i nie poinformował o posiadaniu indywidualnej interpretacji zgodnie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa.

Komisja przetargowa po rozpatrzeniu zebranych wybrała ofertę z najniższą ceną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z różnymi stawkami wykazanymi w złożonych ofertach Wnioskodawca zwraca się z pytaniem z jaką stawką podatku VAT ma podpisać umowę z generalnym wykonawcą na roboty budowlane obejmujące budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych w tym, położonych na parterze miejsc postojowych, lokalu użytkowego i infrastrukturą wewnętrzna oraz infrastrukturą techniczną zewnętrzną obejmującą między innymi - uzbrojenie i zagospodarowanie terenu: przyłącza sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, oświetlenia terenu, ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe, chodniki parkingi zieleń, mała architektura, przy zachowaniu warunków przetargowych, że wartość całkowita kosztorysu ofertowego powiększona o należny podatek VAT powinna być ceną ryczałtową za całe zadanie inwestycyjno - budowlane i czy słuszne jest stanowisko Zarządu o zastosowaniu dla całości zadania inwestycyjno budowlanego jednej stawki podatku VAT wynoszącej 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku VAT zawarta w umowie z generalnym wykonawcą powinna być tylko jedna zastosowana dla całego zadania inwestycyjno-budowlanego obejmującego wybudowanie trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z przynależnymi miejscami postojowymi, lokalem użytkowym znajdującym się na parterze budowanych budynków jak i infrastrukturą w obrębie budynku, infrastrukturą zewnętrzną znajdującą się poza budynkiem, stanowiącą integralną część budynku i stawka ta powinna wynosić 7% podatku VAT. Ww. zadanie inwestycyjno-budowlane zgodnie z PKOB zostało zakwalifikowane według przeważającego ich przeznaczenia do budynków mieszkalnych tj. PKOB 11 i zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) oraz § 6 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla takich obiektów stawka podatku VAT wynosi 7%.

Ponadto, za zastosowaniem stawki 7% dla ww. robót budowlanych przemawiają;

  • decyzja pozwolenia na budowę Nr 145/08, decyzja nr 14/07 z dnia 11 maja 2007 roku o ustaleniu warunków dla lokalizacji inwestycji celu publicznego, wydane przez Urząd Miasta, które wydane są na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo Budowlane (Dz. U. Nr 156/06 poz. 1118 z późn. zm.).
  • projekt budowlany budynków mieszkalnych w raz z infrastrukturą wykonany przez projektantów (architektów) oparty o ustawę - Prawo budowlane, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniami infrastruktura wewnętrzna i zewnętrzna wynika z dokumentacji budowlanej sporządzanej dla budynków mieszkalnych, z projektu budowlanego zagospodarowania, uzbrojenia terenu, a głównie z przeznaczenia budynków na cele mieszkaniowe. Infrastruktura techniczna, w realizowanym zadaniu wynika z klasyfikacji końcowej budynku i nie można jej wydzielić, oddzielić lub nie wykonywać w ramach budowy budynków mieszkalnych. Inwestor (Spółka) po zakończeniu budowy, zadania inwestycyjno- budowlanego zobowiązany jest uzyskać decyzję na użytkowanie obiektu na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Zarządu Spółki użytkowanie obiektu na cele mieszkaniowe dotyczy całości projektu wraz z otaczającą go infrastrukturą techniczną. I dlatego przy ryczałtowej cenie określonej w specyfikacji przetargowej, za wybudowanie gotowych budynków mieszkalnych (pod wydanie decyzji na użytkowanie obiektu na cele mieszkaniowe) generalny wykonawca powinien stosować wyłącznie jedną stawkę podatku VAT ? a prawidłowa stawka wynosi 7% zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz § 6 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 września 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż inwestor (Zarząd) zamawiał całość robót budowlanych a nie poszczególne etapy robót budowlanych wznoszonych budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się ? w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust.

12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, .

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (?).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część ?mieszkaniowa? budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy).

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2009r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości ? to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. garaży), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej ? 22% stawka podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje w najbliższym okresie budowę trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą zewnętrzną. W miesiącu czerwcu 2009r. w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało ogłoszone zamówienie o roboty budowlane - wykonanie w systemie (generalnego wykonawstwa) w ramach zadania pn. ?Budowa trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych JKL wraz z infrastrukturą techniczną ? (?) IV etap.? W specyfikacji przetargowej w punkcie dotyczącym określenia przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia określono, że przedmiotem zamówienia jest budowa trzech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z podaniem wielkości pow. zabudowy, pow. użytkowej i kubatury oraz infrastruktura techniczna obejmująca między innymi - uzbrojenie i zagospodarowanie terenu, przyłącza sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci wodociągowej, oświetlenia terenu, ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe, chodniki, parkingi zieleń, mała architektura. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż na parterze tych budynków znajdują się miejsca postojowe oraz lokal użytkowy.

Ponadto Wnioskodawca dodał, iż zamawiał całość robót budowlanych a nie poszczególne etapy robót budowlanych wznoszonych budynków.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się (zgodnie z dyspozycją art. 146 ust. 3 powołanej ustawy):

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Należy zauważyć, iż w obecnie obowiązującym stanie prawnym, ww. roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie zostały objęte stawką 7%, ponieważ ani w art. 41 ust. 12 ustawy, ani w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008r. ustawodawca nie posłużył się tym terminem.

Natomiast w sposób jednoznaczny wskazał do jakich obiektów lub ich części ma zastosowanie stawka podatku w wysokości 7%.

Ponadto art. 146 cyt. ustawy o VAT, mimo iż nadal jest częścią tej ustawy, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy, to przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki podatku dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008r.

Zatem roboty te, począwszy od dnia 1 stycznia 2008r., ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż o ile faktycznie przedmiotem umowy będzie wykonanie budynków jako całości, a nie poszczególnych ich elementów, wówczas opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegać będą roboty budowlane polegające na wybudowaniu trzech budynków mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi w garażach wielostanowiskowych i lokalem użytkowym, infrastrukturą znajdującą się w obrębie budynków mieszkalnych (parter) oraz 22% dla pozostałej zewnętrznej infrastruktury towarzyszącej tj. uzbrojenie i zagospodarowanie terenu: przyłącza sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, oświetlenia terenu, ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe, chodniki parkingi zieleń, mała architektura.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element stanu faktycznego. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji obiektów budowlanych, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany dokonuje tego zaklasyfikowania według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności, zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego.

Należy jednocześnie zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku materiałów; natomiast jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika