nabycie cykloheksanu przeznaczonego na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, (...)

nabycie cykloheksanu przeznaczonego na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł natomiast jego dalsza odsprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W konsekwencji nie znajdą tutaj zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie prowadzenia składu podatkowego, składania deklaracji podatkowych oraz ustalenia dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009r. (data wpływu 9 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego dla dostawy cykloheksanu, obowiązku składania deklaracji, obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużyci oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego ? jest:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką 0 zł odsprzedaży przez Wnioskodawcę cykloheksanu,
  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji, obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużyci oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego jak też stawki akcyzy stosowanej przy zakupie ww. wyrobu.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego dla dostawy cykloheksanu, obowiązku składania deklaracji, obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużyci oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabyć od dostawcy krajowego (producenta) cykloheksan o kodzie 2902110000. Kod 2902 jest wymieniony w załączniku nr 1, poz. 35 oraz w art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, jednocześnie kod pełny 2902110000 nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Produkt ten byłby kupowany i transportowany w cysternach samochodowych lub kolejowych, bądź w mniejszych pojemnikach. Cykloheksan byłby następnie sprzedawany odbiorcom krajowym, dostarczany do odbiorców wewnątrzunijnych lub eksportowany. Przedmiotowy towar byłby przeznaczony do celów innych niż opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych. Nie byłby również przeznaczony do napędu silników spalinowych lub jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nie posiadamy statusu zarejestrowanego bądź niezarestrowanego handlowca jak też podmiotu pośredniczącego . Nie jeste też podmiotem zużywającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zakup towaru o kodzie 2902110000, a następnie jego sprzedaż, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub eksport będą podlegać stawce podatku akcyzowego w wysokości 0%, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
  2. Czy w przypadku handlu ww. towarem Wnioskodawca ma obowiązek posiadania składu podatkowego oraz przemieszczania towaru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz składania zabezpieczenia.
  3. W przypadku zerowej stawki akcyzy czy Wnioskodawca ma obowiązek składania deklaracji akcyzowych.
  4. Czy, przyjmując, że stawka akcyzy wynosi 0%, Wnioskodawca jest zobowiązany do wystąpienia do naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia wyrobu akcyzowego.

Zdaniem wnioskodawcy, stosownie do poz. 35 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jak też art. 86 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy cykloheksan jest wyrobem akcyzowym energetycznym. Z uwagi na fakt iż w załączniku nr 2 do ww. ustawy produkt o kodzie 2902110000 nie występuje Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania w stosunku do niego procedury zawieszenia poboru akcyzy a co za tym idzie nie ma również obowiązku posiadania składu podatkowego i stosowania zabezpieczenia.

Ponieważ produkt ten nie jest również wymieniony w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (przeznaczenie inne niż napędowe lub opałowe), wobec tego należy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stosować stawkę 0%.

W przypadku stosowania zerowej stawki akcyzy Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji akcyzowych.

W związku z faktem, że Spółka jedynie prowadzi handel ww. produktem, naczelnik urzędu celnego nie może ustalić dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych ? o ustalenie takich norm powinni się zwrócić nasi krajowi odbiorcy.

Wymienione wyżej stanowisko jest zdaniem wnioskodawcy prawidłowe zarówno w przypadku sprzedaży produktu odbiorcom krajowym, jak i jego dostawy wewnątrzwspólnotowej, czy eksportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 35 załącznika nr 1 zostały wymienione wyroby oznaczone kodem CN 2902 ? węglowodory cykliczne. Zatem w tym mieści się również wskazany we wniosku cykloheksan o CN 2902 11 00

W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/42/EWG w poz. 23 nie wymieniono wyrobu o kodzie CN 2902 11.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

W odniesieni do wyrobu akcyzowego oznaczonego kodem CN 2902 11 00 ? cykloheksan zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest on wyrobem akcyzowym, który może mieć różna stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Jeżeli wyrób ten jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega on opodatkowaniu akcyzą wg odpowiedniej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15 (w zależności od przeznaczenia wyrobu).

Zgodnie z powyższym kupowany cykloheksan w celu odsprzedaży, przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych może być nabywany, z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 0 zł.

Przy czym w tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 8 ust. 6 ww. ustawy zgodnie z którym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca nabędzie od producenta ww. wyrób akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy to dalsza odsprzedaż tego wyrobu przez Wnioskodawcę nie będzie rodziła powstania obowiązku podatkowego. Tym samym należy stwierdzić, iż dalsza odsprzedaż tego wyrobu do celów innych niż opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a nie jak uważa Wnioskodawca, iż dostawa ta korzysta ze stawki 0 zł co wynika z charakteru podatku akcyzowego, a mianowicie z jego jednokrotności.

Nadmienić równocześnie należy, że zgodnie z art. 8 ustawy akcyzowej dostawa wewnątrzwspólnotową i eksport tego wyrobu nie podlega opodatkowaniu.

Ad.2-4.

Odnośnie obowiązku prowadzenia przez Wnioskodawcę składu podatkowego dla opisanego we wniosku stanu faktycznego, składania deklaracji podatkowych oraz ustalenia dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych należy mieć na uwadze to co zostało napisane powyżej, a mianowicie, iż dalsza odsprzedaż przedmiotowego wyrobu do celów innych niż opałowe, , jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym tym samym nie znajdą tutaj zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie prowadzenia składu podatkowego, składania deklaracji podatkowych oraz ustalenia dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych.

Reasumując, nabycie cykloheksanu przeznaczonego na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł natomiast jego dalsza odsprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W konsekwencji nie znajdą tutaj zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie prowadzenia składu podatkowego, składania deklaracji podatkowych oraz ustalenia dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych.

Tym samym stanowisko w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe jednakże wynikające z innej podstawy prawnej.

    Reasumując, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za:
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką 0 zł odsprzedaży przez Wnioskodawcę cykloheksanu,
  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji, obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużyci oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego jak też stawki akcyzy stosowanej przy zakupie ww. wyrobu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika