W sytuacji gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas (...)

W sytuacji gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo to jest przywożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cyt. wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia zwolnieniem od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w systemie utrzymywania określonej temperatury - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia zwolnieniem od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w systemie utrzymywania określonej temperatury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. świadczeniem usług transportowych w tym również międzynarodowych. Do prowadzonej działalności wykorzystuje odpowiednie pojazdy i urządzenia (np. chłodnie). W związku z wykonywaniem usług transportowych również w zakresie transportu żywności konieczne jest wykorzystywanie do ww. celów agregatów.

W związku z powyższym pytanie wnioskodawcy sprowadza się do wyjaśnienia czy spółka może wykorzystywać olej napędowy grzewczy CN 27101945 do ogrzewania powierzchni magazynowych za pomocą agregatów podczas wykonywanego transportu oraz czy w związku z tym powstaje wątpliwość czy w niniejszych okolicznościach takie wewnątrzwspólnotowe nabycie paliwa silnikowego tj. oleju napędowego grzewczego CN 27101945, przeznaczonego do wykorzystywania podczas wykonywania transportu podlega zwolnieniu od akcyzy. Zamontowane na izotermach kontenerach na naczepach, agregaty posiadają własne zasilanie, z własnych zbiorników, służących wyłącznie do utrzymywania określonej temperatury. Powyższe oznacza, że agregaty są niezależne i posiadają swoje własne zasilanie z własnymi zbiornikami do przechowywania ww. oleju, które nie służą do jeżdżenia, a jedynie mają na celu wytworzyć i utrzymywać prawidłową temperaturę przewożonego w trakcie transportu towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka chcąc wykorzystywać olej napędowy grzewczy CN 27101945 jako paliwo do agregatorów, służące do wytworzenia i utrzymywania np. ogrzewania lub chłodzenia do kontenerów na naczepach, a więc do zapewnienia prawidłowej temperatury przewożonego w trakcie transportu towaru, i nabywając na taki cel ww. paliwo silnikowe nabycie takie podlega zwolnieniu od akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ spółka zajmuje się m.in. świadczeniem usług transportowych i w tym celu wykorzystuje odpowiednie pojazdy i urządzenia (np. chłodnie) powinna mieć możliwość wykorzystywania podczas transportu oleju napędowego grzewczego CN 27101945, jako paliwa do agregatorów, a nabycie na taki cel ww. oleju powinno podlegać zwolnieniu z akcyzy. Ww. paliwo służy jedynie do wytworzenia i utrzymywania np. ogrzewania lub chłodzenia do kontenerów na naczepach, a więc do zapewnienia prawidłowej temperatury przewożonego w trakcie transportu towaru, powyższe jest tym bardziej zasadne z uwagi na to, że zamontowane agregaty są niezależne i posiadają własne zasilanie, z własnymi zbiornikami do przechowywania ww. oleju, który nie służy do jeżdżenia a jedynie ma na celu wytworzyć i utrzymywać podczas transportu prawidłową temperaturę przewożonego towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009r., poz. 11 ze zm.) zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach:

  1. użytkowych pojazdów silnikowych;
  2. zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia;
  3. statków powietrznych lub jednostek pływających.

Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.

W myśl art. 33 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy za standardowy zbiornik uważa się:

  1. zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów;
  2. zbiornik na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.

Natomiast za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.

Stosownie do art. 33 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:

  1. są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
  2. nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
  3. nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 5, wysokość akcyzy określa się według stanu z dnia naruszenia tych warunków, a jeżeli tego dnia nie da się ustalić - z dnia stwierdzenia ich naruszenia.

Należy zauważyć, że w sprawie będącej przedmiotem interpretacji ww. zwolnienie ma bardzo ograniczony zakres, znajdzie bowiem zastosowanie jedynie w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego paliwa silnikowego przywożonego w standartowych zbiornikach zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia tj. w pojemnikach wyposażonych w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy oraz przeznaczonego do użycia podczas transportu.

Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo to jest przywożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cyt. wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika