Czy dokonując obrotu wyrobami w sposób opisany w stanie faktycznym Spółka prawidłowo stosuje stawkę (...)

Czy dokonując obrotu wyrobami w sposób opisany w stanie faktycznym Spółka prawidłowo stosuje stawkę akcyzy zero zł i nie jest zobowiązana przepisami akcyzowymi do uzyskiwania oświadczeń od swoich klientów o sposobie wykorzystania przez nich kupowanych wyrobów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych oraz w zakresie uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu tych wyrobu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych oraz w zakresie uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu tych wyrobu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się produkcją, handlem i dystrybucją wyrobów chemii budowlanej, motoryzacyjnej i gospodarczej. Do oferty spółki należą m.in.:

i.benzyna ekstrakcyjna (kod CN 2710 11 25,2710 12 25) - przeznaczona do rozcieńczania tłuszczów, olejów, wosków, wyrobów lakierowych, np. olejnych i ftalowych schnących na powietrzu oraz pokostu lnianego, stosowana również do odtłuszczania powierzchni przed malowaniem oraz czyszczenia części urządzeń, narzędzi oraz innych elementów po malowaniu,

ii.toluen techniczny (kod CN 2902 30 00) - przeznaczony do rozcieńczania farb i lakierów do lepkości roboczych, do czyszczenia narzędzi po malowaniu oraz części metalowych ze smaru i oleju,

iii.ksylen techniczny (kod CN 2902 44 00, 2707 30 90) - przeznaczony do rozcieńczania lakierów, szpachlówek, klejów i mas uszczelniających olejno-ftalowych, ftalowo-karbamidowych, akrylowych, chloro kauczukowych oraz do bezpośredniego stosowania na rdzę, przydatny do mycia pędzli i narzędzi po stosowaniu ww. wyrobów,

iv.nafta świetlna (kod CN 2710 12 21) - przeznaczona jako zmywacz do czyszczenia narzędzi, części oraz zabrudzonych elementów, do napełniania lamp naftowych, instalacji świetlnych w celach oświetlania pomieszczeń.

Wyroby te sprzedawane są pod różnymi markami handlowymi w opakowaniach mało objętościowych (butelki, kanistry) z przeznaczeniem - zgodnie z powyższym opisem - co potwierdza informacja zamieszczona na opakowaniu lub materiałach informacyjnych dotyczących danego produktu.

Spółka sprzedaje te produkty do sieci supermarketów budowlanych, hurtowni oraz małych sklepów budowlanych, lakierniczych, chemicznych. Klienci Spółki zakupują te produkty w celach handlowych, tj. w celu oferowania ich do dalszej sprzedaży klientom detalicznym bądź hurtowym.

Sprzedając powyższe wyroby do sklepów - z uwagi na ich przeznaczenie do celów innych niż cele opałowe bądź do napędu silników spalinowych - Spółka stosuje stawkę akcyzy zero zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonując obrotu wyrobami w sposób opisany w stanie faktycznym Spółka prawidłowo stosuje stawkę akcyzy zero zł i nie jest zobowiązana przepisami akcyzowymi do uzyskiwania oświadczeń od swoich klientów o sposobie wykorzystania przez nich kupowanych wyrobów?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Wyroby wskazane w stanie faktycznym, z uwagi na przypisany im kod CN, obejmuje treść załącznika nr 1 do ustawy, a zatem są wyrobami energetycznymi.

Wysokość stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych została określona w art. 89 ustawy o akcyzie i zasadniczo uzależnia jej wysokość od tego czy dany wyrób energetyczny jest wykorzystywany do napędu silników bądź w celach opałowych czy też nie.

Wyroby opisane w stanie faktycznym nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 ustawy o akcyzie. W szczególności nie są to paliwa silnikowe, bądź opałowe o których mowa w ust. 14 i 15 ww. przepisu. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2 i 3 ustawy o akcyzie paliwa silnikowe/opałowe to wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych/do celów opałowych.

Przeznaczeniem wyrobów wskazanych w stanie faktycznym z uwagi na ich właściwości fizyko-chemiczne jest użycie w branży budowlanej do oczyszczania, rozcieńczania farb, przygotowywania powierzchni lakierniczych. Spółka, jako producent oraz sprzedawca tych wyrobów nadaje przeznaczenie tym wyrobom. Na takie przeznaczenie wskazuje w szczególności sposób oferowania ich na sprzedaż, tj. Spółka sprzedaje je do sklepów budowlanych/chemicznych, które wykorzystują je w celach handlowych jako wyroby chemii budowlanej oraz zamieszcza na opakowaniu oraz w materiałach informacyjnych odpowiednie informacje o sposobie ich wykorzystania oraz katalogi produktów publikowane przez Spółkę (załączony przykładowo katalog zawiera m.in. produkty wskazane w stanie faktycznym).

Nadanie odpowiedniego przeznaczenia wynika również z dokumentacji produkcyjnej Spółki w której określone normy i warunki techniczne potwierdzają prawidłową klasyfikację. To, że nadawane przez producentów przeznaczenie wyrobów akcyzowych jako zasadniczy czynnik decydujący o stosowaniu stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej sygn. IPPP3/443-574/09-2/SM.

Sposób oferowania tych wyrobów na sprzedaż na kolejnym etapie obrotu przez sklepy również potwierdza takie ich przeznaczenie. Również forma konfekcjonowania przedmiotowych wyrobów przez Spółkę (tj. opakowania mało objętościowe) związana jest ze sposobem ich wykorzystania co do ilości oraz formy aplikowania.

Tym samym w stosunku do tych wyrobów zastosowanie powinien znaleźć art. 89 ust. 2 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1 -13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi zero zł.

Należy podkreślić, że jeżeli wyrób, któremu Spółka nada, zgodnie z określonym przez siebie przeznaczeniem stawkę zero zł, zostanie następnie przez odbiorcę zużyty niezgodnie z tym przeznaczeniem, zostanie opodatkowany akcyzą u tego odbiorcy. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o akcyzie, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki akcyzy. Jeżeli więc przeznaczenie wyrobu nadane przez Spółkę zostanie zmienione, a wyrób zostanie wykorzystany na cele napędowe lub opałowe, to w rezultacie wyrób zostanie opodatkowany akcyzą.

Powyższy przepis i stawka zero zł podatku akcyzowego powinny również mieć zastosowanie w stosunku do sprzedawanej przez Spółkę nafty świetlnej wykorzystywanej do oświetlania pomieszczeń. W zakresie w jakim nafta świetlna może być wykorzystywana jako środek czyszczący, bez wątpliwości spełnia warunek zastosowania stawki zero zł z uwagi na argumenty przedstawione powyżej. Zdaniem Spółki, z uwagi na dwojakie przeznaczenie tego wyrobu stawka ta ma również zastosowanie wobec drugiego przeznaczenia nafty świetlnej - napełnienia lamp/instalacji świetlnych do celów oświetlania pomieszczeń.

W ocenie Spółki funkcja oświetlania pomieszczeń do jakich sprzedawana jest nafta świetlna nie powinna być utożsamiana z celem opałowym. Wprawdzie proces spalania nafty w lampie/oświetleniowej instalacji naftowej jest sam w sobie procesem egzotermicznym, jednak samo spalanie ma na celu emisję światła, a nie ciepła. W tym przypadku ciepło nie jest celem wykorzystania nafty.

Takie rozumienie opałowego wykorzystania produktów akcyzowych potwierdza m.in. orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku C-240/01 ETS wskazał, że paliwo może być uznane za opałowe jeżeli w wyniku spalania paliwo wytwarza energię cieplną, która używana jest do ogrzewania, Z tym stanowiskiem zgadzają się również sądy polskie (np. wyrok WSA w Łodzi, sygn. I SA/Łd 133/09), uznając za podstawowy dla uznania opałowego charakteru paliwa wykorzystanie go w celu ogrzewania. W przypadku lamp naftowych powstała energia cieplna nie jest wykorzystywana do ogrzewania. Konstrukcja lamp i oświetleniowych instalacji naftowych wręcz ogranicza wpływ wytwarzanego ciepła na otoczenie, aby nie doszło do zajęcia ognia przez zbytnie ogrzanie otoczenia.

W konsekwencji, również w przypadku nafty świetlnej wykorzystywanej do celów oświetleniowych stosuje się stawkę zero zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o akcyzie.

Na zakończenie Spółka pragnie wskazać, że w celu zastosowania analizowanego przepisu oraz stawki zero zł przepisy akcyzowe nie wskazują szczególnych obowiązków w zakresie dokumentowania sprzedaży wyrobu. W szczególności na Spółkę nie są nałożone przepisami akcyzowymi jakiekolwiek obowiązki uzyskiwania oświadczeń od nabywców tych wyrobów. Przeznaczenie sprzedawanych wyrobów Spółka potwierdza wyraźnie poprzez klasyfikację do kodu CN, sposób konfekcjonowania, opis produktu oraz jego przeznaczenie, wybór odbiorcy.

Biorąc pod uwagę zasadę racjonalnego działania ustawodawcy, gdyby wymóg zbierania oświadczeń w tym zakresie od odbiorców wyrobów wskazanych w stanie faktycznym, wobec których stosowana jest stawka zero zł, był niezbędny, zostałby on wprost ujęty w przepisach akcyzowych. Przykładem takiego działania są bowiem przepisy w zakresie zasad opodatkowania oleju opałowego w którym to przypadku, zastosowanie stawki zero zł uzależnione jest od posiadania przez sprzedawcę wyraźnie określonego co do treści oświadczenia odbiorcy. W przypadku wyrobów Spółki przepisy nie nakładają takiego wymogu, więc nie można wymagać od Spółki uzyskiwania takich oświadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika