1.Czy w przypadku zniszczenia papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które są niezdatne do spożycia/użycia (...)

1.Czy w przypadku zniszczenia papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które są niezdatne do spożycia/użycia przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka może wystąpić o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego od towarów podlegających zwolnieniu z akcyzy?
2.Czy istnieje możliwość zwrotu do dostawcy towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy:
a)bez zdjęcia z nich banderol,
b)po zdjęciu z nich banderol,
który umożliwiałby otrzymanie przez Spółkę zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki , przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku. Pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie sposobu reprezentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

Spółka oferuje w swoim asortymencie m.in. papierosy, z których część nabywana jest od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej. Nabycie to jest traktowane przez Spółkę jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W maju 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami), natomiast wydrukowana na poszczególnych opakowaniach cena była niezgodna z zamówieniem złożonym przez Spółkę dostawcy. W konsekwencji ewentualna sprzedaż tych papierosów przez Spółkę po cenie nie wyższej niż nadrukowana na opakowaniu powodowałaby powstanie znaczących strat w Spółce. W opisanym przypadku sprzedaż towarów po cenie niższej od kosztów ich nabycia (nieuwzględniającej marży handlowej) byłaby sprzeczna z zapisami art. 15 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r., co mogłoby dla Spółki powodować negatywne konsekwencje prawne i faktyczne.

Dodatkowo po bliższej analizie jakościowej Spółka stwierdziła, iż farba użyta przez dostawcę do nadrukowania ceny maksymalnej nie spełnia wymogów jakościowych, a w konsekwencji może dojść do zatarcia nadrukowanej ceny w taki sposób, iż cena ta będzie nieczytelna (również przed zrealizowaniem sprzedaży).

W związku z powyższym, towar dostarczony przez dostawcę jest towarem niezdatnym do zużycia przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a dostawca zobowiązał się do dostarczenia w jego miejsce towaru zdatnego do zużycia i sprzedaży przez Spółkę.

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów i rozliczyła we właściwej deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku zniszczenia papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które są niezdatne do spożycia/użycia przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka może wystąpić o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego od towarów podlegających zwolnieniu od akcyzy...
  2. Czy istnieje możliwość zwrotu do dostawcy towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy:
    1. bez zdjęcia z nich banderol,
    2. po zdjęciu z nich banderol,...

który umożliwiałby otrzymanie przez Spółkę zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

W przypadku zniszczenia towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, które są dla Spółki niezdatne do spożycia/zużycia, ma zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a zatem zapłacony podatek akcyzowy jest podatkiem zapłaconym nienależnie i Spółce przysługuje jego zwrot.

Spółka stoi na stanowisku, iż towary które posiadają wadę uniemożliwiającą ich sprzedaż spełniają definicję towarów niezdatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, a zatem w przypadku, gdy został uiszczony w stosunku do tych towarów podatek akcyzowy zasadne jest uzyskanie jego zwrotu, po spełnieniu warunków określonych w przepisach dotyczących podatkuakcyzowego.

Zgodnie z § 21 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie od podatku akcyzowego ma zastosowanie pod warunkiem, że wyroby akcyzowe zostały zniszczone, na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Według § 57 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, niszczenie wyrobów akcyzowych niezdatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, po wcześniejszym zgłoszeniu zamiaru dokonania niszczenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oraz sporządzeniu protokołu zniszczenia wyrobów.

Zdaniem Spółki, w przypadku zniszczenia papierosów niezdatnych do sprzedaży przez Spółkę na warunkach i w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, będzie oznaczało, iż wyroby te będą podlegały zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Z uwagi na fakt, iż zapłacony podatek akcyzowy jest podatkiem nienależnym, jako zapłacony od towarów podlegających zwolnieniu od podatku, możliwe jest uzyskanie jego zwrotu poprzez dokonanie korekty właściwej deklaracji podatku akcyzowego.

Ad. 2 .

Zdaniem Spółki istnieje możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w przypadku, gdyby Spółka sprzedała wyroby akcyzowe (dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) po wcześniejszym zdjęciu znaków akcyzy z wyrobów będących przedmiotem takiej dostawy. Konieczność zdjęcia banderol z każdej sztuki wyrobów akcyzowych wiązałaby się jednak z zaagażowaniem znaczących środków wynikających z ilości pojedynczych opakowań oznaczonych znakami akcyzy.

Dodatkowo, zdaniem Spółki konieczne byłoby uzyskanie pozwolenia (koncesji) na sprzedaż hurtową takich towarów z określonego magazynu Spółki.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku akcyzowego (art. 82 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym) oraz stanowiskiem organów skarbowych (m.in. interpretacja Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie sygn. 402000-PA-911-20/2005 zwrotowi akcyzy nie podlega akcyza od dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów oznaczonych znakami akcyzy. W celu ubiegania się o zwrot akcyzy z tytułu zwrotu takiej dostawy należałoby takie znaki zdjąć zgodnie z przepisami § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Zdaniem Spółki możliwy jest również zwrot towarów do dostawcy z uwagi na fakt, iż posiadają one wady fizyczne, opisane w stanie faktycznym niniejszego zapytania oraz w pkt 1 zapytania. Uzyskanie zwrotu podatku akcyzowego nastąpić powinno w takim przypadku niezależnie od wcześniejszego zdjęcia bądź nie znaków akcyzy z wyrobów będących przedmiotem takiego zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca na terytorium kraju (?).

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zatem mając na względzie jednofazowy charakter podatku akcyzowego, zniszczenie tych wyrobów po wyprowadzeniu ze składu podatkowego i uiszczeniu z tego tytułu podatku akcyzowego w należytej wysokości nie wywołuje skutku w postaci kolejnego powstania obowiązku podatkowego, a tym samym nie ma zastosowania zwolnienie z akcyzy z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). Nie można bowiem stosować zwolnienia od podatku do czynności i stanów faktycznych, z których zaistnieniem przepisy ustawy nie wiążą powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 82. ust. 5 ustawy, zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.

W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy (art. 123 ust. 2 ustawy).

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 250) zwanego dalej rozporządzeniem, banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

  1. wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane w związku z wadami fizycznymi wyrobów, lub
  2. wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 5 rozporządzenia, zdjęcie banderol odbywa się w obecności upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego.

Zdjęcie banderol potwierdza się protokołem podpisanym przez dwie osoby reprezentujące wnioskodawcę albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych czynnościach upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego (§ 5 ust. 6 rozporządzenia).

Stosownie do § 5 ust. 7 rozporządzenia, protokół potwierdzający zdjęcie banderol powinien określać miejsce i datę dokonania czynności, rodzaj i liczbę banderol oraz oznaczenie serii i numeru ewidencyjnego banderol, pozwalające na ich identyfikację, przyczynę zdjęcia banderol, a także strony czynności i nazwiska osób w niej uczestniczących oraz ich podpisy.

Kopia protokołu potwierdzającego zdjęcie banderol przekazywana jest do wytwórcy banderol, w przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych zwracane są wytwórcy, natomiast w przypadku zniszczenia zdjętych banderol kopia ta przekazywana jest wraz z kopią protokołu zniszczenia banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego (§ 5 ust. 8 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowe

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Po zdjęciu znaków akcyzy wyroby akcyzowe mogą być dostarczone wewnątrzwspólnotowo z wykorzystaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT), którego wzór określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229). Potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego zastępującego UDT, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi jedną z przesłanek umożliwiających złożenie wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32 poz. 223).

Z kolei w myśl art. 82 ust. 2 ustawy, w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w art. 82 ust. 4 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wniosku wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym i dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W maju 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami), natomiast wydrukowana na poszczególnych opakowaniach cena była niezgodna z zamówieniem złożonym przez Spółkę dostawcy. Ponadto Spółka stwierdziła, iż farba użyta przez dostawcę do nadrukowania ceny maksymalnej nie spełnia wymogów jakościowych, a w konsekwencji może dojść do zatarcia nadrukowanej ceny w taki sposób, iż cena ta będzie nieczytelna (również przed zrealizowaniem sprzedaży).

W związku z powyższym, zdaniem zainteresowanego, towar dostarczony przez dostawcę jest towarem niezdatnym do zużycia przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a dostawca zobowiązał się do dostarczenia w jego miejsce towaru zdatnego do zużycia i sprzedaży przez Spółkę.

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów i rozliczyła we właściwej deklaracji podatkowej.

Podkreślić należy, iż powołane przez Wnioskodawcę, we wniosku rozstrzygnięcie polskiego organu podatkowego dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. podatkowy jest wiążące wyłącznie w sprawie, w której zostało wydane, a polskie organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami Rozstrzygnięcie dokonane przez polski organ polskich organów podatkowych w indywidualnych sprawach.

Reasumując, Wnioskodawca posiadając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). Zainteresowany może jednak dokonać zwrotu papierosów do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów, po zdjęciu znaków akcyzy opakowań jednostkowych i może otrzymać zwrot akcyzy po złożeniu wniosku o zwrot akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika