Podatek akcyzowy w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej.

Podatek akcyzowy w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej. Pismem z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) uzupełniono wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, pytań oraz stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca produkuje biogaz (stawka zerowa akcyzy), jako produkt uboczny oczyszczalni ścieków. Z biogazu wytwarza energię elektryczną, którą zużywa na własne potrzeby. Moc generatora wynosi 0,1 MW. Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od akcyzy na mocy § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159 poz. 1070). Wnioskodawca wskazał, iż w wymienionym w rozporządzeniu § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 jest określony obowiązek prowadzenia ewidencji i przekazywania informacji do naczelnika urzędu celnego, jako warunek korzystania ze zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Zainteresowany ma obowiązek prowadzenia ewidencji wskazanej w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia...
  2. Czy Spółka ma obowiązek przekazywania oświadczenia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159 poz. 1070), nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji określonej w § 3 ust. 1 pkt 1, jak również nie ma obowiązku przekazywania oświadczenia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z powyższego wynika, iż zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej przez niego energii elektrycznej na potrzeby własne - tj. na potrzeby prowadzonej przez niego oczyszczalni ścieków stanowi czynność opodatkowaną akcyzą, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Należy również podkreślić, iż niezależnie od tego, czy dane zużycie korzysta ze zwolnienia, czy też nie, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

A zatem w przypadku zużycia przez podmiot, wytworzonej z agregatu prądotwórczego energii, będzie miało zastosowanie ww. zwolnienie, przy zachowaniu warunków, o których mowa powyżej.

Należy wskazać, że dla biogazu, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy, ustalono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Przepisy przejściowe ustawy (art. 164 ust. 2) uzależniają możliwość zastosowania tej stawki od uzyskania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

W dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C 247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 - Polska ?Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw?.

Biogaz jest klasyfikowany w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej w pozycji CN 2711. Dla tej grupy wyrobów przeznaczonych do napędu silników spalinowych w stanie gazowym miałaby zastosowanie stawka z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy. Jednakże zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 r. stosuje się zerową stawkę akcyzy.

W związku z powyższym w odniesieniu do energii, która zostanie wyprodukowana z biogazu przy użyciu generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużytej na potrzeby własne Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w § 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Przepis § 9 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów nie wymaga dla zastosowania tego zwolnienia spełnienia warunków w postaci prowadzenia specjalnej ewidencji lub składania oświadczeń.

Reasumując, energia elektryczna zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, określonego w treści § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) bez spełnienia wymogów określonych w § 3 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika