Czy dostarczanie na cele związane z produkcją energii elektrycznej przez Wnioskodawcę, wyprodukowanych (...)

Czy dostarczanie na cele związane z produkcją energii elektrycznej przez Wnioskodawcę, wyprodukowanych w obrębie posiadanego składu podatkowego wyrobów energetycznych do podmiotów zużywających, podlega przedmiotowemu zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów energetycznych dostarczanych do podmiotu zużywającego te wyroby w procesie produkcji energii elektrycznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów energetycznych dostarczanych do podmiotu zużywającego te wyroby w procesie produkcji energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod określoną firmą zamierza w najbliższym czasie uruchomić instalację do przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych na komponent paliw płynnych.

Uzyskane, na skutek procesu destylacji ?oleje szerokiej frakcji KTSF? paliw płynnych, w zależności od przeznaczenia będą mogły zostać zakwalifikowane według Nomenklatury Scalonej (CN) jako wyroby energetyczne o kodach CN - od 2710 19 31 do 2710 19 49 lub od 2710 19 51 do 2710 19 69. Jednocześnie podatnik złożył już wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w obrębie którego funkcjonować będzie opisana instalacja.

Wytworzone przez Zainteresowanego wyroby energetyczne dostarczane będą z prowadzonego składu podatkowego, zarówno do innych składów podatkowych lecz również bezpośrednio do podmiotów zużywających dostarczone wyroby energetyczne na cele związane z produkcją energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostarczanie na cele związane z produkcją energii elektrycznej przez Wnioskodawcę, wyprodukowanych w obrębie posiadanego składu podatkowego wyrobów energetycznych do podmiotów zużywających, podlega przedmiotowemu zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej wyłącznie w wypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5 art. 32 ustawy.

Oznacza to, ze zwolnione od akcyzy są między innymi wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej w sytuacji ich dostarczania ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego - art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Biorąc zatem pod uwagę, że Zainteresowany, prowadzić będzie działalność gospodarczą polegającą na produkcji opisanych wyrobów energetycznych i będzie posiadał zarejestrowany skład podatkowy, to uzasadnione wydaje się stanowisko, że w zakresie w jakim będzie te wyroby dostarczał podmiotom zużywającym - na ww. cele, to dostawa taka objęta będzie zwolnieniem od podatku akcyzowego jeżeli jednocześnie zachowane będą dodatkowe warunki przewidziane przez art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza uruchomić instalację do przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych na komponent paliw płynnych. Będą to wyroby energetyczne o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49 lub od 2710 19 51 do 2710 19 69. Jednocześnie podatnik złożył już wniosek do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w obrębie którego funkcjonować będzie opisana instalacja.

Wytworzone przez Zainteresowanego wyroby energetyczne dostarczane będą z prowadzonego składu podatkowego, zarówno do innych składów podatkowych jak i bezpośrednio do podmiotów zużywających dostarczone wyroby energetyczne na cele związane z produkcją energii elektrycznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są ze zwolnieniem od akcyzy.

Wyjaśnić należy, iż w świetle art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Spełnione muszą też zostać warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z wskazanych powyżej przepisów wynika, iż w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju wyrobów energetycznych do podmiotu zużywającego te wyroby w procesie produkcji energii elektrycznej, będą one podlegały zwolnieniu od akcyzy (przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13).

Zauważyć również należy, iż zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

  1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii, o której mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy;
  2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej.

Oświadczenie ? w myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia ? o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

  1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;
  2. ilość zużytej energii elektrycznej;
  3. cel, na który została zużyta energia elektryczna;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Między innymi, na skład podatkowy dostarczający wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej do podmiotu zużywającego nałożono obowiązki podatkowe, których wypełnienie będzie uprawniało ten podmiot do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy będzie mógł dostarczyć wyroby energetyczne podmiotowi zużywającemu te wyroby w procesie produkcji energii elektrycznej, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Dodatkowo zwrócić należy uwagę, iż przepis art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy wskazuje, że wyroby energetyczne będą zwolnione od akcyzy w przypadku ich zużycia w procesie produkcji energii elektrycznej, co należy odróżnić od ?celów związanych z produkcją energii elektrycznej?. Kwestia ta pozostaje jednak poza zakresem niniejszej interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy bowiem tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika