Czy Wnioskodawca jako Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej oraz nie będące czynnym (...)

Czy Wnioskodawca jako Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej oraz nie będące czynnym płatnikiem VAT może on rozliczyć VAT z tytułu realizacji projektu X?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?X? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?X?. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej, nie jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, korzystającym z uproszczonych form księgowości, a więc nie ma możliwości rozliczyć się z VAT. Działa on na zasadach non-profit, członkowie nie czerpią żadnych korzyści materialnych z tytułu członkowstwa, a sam Zainteresowany pozyskuje i może pozyskiwać środki na swoje cele ze składek, darowizn, odpłatnej działalności statutowej, co zapewnia częściowe pokrycie kosztów realizacji projektu. Jego głównym celem jest promowanie oraz ochrona Dziedzictwa Kulturowego w szeroko rozumianym pojęciu. W maju 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o refundację części kosztów związanych z realizacją projektu ?X? , który łączy w sobie zarówno promowanie malowniczo położonych zabytków Polski jak i folkowej kultury polskiej oraz zagranicznej poprzez występy muzyczne. Wniosek został złożony w ramach projektu Partnerstwa S., należącego do Lokalnych Grup Działania (LGD) Programu Rozwoju i Odnowy Wsi (PROW). Projekt nie jest związany bezpośrednio z rozwojem rolnictwa czy agroturystyki, a przyczynia się do promowania obszarów kultury wiejskich (wniosek w ramach osi 4 LEADER ?Małe Projekty?). We wniosku deklarowana jest zdolność lub jego brak rozliczenia VAT jako kosztu z tytułu prowadzonej działalności. Wydatki poniesione podczas realizacji projektu ?X? podlegały opodatkowaniu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakupione towary bądź usługi nie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany jako Stowarzyszenie nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące czynnym płatnikiem VAT, może rozliczyć VAT z tytułu realizacji projektu ?X??

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas realizacji projektu korzystał on z usług podlegających opodatkowaniu. Zainteresowany, który wszelkie pozyskiwane środki wydatkuje na realizację projektu związanego z promocją, rozwojem oraz ochroną kultury, przy czym nie czerpie z tego żadnych korzyści materialnych, nieprowadzący działalności gospodarczej oraz niebędący czynnym płatnikiem VAT nie jest w stanie go rozliczyć. Z tego też powodu VAT nie jest dla niego kosztem możliwym do rozliczenia, co za tym idzie jest to koszt kwalifikowany do refundacji w ramach ?Małe Projekty? Partnerstwa S..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazano, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej zasady wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej, nie jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, korzystającym z uproszczonych form księgowości, a więc nie ma możliwości rozliczyć się z VAT. Działa on na zasadach non-profit, członkowie nie czerpią żadnych korzyści materialnych z tytułu członkowstwa, a sam Zainteresowany pozyskuje i może pozyskiwać środki na swoje cele ze składek, darowizn, odpłatnej działalności statutowej, co zapewnia częściowe pokrycie kosztów realizacji projektu. Jego głównym celem jest promowanie oraz ochrona Dziedzictwa Kulturowego w szeroko rozumianym pojęciu. W maju 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o refundację części kosztów związanych z realizacją projektu ?X?, który łączy w sobie zarówno promowanie malowniczo położonych zabytków Polski jak i folkowej kultury polskiej oraz zagranicznej poprzez występy muzyczne. Wniosek został złożony w ramach projektu Partnerstwa S., należącego do Lokalnych Grup Działania (LGD) Programu Rozwoju i Odnowy Wsi (PROW). Zakupione w ramach projektu towary bądź usługi Zainteresowany nie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary bądź usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie może rozliczyć VAT z tytułu realizacji projektu ?X?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją określonego projektu, a nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie zobligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika