Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczania podatku VAT?

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczania podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ?(...)? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ?(...)?. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową. Celem jej jest:

  • prowadzenie działalności humanitarnej i socjalnej, a w szczególności w zakresie pomocy społecznej i działalności charytatywnej na rzecz osób ubogich, rodzin ubogich, osób niepełnosprawnych i innych osób potrzebujących wsparcia,
  • wspieranie przedsięwzięć zmierzających do poprawy warunków życia oraz do rozwoju społecznego i gospodarczego, a w szczególności poprzez rozwój infrastruktury, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz rozwój oświaty, kultury, rehabilitacji, sportu, rewalidacji w celu integracji osób potrzebujących pomocy i osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, a swoje statutowe cele realizuje między innymi poprzez:

  • współdziałanie ze stowarzyszeniami krajowymi, które działają na rzecz tworzenia równych szans w społeczeństwie,
  • współdziałanie z władzami samorządowymi i organami władzy państwowej,
  • otrzymane wsparcie finansowe w formie darowizn, dotacji.

W roku bieżącym, w miesiącu lipcu, Wnioskodawca organizuje operację w zakresie małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zainteresowany jako Beneficjant realizuje operacje pt. ?(...)?, której celem jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich powiatu (...), poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich - zabytkowego założenia pałacowo-parkowego w XX. Operacja realizowana jest w ramach działalności statutowej.

Impreza jest nieodpłatna, dostępna dla wszystkich. Realizacja tego projektu obejmuje koszty kwalifikowalne wraz z podatkiem VAT, finansowane ze środków UE oraz ze środków publicznych. Podatek VAT podlega współfinansowaniu i zaliczeniu do kosztów kwalifikowalnych na tych samych warunkach jak pozostałe koszty zapisane i zatwierdzone we wniosku o przyznanie pomocy § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. - Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu pt. ?(...)? Stowarzyszenie ma możliwość odliczania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on jako stowarzyszenie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części z faktur zakupowych dokumentujących poniesione koszty na realizację operacji ponieważ, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a operacja zrealizowana w ramach działalności statutowej jest nieodpłatna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową. Celem jej jest:

  • prowadzenie działalności humanitarnej i socjalnej, a w szczególności w zakresie pomocy społecznej i działalności charytatywnej na rzecz osób ubogich, rodzin ubogich, osób niepełnosprawnych i innych osób potrzebujących wsparcia,
  • wspieranie przedsięwzięć zmierzających do poprawy warunków życia oraz do rozwoju społecznego i gospodarczego, a w szczególności poprzez rozwój infrastruktury, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz rozwój oświaty, kultury, rehabilitacji, sportu, rewalidacji w celu integracji osób potrzebujących pomocy i osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, a swoje statutowe cele realizuje między innymi poprzez:

  • współdziałanie ze stowarzyszeniami krajowymi, które działają na rzecz tworzenia równych szans w społeczeństwie,
  • współdziałanie z władzami samorządowymi i organami władzy państwowej,
  • otrzymane wsparcie finansowe w formie darowizn, dotacji.

W roku bieżącym, w miesiącu lipcu, Wnioskodawca organizuje operację w zakresie małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zainteresowany realizuje operacje pt. ?(...)?, której celem jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich powiatu (...) poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich - zabytkowego założenia pałacowo-parkowego w (?). Operacja realizowana będzie w ramach działalności statutowej. Impreza będzie nieodpłatna, dostępna dla wszystkich. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pt. ?(...)?, bowiem wydatki te nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika