Sprzedaż biletów komunikacji miejskiej do Hong Kongu jako towar dla celów kolekcjonerskich.

Sprzedaż biletów komunikacji miejskiej do Hong Kongu jako towar dla celów kolekcjonerskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport towarów dostawy biletów transportu komunikacji miejskiej oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport towarów dostawy biletów transportu komunikacji miejskiej oraz stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na dalszej odsprzedaży biletów miesięcznych lub jednorazowych, sklasyfikowaną pod numerem PKD 47.19.Z. Bilety te zakupuje on od spółki świadczącej usługi zbiorowego transportu drogowego na terenie miasta i odsprzedaje w punktach do tego wyznaczonych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W przyszłości Zainteresowany zamierza podpisać umowę na dostawę ww. biletów dla firmy mającej siedzibę w Hong Kongu. Współpraca stron będzie przebiegać następująco:

  1. Wnioskodawca zakupi określoną ilość biletów miesięcznych i jednorazowych oraz skorzysta z możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu tego nabycia;
  2. Następnie Zainteresowany odsprzeda i dostarczy te bilety dla kontrahenta z Hong Kongu;
  3. Kontrahent wykorzysta te bilety do dalszej odsprzedaży w swoim kraju - głównie w celach kolekcjonerskich. Bilety te po odsprzedaży nie będą wykorzystywane w Polsce dla celów przejazdu transportem miejskim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy odpłatna dostawa biletów dotyczących transportu komunikacją miejską dla odbiorcy w Hong Kongu będzie uznana za dostawę towarów, a co za tym idzie, będzie można zastosować w stosunku do niej eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT?
  2. Czy w stosunku do dostawy biletów komunikacji miejskiej dla odbiorcy z Hong Kongu można zastosować stawkę 0%, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa ta powinna być traktowana jako dostawa towarów, ponieważ przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - a taka sytuacja w tym przypadku zaistnieje - towar (bilet za przejazd) zostanie przekazany odbiorcy. Zostanie również spełniony warunek uznania tej dostawy jako eksportu towarów, gdyż zgodnie z art. 2 ust. 8 lit. a ustawy o VAT, o eksporcie towarów mówimy gdy dostawa towarów jest wysyłana lub transportowana z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, Zainteresowanemu przysługuje obniżenie stawki VAT do wysokości 0% - przy spełnieniu powołanych powyżej przepisów.

W związku z powyższym, pomimo że bilety te dotyczą przejazdów transportem miejskim dokonywanym na terenie kraju (miasta), dostawa ta może być uznana za eksport towarów i Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 155 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi pasażerskie, miejskiego i podmiejskiego transportu lądowego - PKWiU 49.31.

Zauważyć należy, że cechą charakterystyczną usług transportowych jest przemieszczanie osób bądź ładunków (transport to bowiem pokonywanie pewnych odległości). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/) transport to: ?przewóz ludzi i ładunków różnymi środkami lokomocji?; ?środki lokomocji służące do przewozu ludzi i ładunków?; ?ogół środków i działań związanych z przewozem ludzi i ładunków?; ?konwojowana grupa ludzi?; ?ładunek wysłany dokądś?.

Bilety miejskiej komunikacji lądowej (np. bilety autobusowe) są formą zapłaty za świadczenie usług transportu, a także znakami legitymacyjnymi uprawniającymi do korzystania z tych usług. Co do zasady, klient dokonując nabycia ww. biletów płaci za prawo do korzystania z usług przewozu realizowanych przez przewoźnika, z których to zamierza skorzystać.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na dalszej odsprzedaży biletów miesięcznych lub jednorazowych. Bilety te zakupuje on od spółki świadczącej usługi zbiorowego transportu drogowego na terenie miasta i odsprzedaje w punktach do tego wyznaczonych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W przyszłości Zainteresowany zamierza podpisać umowę na dostawę ww. biletów dla firmy mającej siedzibę w Hong Kongu. W związku z tym, Wnioskodawca zakupi określoną ilość biletów miesięcznych i jednorazowych korzystając z możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu tego nabycia. Następnie Zainteresowany odsprzeda i dostarczy te bilety dla kontrahenta z Hong Kongu, który wykorzysta te bilety do dalszej odsprzedaży w swoim kraju - w celach kolekcjonerskich. Bilety te po odsprzedaży nie będą wykorzystywane w Polsce dla celów przejazdu transportem miejskim.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku sprzedawane przez Wnioskodawcę bilety staną się towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy. Ponieważ ich sprzedaż przez Zainteresowanego nie będzie wiązała się z możliwością skorzystania przez ich nabywcę z usług transportu komunikacji miejskiej. Bilety te zostaną bowiem sprzedane i dostarczone do nabywcy poza terytorium Unii Europejskiej (do Hong Kongu) i będą tam odsprzedawane w celach kolekcjonerskich. Jak poinformował Wnioskodawca, bilety te nie będą wykorzystywane w Polsce dla celów przejazdu transportem miejskim.

W powyższej sytuacji, odpłatna dostawa przedmiotowych biletów będzie stanowiła dostawę towarów.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa. W myśl zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy - przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy - dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Na mocy art. 41 ust. 11 ustawy - przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany sprzeda (przeniesie prawo do rozporządzania jak właściciel) i dostarczy bilety miesięczne i jednorazowe kontrahentowi w Hong Kongu. Jeżeli więc wywóz tych towarów z terytorium Polski zostanie potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych i Wnioskodawca będzie dysponował danym dokumentem potwierdzającym ten wywóz, to planowaną przez niego dostawę towarów (biletów) będzie on mógł potraktować jako eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została na podstawie przedstawionych przez Zainteresowanego informacji, że sprzedawane przez niego bilety wykorzystane zostaną w Hong Kongu do celów kolekcjonerskich i nie będą one wykorzystywane w Polsce dla celów przejazdu transportem miejskim.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika