Zwrot pieniędzy z niezrealizowanej umowy
Pytanie:
"Kupiłem bilety lotnicze w promocji na określone daty. A warunek promocji był taki, że nie ma zwrotu pieniędzy. Małżonka zachorowała na ospę, w związku z tym nie możemy podróżować. Mam zaświadczenie od lekarza, że przez dwa miesiące nie można podróżować. Na jakiej podstawie prawnej można wystąpić do PLL LOT o zwrot pieniędzy lub voucher na wykorzystanie później."
Odpowiedź prawnika: Zwrot pieniędzy z niezrealizowanej umowy
Z treści przedstawionego problemu prawnego wynika, że PLL LOT w regulaminie promocji zastosowanła tzw. niedozwoloną klauzulę umowną. Nie można bowiem zawrzeć w umowie z konsumentem postanowienia, które "przewiduje utratę praa żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wczesniej (zakładamy, że wcześniej zapłacili Państwo za bilety) niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują albo odstepują od umowy (art. 385[3] pkt 13 kodeksu cywilnego) Istnieje jeszcze mozliwość powołania się na przepis mówiący o niemozliwości spełnienia świadczenia wzajemnego wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności. Choroba żony jest zdarzeniem, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności. Zgodnie z art. 495 k.c., jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Natomiast zgodnie z paragrafem 2 tego artykułu, jeżeli świadczenie jednej ze stron stało się niemożliwe tylko częściowo, strona ta traci prawo do odpowiedniej części świadczenia wzajemnego. Jednakże druga strona może od umowy odstąpić, jeżeli wykonanie częściowe nie miałoby dla niej znaczenia ze względu na właściwości zobowiązania albo ze względu na zamierzony przez tę stronę cel umowy, wiadomy stronie, której świadczenie stało się częściowo niemożliwe. Powołanie się na art. 495 mozliwy będzie jednak tylko wówczas, jeżeli bilety były imienne. Choroba żony nie spowodowała bowiem całkowitego braku mozliwości wykorzystania biletów, gdyż mógł je wykorzystac Pan z inną osoba lub też całkiem inne osoby. Wszysto zależy od treści umowy i postanowień warunków promocji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?