1. Czy otrzymane pieniądze za wydane bilety miesięczne są przychodem do opodatkowania w dacie otrzymania (...)

1. Czy otrzymane pieniądze za wydane bilety miesięczne są przychodem do opodatkowania w dacie otrzymania pieniędzy, czy na koniec okresu rozliczeniowego, na który ważny jest bilet miesięczny?2. Czy Przedsiębiorstwo postępuje prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów równowartość otrzymanej dopłaty w danym okresie sprawozdawczym, czy powinna stosować zasadę wyrażoną w art. 15 ust. 2a ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2009r. (data wpływu 12.02.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych - jest nieprawidłowe
    oraz
  • sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12.02.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych oraz sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Przedsiębiorstwo świadczy usługi pasażerskiego transportu rozkładowego. W kasach biletowych realizowana jest przedsprzedaż biletów miesięcznych w miesiącu poprzedzającym miesiąc ważności biletu za pobraniem całej należności z góry. Poprzez wydanie biletu nabywcy dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorstwem a nabywcą biletu, której przedmiotem jest zobowiązanie się przedsiębiorstwa do przewozu pasażera na określonej trasie przez cały okres ważności biletu.
  2. Przedsiębiorstwo otrzymuje z urzędu marszałkowskiego dopłaty do przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w krajowych przewozach pasażerskich zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego(Dz.U. nr 175 poz. 1440 ze zm.). W dacie wpływu na rachunek bankowy Przedsiębiorstwa, dopłata jest przychodem podatkowym i na podstawie art. 17 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody te korzystają ze zwolnienia. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust.1 pkt 58 wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z powyższych dopłat nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W praktyce nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, jakie wydatki pokryto dopłatą, która jest przeznaczana na bieżącą działalność przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym powstają pytania:

  1. Czy otrzymane pieniądze za wydane bilety miesięczne są przychodem do opodatkowania w dacie otrzymania pieniędzy, czy na koniec okresu rozliczeniowego, na który ważny jest bilet miesięczny...
  2. Czy Przedsiębiorstwo postępuje prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów równowartość otrzymanej dopłaty w danym okresie sprawozdawczym, czy powinna stosować zasadę wyrażoną w art. 15 ust. 2a ustawy...


Ad. 1) Przedsiębiorstwo za datę powstania przychodu przyjmuje ostatni dzień okresu rozliczeniowego, na który ważny jest bilet miesięczny. Zapłata za bilet stanowi przedpłatę (100%) na poczet usług wykonanych w miesiącu następnym. Bilet szczegółowo określa strony umowy i okres wykonania usługi ( Przedsiębiorstwo jako załącznik do wniosku dołączył przykładowy bilet).

Ad. 2) Przedsiębiorstwo wyłącza z kosztów uzyskania przychodów równowartość otrzymanej dopłaty w danym okresie sprawozdawczym w związku z tym, że nie jest możliwe wskazanie, które koszty zostały sfinansowane dopłatą. Ulgi ustawowe są wyrażone w % i ich wysokość waha się w przedziale 37-100%. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W przypadku braku ulg wpływy ze sprzedaży biletów byłyby wyższe o kwotę otrzymanych dopłat i stanowiłyby przychód podatkowy. Koszty uzyskania przychodów pozostałyby na tym samym poziomie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej określa przepis art. 12 ust. 3a tej ustawy, który stanowi , że za datę powstania tego przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Odnosząc powyższe unormowanie do opisanego we wniosku stanu faktycznego, należy ustalić, czy przychód osiągany przez Przedsiębiorstwo w związku ze świadczeniem usług przewozów pasażerskich i sprzedażą biletów miesięcznych powstaje zgodnie z brzmieniem przepisu w dacie zaistnienia jednego ze zdarzeń:

  1. wykonania usługi,
  2. wystawienia faktury,
  3. uregulowania należności przez usługobiorcę


W przedmiotowej sprawie sprzedaż biletów w miesiącu poprzedzającym miesiąc ważności biletu następuje za pobraniem całej należności z góry. Poprzez wydanie biletu nabywcy dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy Przedsiębiorstwem a nabywcą biletu, której przedmiotem jest zobowiązanie się Przedsiębiorstwa do przewozu pasażera na określonej trasie przez cały okres ważności biletu. Z powyższego wynika, że pasażer kupując bilet dokonuje ostatecznego i definitywnego uregulowania należności za usługi przewozowe Przedsiębiorstwa. A zatem przychód Przedsiębiorstwa powstaje w dacie sprzedaży biletu, a nie z końcem okresu, w jakim pasażer ma prawo korzystać z usług przewozowych. Wynika to z ww. przepisu art. 12 ust.3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Organu nie ma tutaj zastosowania art. 12 ust. 3c ustawy. Stosownie do tego przepisu, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Aby zastosować powyższy przepis musi być spełnionych kilka przesłanek. Przede wszystkim, strony powinny ustalić, że usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych (np. miesięcznie, kwartalnie itp.). Ustalenie to powinno być dokonane co do zasady w umowie. Możliwość zastosowania omawianego przepisu uwarunkowana jest także od właściwej treści umowy w zakresie ilości okresów rozliczeniowych. Strony powinny ustalić okresy rozliczeniowe. Przy czym okres rozliczeniowy nie może przekraczać jednego roku. Zdaniem Organu powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku usług o charakterze ciągłym, gdy strony uzgodnią, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań między nimi będzie obejmować kolejne wyodrębnione umownie okresy świadczenia tych usług w czasie trwania umowy. Chociaż sprzedaż biletu miesięcznego jest swego rodzaju zawarciem umowy o świadczenie usług przewozowych, nie ma jednak charakteru umowy o usługi ciągłe, w której strony ustaliły okresy rozliczeniowe. Przedsiębiorstwo wprawdzie wykonuje usługę w okresie całego miesiąca, jednak usługa jest rozliczana jednorazowo, a nie jak wymaga przepis w okresach rozliczeniowych. Powyższe przesądza o uznaniu za moment powstania przychodu z tytułu świadczenia usług przewozowych w danym miesiącu datę sprzedaży biletu.

Ponadto Organ nie zgadza się z Podatnikiem, że zapłata za bilet stanowi przedpłatę na poczet usług wykonanych w miesiącu następnym co by sugerowało zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat na poczet usług , które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W przepisach podatkowych pojęcie przedpłaty nie zostało zdefiniowane, ale w sytuacji, gdy pasażerowie dokonują 100% wpłat na poczet usług trudno zakwalifikować je jako przedpłaty, skoro opłaty te mają charakter ostatecznych i nie podlegają zwrotowi. Przedpłata utożsamiana jest bowiem raczej z ratalnym, a nie jednorazowym uiszczaniem określonych kwot na poczet przyszłych zobowiązań czy należności.

Odnosząc się do kwestii sposobu rozliczenia dopłaty uzyskiwanej przez Przedsiębiorstwo z urzędu marszałkowskiego z tytułu stosowania ustawowych ulg w krajowych przewozach pasażerskich Organ zgadza się, że u Podatnika powstaje z tego tytułu przychód, który na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wolny od podatku, co skutkuje tym, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z takiego przychodu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy. W ocenie Organu prawidłowe jest postępowanie Podatnika wyłączające z kosztów uzyskania przychodów równowartość otrzymanej dopłaty w danym okresie sprawozdawczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych oraz prawidłowe w zakresie sposobu ustalania kosztów podatkowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika