W zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawienia faktury dla wykonywanych (...)

W zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawienia faktury dla wykonywanych czynności

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki ? przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawienia faktury dla wykonywanych czynności ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawienia faktury dla wykonywanych czynności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka zajmuje się:


  1. Dostawą z góry określonych okresach, najczęściej rocznych (tradycyjnie używana nazwa "prenumerata" nie odpowiada w pełni rzeczywistości)
    • czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz
    • w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi.
  2. Subskrypcją:
    • elektronicznych baz danych (bibliograficznych i pełnotekstowych),
    • książek elektronicznych (e-book),
    • bibliotecznych serwisów online (multiwyszukiwarka, narzędzie linkujące i in.),
    • czasopism online zamawianych samodzielnie.
  3. Jednorazową sprzedażą:
    • czasopism archiwalnych w wersji drukowanej,
    • elektronicznych archiwów czasopism online,
    • książek elektronicznych (e-book).


Wydane w dniu 17 kwietnia 2014 r. Interpretacje indywidualne nr IPPP1/443-110/14-3/AP oraz IPPP/443-110/14-2/AP przywołują następujące definicje ze Słownika Języka Polskiego PWN: prenumerata - ?zapłacenie z góry za pewną liczbę kolejnych numerów czasopisma lub za kolejne tomy książki w zamian za gwarancję ciągłości ich otrzymywania; też: kwota, jaką płaci się w zamian za taką usługę?; przedpłata - "określona suma pieniędzy, stanowiąca część ceny towaru, wpłacana z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie"; zaliczka - "część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności".


Sytuacja, którą interpretacja stara się opisać przy pomocy ww. definicji słownikowych nie pokrywa się w pełni z rzeczywistością obserwowaną od kilku lat w Polsce. Słowniki nie nadążają za rzeczywistością i używane od XVIII wieku słowo "prenumerata" jest używane wymiennie z "subskrycja" (ang. Subscription). Słownik Języka Polskiego PWN podaje definicję: subskrycja - "pisemne zobowiązanie się do wykupienia książki albo do nabycia akcji, obligacji lub innych papierów wartościowych, połączone często z przedpłatą". W tej definicji podkreślone jest "pisemne zobowiązanie", które może ale nie musi być związane z przedpłatą. Ponadto należy dodać, że określenie "subskrycja" ma obecnie o wiele szersze znaczenie i używane jest w wielu branżach a szczególnie w branży usług elektronicznych.

Odnośnie "zaliczki" i "przedpłaty" cytowanych w wydanej interpretacji Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę na fakt, że: Ustawa prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U z 2010 r. ze zm.), w nowelizacji która weszła w życie 22 grudnia 2009 r. Wprowadziła art. 151A określający zasady udzielania zaliczek, obwarowane szeregiem zastrzeżeń, jeżeli zamawiający jest jednostką sektora publicznego. Przepisy art. 151A zabraniają jednostkom sektora finansów publicznych (uniwersytety, szkoły wyższe, instytuty PAN i inne) udzielania zaliczek z wyjątkiem robót budowlanych. Wielu radców prawnych i specjalistów zp jako zakaz regulowania należności za prenumeratę w drodze zaliczki utożsamiły z zakazem uiszczenia zapłaty w drodze przedpłaty uiszczanej z góry, najczęściej w roku poprzedzającym rok prenumeraty.


Agencje subskrypcyjne (w tym Spółka) działające na rynku polskim oraz polscy wydawcy czasopism podjęli starania (za pośrednictwem swoich samorządów gospodarczych, tzn. Polskiej Izby Książki oraz Izby Wydawców Prasy), aby uzyskać od UZP interpretację art. 151A w odniesieniu do przedpłat na poczet prenumeraty czasopism. Ostatecznie UZP wyjaśnił w odpowiedzi z dnia 16 listopada 2011 r. Skierowanej do obu ww. Izb, że przedpłata uiszczona przez zamawiającego w związku z udzieleniem zamówienia publicznego na prenumeratę czasopism nie stanowi zaliczki w znaczeniu, jakie nadawane jest temu pojęciu w prawie cywilnym i w prawie zamówień publicznych. W podsumowaniu UZP stwierdza: "Przedpłata uiszczona przez zamawiającego w ramach umowy prenumeraty nie stanowi zaliczki w rozumieniu art. 151a ustawy PZP".

Przez dwa lata (od ogłoszenia nowelizacji 22 grudnia 2009 r. do wydania interpretacji przez UZP 16 listopada 2011r.) wiele instytucji wdrożyło procedury zamówień rocznych na czasopisma wykluczające przedpłatę. Ponadto interpretacja UZP wskazuje jedynie na możliwość dokonania przedpłaty, ale nie na obowiązek jej dokonania.


W tej sytuacji zamawiający narzucają w przetargach najróżniejsze warunki płatności za zamówienia na roczną dostawę czasopism, przy czym zamówienia te często określają mianem prenumeraty, chociaż często odeszli już całkowicie od zasady przedpłaty.


Przykłady:


  1. S. ? płatności będą realizowane w złotych polskich na podstawie comiesięcznych faktur, wystawianych na koniec każdego miesiąca i płatnych w terminie 30 dni od daty otrzymania przez Zamawiającego prawidłowo sporządzonej faktury (umowa par. 3 pkt 2).
  2. U.- Zamawiający dokona zapłaty za dostarczony przedmiot umowy przelewem na rachunek bankowy wskazany przez Wykonawcę, 14-ego dnia, licząc od daty dostawy prawidłowej pod względem ilościowym i jakościowym przedmiotu umowy oraz wpływu prawidłowo wystawionej faktury VAT do siedziby Zamawiającego (wyjątek z umowy).
  3. K. - podstawą zapłaty będą faktury wystawione na koniec każdego kwartału za faktycznie dostarczone czasopisma (wyjątek z umowy).

Powyższe przykłady podano dla zobrazowania sytuacji, Spółka nie przystąpiła do tych przetargów.


Wracając do definicji przedpłaty, słownik PWN mówi: "określona suma pieniędzy, stanowiąca część ceny towaru....". Wnioskodawca chciałby podkreślić, że jeśli chodzi o prenumeratę czasopism na całym świecie zasada 100% przedpłaty jest rygorystycznie przestrzegana. Amerykański czy angielski wydawca nie rozpocznie wysyłki czasopism zanim nie otrzyma pełnej przedpłaty. Więc gdyby definicja przedpłaty dotyczyła branży prenumeraty czasopism, powinna ona stwierdzać: "pełna cena roczna za czasopismo wpłacana z góry (przed rozpoczęciem dostaw) w zamian za gwarancję ciągłości dostaw w określonym terminie". Niestety zasada przedpłaty nie jest ściśle przestrzegana przez polskich zamawiających (instytucje naukowe) aczkolwiek agencja subskrypcyjna musi przedpłacić 100% ceny roczne, gdy składa u wydawcy zamówienie na prenumeratę.


Nieliczni zamawiający umieszczają w umowie zapis o przedpłacie, jednak i ci różnie ją rozumieją:


  • jedni płacą na podstawie umowy lub faktury proforma i oczekują faktury potwierdzającej przedpłatę,
  • inni wymagają faktury VAT, aby uregulować przedpłatę.

Pozostali zamawiający narzucają w umowie raty:


  • najczęściej wymagane są dwie - cztery raty (dla niektórych zamawiających liczba rat jest jednym z kryteriów oceny, największą liczbę punktów otrzymuje ten wykonawca, który zaoferuje największą liczbę rat: 10-12 i najpóźniejsze terminy płatności),
  • zwykle jedna z tych 2-4 rat jest płatna jeszcze w roku poprzedzającym roczne dostawy czasopism,
  • kolejne raty są wtedy zwykle płatne w pierwszej połowie roku dostawy czasopism, chociaż czasem również w kolejnym roku po roku dostaw,
  • niektórzy zamawiający ustalają raty jeszcze inaczej: np. marzec i listopad, lub styczeń i czerwiec roku dostawy.

Zdarza się, że zamawiający uiszcza pełną przedpłatę lub jej część przed dniem wyznaczonym jako początek dostaw czy usług. Wtedy Spółka wystawia oczywiście fakturę najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przedpłaty.


Spółka chciałaby uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy jeżeli zamawiający dostawę czasopism w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych dot. czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi; płaci należność w ratach, przy czym raty są płatne w czasie, gdy dostawy trwają lub nawet po ich zakończeniu. Czy Spółka powinna wystawiać kolejne faktury dopiero po otrzymaniu każdej z rat (do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wpłaty kolejnej raty) czy też może wystawić fakturę na kwoty rat przed ich zapłatą zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 2.


Podsumowując, w wypadku czasopism drukowanych lub druk online określenie "prenumerata? zatraciło w praktyce swoje pierwotne podawane jeszcze w słownikach znaczenie. Dla potrzeb niniejszego opisu używamy określenia opisowego "zamówienie na czasopisma dostarczane w ustalonym z góry okresie, najczęściej rocznym".

Usługi elektroniczne


Wydana w dniu 17 kwietnia 2014 r. interpretacja indywidualna IPPP1/443-110/14-2/AP potwierdza, że świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w katalogu usług elektronicznych jednak wywodzi dalej, że skoro zostały określone działania Spółki jako prenumerata, to Spółka otrzymuje przedpłatę lub zaliczkę, i w związku z tym do świadczonych usług elektronicznych nie ma zastosowania art. 19a ust. 1 tylko art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Jak widać z powyższego opisu praktyka stosowana w naszym kraju wskazuje, że stosowane powszechnie słowo prenumerata jest rozumiane jako umowa między zamawiającym na dostawą towaru/ wykonaniem usługi w ustalonym z góry okresie czasu, ale nie jest równoznaczna z przedpłatą (ani zaliczką).


W zakresie usług elektronicznych należałoby raczej mówić o subskrypcji, która jest pisemnym zobowiązaniem zakupu, ale przedpłata w jej wypadku nie jest wymagana aczkolwiek możliwa. Wg definicji Słownika Języka Polskiego PWN: subskrypcja - "pisemne zobowiązanie się do wykupienia książki albo do nabycia akcji, obligacji lub innych papierów wartościowych, połączone często z przedpłatą". Obecnie określenie to jest powszechnie stosowane przez firmy świadczące usługi informatyczne. Poniżej kilka przykładów zastosowania określenia w przetargach:


  • P.: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roczną subskrypcję sieciowego dostępu do bazy polskich książek elektronicznych libra.ibuk.pl na rok 2014 r.
  • B. - przetarg nieograniczony o wartości nie przekraczającej 60.000 EURO na subskrypcje na dostęp do bazy aktów prawnych wraz z orzecznictwem i komentarzami dla Biura G..
  • W., subskrypcja czasopism elektronicznych oraz medycznych baz danych na rok 2014

Spółka świadczy zatem usługi subskrypcji na:


  • czasopisma elektroniczne zamawiane samodzielnie (nie powiązane z wersją drukowaną),
  • naukowe bazy danych,
  • serwisy online dla bibliotek,
  • książki elektroniczne,

na podstawie pisemnych zobowiązań (umowa, zamówienie).

Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając, że przy sprzedaży subskrypcji usług elektronicznych faktura sprzedażowa winna być wystawiona nie później 15 dnia miesiąca, po miesiącu w którym udostępniono usługę?


Sprzedaż jednorazowa/ świadczenie jednorazowe


Ponadto spółka przyjmuje również zamówienia na pojedyncze/jednorazowe dostawy/usługi:


  • archiwalne czasopisma drukowane,
  • elektroniczne archiwa czasopism online,
  • książki elektroniczne.

Spółka chciałaby uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy postępuje prawidłowo uznając, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstaje:


  • przy sprzedaży elektronicznych (online) archiwów czasopism i jednorazowej sprzedaży książek elektronicznych - w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do archiwów/książek elektronicznych,
  • przy sprzedaży archiwalnych czasopism drukowanych (PKWiU 56.14.1) - w momencie wystawienia faktury sprzedażowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Spółka chciałaby uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy postępuje prawidłowo uznając że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstaje:


  1. Przy dostawie w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych:
    • czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz
    • w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi;w momencie wystawienia faktury a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia udostępnienia prenumeraty. Udostępnienie prenumeraty Spółka rozumie tu jako dzień dostarczenia pierwszego numeru czasopisma drukowanego lub pierwszy dzień umożliwienia dostępu do wersji online.
  2. Subskrypcji:
    • elektronicznych baz danych (bibliograficznych i pełnotekstowych),
    • książek elektronicznych (e-book),
    • bibliotecznych serwisów online (multiwyszukiwarka, narzędzie linkujące i in.),
    • czasopism online zamawianych samodzielnie;
    w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do subskrypcji a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.
  3. Jednorazowej sprzedaży:
    • czasopism archiwalnych w wersji drukowanej (PKWiU 58.14.1) - w momencie wystawienia faktury sprzedażowej a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia wydania czasopisma,
    • elektronicznych archiwów czasopism online oraz książek elektronicznych (e-book) - w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do archiwów/książek elektronicznych a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.
  4. Spółka chciałaby uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy jeżeli zamawiający dostawę czasopism w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych dot. czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi, płaci należność w ratach, przy czym raty są płatne w czasie, gdy dostawy trwają lub nawet po ich zakończeniu. Czy Spółka powinna wystawiać kolejne faktury dopiero po otrzymaniu każdej z rat (do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wpłaty kolejnej raty) czy też powinna wystawić fakturę na całą kwotę wynagrodzenia po udostępnieniu prenumeraty (udostępnienie rozumiane jak w pkt 1 ) zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 2.

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Przy dostawie w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych:
    • czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz
    • w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi;
      w momencie wystawienia faktury a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia udostępnienia prenumeraty. Udostępnienie prenumeraty Spółka rozumie tu jako dzień dostarczenia pierwszego numeru czasopisma drukowanego lub pierwszy dzień umożliwienia dostępu do wersji online.
  2. Subskrypcji:
    • elektronicznych baz danych (bibliograficznych i pełnotekstowych),
    • książek elektronicznych (e-book),
    • bibliotecznych serwisów online (multiwyszukiwarka, narzędzie linkujące i in.),
    • czasopism online zamawianych samodzielnie;
    w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do subskrypcji a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.
  3. Jednorazowej sprzedaży:
    • czasopism archiwalnych w wersji drukowanej (PKWiU 58.14.4) - w momencie wystawienia faktury sprzedażowej a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia wydania czasopisma;
    • elektronicznych archiwów czasopism online oraz książek elektronicznych (e-book) ? w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do archiwów/książek elektronicznych a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.
  4. Gdy zamawiający dostawę czasopism w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych dot. czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi; płaci należność w ratach, przy czym raty są płatne w czasie, gdy dostawy trwają lub nawet po zakończeniu dostaw, Spółka powinna wystawić fakturę na całą kwotę wynagrodzenia zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ww. ustawy. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Przy czym towarami ? w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy ? są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Przez sprzedaż ? zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ? rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się:

  1. Dostawą w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych (tradycyjnie używana nazwa "prenumerata" nie odpowiada w pełni rzeczywistości), czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi.
  2. Subskrypcją elektronicznych baz danych (bibliograficznych i pełnotekstowych), książek elektronicznych (e-book), bibliotecznych serwisów online (multiwyszukiwarka, narzędzie linkujące i in.), czasopism online zamawianych samodzielnie.
  3. Jednorazową sprzedażą czasopism archiwalnych w wersji drukowanej, elektronicznych archiwów czasopism online, książek elektronicznych (e-book).

Wnioskodawca podkreśla, że jeśli chodzi o prenumeratę czasopism na całym świecie zasada 100% przedpłaty jest rygorystycznie przestrzegana. Niestety zasada przedpłaty nie jest ściśle przestrzegana przez polskich zamawiających (instytucje naukowe) aczkolwiek agencja subskrypcyjna musi przedpłacić 100% ceny roczne, gdy składa u wydawcy zamówienie na prenumeratę. Nieliczni zamawiający umieszczają w umowie zapis o przedpłacie, jednak i ci różnie ją rozumieją, jedni płacą na podstawie umowy lub faktury proforma i oczekują faktury potwierdzającej przedpłatę, inni wymagają faktury VAT, aby uregulować przedpłatę. Pozostali zamawiający narzucają w umowie raty. Zdarza się, że zamawiający uiszcza pełną przedpłatę lub jej część przed dniem wyznaczonym jako początek dostaw czy usług. Wtedy Spółka wystawia fakturę najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przedpłaty.

Wydana w dniu 17 kwietnia 2014 r. interpretacja indywidualna IPPP1/443-110/14-2/AP potwierdza, że świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w katalogu usług elektronicznych. W zakresie usług elektronicznych należałoby raczej mówić o subskrypcji, która jest pisemnym zobowiązaniem zakupu, ale przedpłata w jej wypadku nie jest wymagana aczkolwiek możliwa. Wg definicji Słownika Języka Polskiego PWN: subskrypcja - "pisemne zobowiązanie się do wykupienia książki albo do nabycia akcji, obligacji lub innych papierów wartościowych, połączone często z przedpłatą". Obecnie określenie to jest powszechnie stosowane przez firmy świadczące usługi informatyczne. Spółka świadczy zatem usługi subskrypcji na czasopisma elektroniczne zamawiane samodzielnie (nie powiązane z wersją drukowaną), naukowe bazy danych, serwisy online dla bibliotek, książki elektroniczne, na podstawie pisemnych zobowiązań (umowa, zamówienie). Ponadto spółka przyjmuje również zamówienia na pojedyncze/jednorazowe dostawy/usługi: archiwalne czasopisma drukowane, elektroniczne archiwa czasopism online, książki elektroniczne.


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny, szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.


Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu dostawy książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) ? z wyłączeniem map i ulotek ? oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1).

W myśl jednak art. 19a ust. 8 powołanej ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


W myśl art. 106a pkt 1 ustawy o VAT, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z podstawową zasadą określoną w art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy ? ust. 2 powołanego artykułu.


Na podstawie art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania towarów ? w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b, z zastrzeżeniem ust. 4, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, fakturę wystawia się nie później niż 120. dnia od pierwszego dnia wydania towarów.


Jednocześnie, w ust. 7 ww. artykułu wskazano, że faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:


  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że określenie ?prenumerata? zatraciło w praktyce swoje pierwotnie znaczenie, w związku z czym na potrzeby opisu wskazanego we wniosku używa określenia ?zamówienie na czasopisma dostarczane w ustalonym z góry okresie, najczęściej rocznym?, i przedstawia, że zajmuje się dostawą w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi, subskrypcją elektronicznych baz danych, książek elektronicznych, bibliotecznych serwisów online oraz czasopism online zamawianych samodzielnie, jak i jednorazową sprzedażą czasopism archiwalnych w wersji drukowanej, elektronicznych archiwów czasopism online i książek elektronicznych.

W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć przedpłaty ani zaliczki, w tym celu należy posłużyć się definicją słownikową. I tak, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe: http://sjp.pwn.pl), ?przedpłata? to ?określona suma pieniędzy, stanowiąca część ceny towaru, wpłacana z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie?, natomiast ?zaliczka? to ?część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności?. Zatem i zaliczka, i przedpłata, jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.


Z kolei, zgodnie z ww. Słownikiem Języka Polskiego PWN, ?prenumerata? oznacza ?zapłacenie z góry za pewną liczbę kolejnych numerów czasopisma lub za kolejne tomy książki w zamian za gwarancję ciągłości ich otrzymywania; też: kwota, jaką płaci się w zamian za taką usługę?. W ramach prenumeraty, prenumerator dokonuje zapłaty kwoty, która w całości stanowi wpłatę na poczet dokonywanych na jego rzecz w terminie późniejszym dostaw. Natomiast zgodnie z ww. Słownikiem Języka Polskiego PWN, ?subskrypcja? oznacza m.in. ?prawne zobowiązanie do nabycia określonej publikacji, często połączone z przedpłatą.?


Ad. 1. i 4.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Spółka powzięła wątpliwość, czy postępuje prawidłowo uznając, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy przy dostawie w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych: czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi, powstaje w momencie wystawienia faktury, a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia udostępnienia prenumeraty. Udostępnienie prenumeraty Spółka rozumie tu jako dzień dostarczenia pierwszego numeru czasopisma drukowanego lub pierwszy dzień umożliwienia dostępu do wersji online.

Ponadto, Spółka chciałaby uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy jeżeli zamawiający dostawę czasopism w z góry określonych okresach, najczęściej rocznych dot. czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, wydawanych za granicą, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1) oraz w formie dostępu online w zamówieniu łącznym z czasopismami drukowanymi, płaci należność w ratach, przy czym raty są płatne w czasie, gdy dostawy trwają lub nawet po ich zakończeniu - czy Spółka powinna wystawiać kolejne faktury dopiero po otrzymaniu każdej z rat (do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wpłaty kolejnej raty) czy też powinna wystawić fakturę na całą kwotę wynagrodzenia po udostępnieniu prenumeraty (udostępnienie rozumiane jak w pkt 1 ) zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 2.


W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy w kontekście zadanych pytań oraz powołanych przepisów prawa należy rozpatrzeć kilka zaistniałych sytuacji.

Pierwszą sytuacją będzie sytuacja kiedy to Spółka przed dostawą ww. drukowanych czasopism (PKWiU 58.14.1), również w zamówieniu łącznym z dostępem online tych czasopism, otrzyma zaliczkę, przedpłatę, ratę lub inną należność o podobnym charakterze.


We wskazanej sytuacji nie znajduje zastosowania zasada ogólna określona w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, ani zasada szczególna określona art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) tej ustawy, lecz zasada określona w art. 19a ust. 8 ustawy, z której wynika, że jeżeli przed dostawą towarów podatnik otrzymał całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę (?) ? obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. W niniejszym przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez Spółkę całości bądź części (raty) zapłaty od nabywcy tytułem dostawy czasopism, w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

W przypadku, gdzie Spółka otrzymuje zapłatę jeszcze przed dokonaniem dostawy towaru, zastosowanie znajdzie ww. art. 106i ust. 2 ustawy. Zatem Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktury nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał całość lub część zapłaty (raty) od nabywcy.


Drugą sytuacją będzie sytuacja kiedy Wnioskodawca przed dostawą ww. drukowanych czasopism (PKWiU 58.14.1), również w zamówieniu łącznym z dostępem online tych czasopism, nie otrzyma zaliczki, przedpłaty, raty lub innej należność o podobnym charakterze, a do dostaw tych nie zostaną ustalone płatności w ratach.

W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie ww. art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b ustawy, związku z czym obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury. Faktura ta powinna być wystawiona najpóźniej 60. dnia od dnia wydania tych towarów, lub 120. dnia od pierwszego dnia wydania tych towarów ? jeżeli umowa o ich dostawę przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw (art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy i ust. 4 tego artykułu). Zatem we wskazanym przykładzie każde wydanie czasopism winno być potwierdzone wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą najpóźniej w terminie 60 lub 120 dni od dnia wydania tych czasopism.


Kolejną sytuacją jest sytuacja kiedy za dostawę ww. drukowanych czasopism (PKWiU 58.14.1), również w zamówieniu łącznym z dostępem online tych czasopism kontrahent płaci należność w ratach, przy czym jak wskazuje Wnioskodawca raty płacone są w czasie gdy dostawy trwają lub nawet po ich zakończeniu.

W odniesieniu do takiej sytuacji wskazać należy, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prawidłowego przypisania wpłaconej raty do dokonanych dostaw. Jeżeli dana rata została wpłacona za dokonane dostawy wówczas nie będzie rodziła ona obowiązku podatkowego, gdyż do każdej dokonanej dostawy u Wnioskodawcy powstał już obowiązek podatkowy. Natomiast w sytuacji kiedy rata w całości lub w części wpłacona jest przed dokonaniem dostawy należy potraktować ją w całości lub w części jako zaliczkę, w związku z czym opodatkować z chwilą jej otrzymania i wystawić fakturę nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty (raty) od nabywcy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione odnośnie pytania nr 1 i 4 zawartego we wniosku, należało uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Spółka powzięła wątpliwość, czy postępuje prawidłowo uznając, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy przy subskrypcji elektronicznych baz danych (bibliograficznych i pełnotekstowych), książek elektronicznych (e-book), bibliotecznych serwisów online (multiwyszukiwarka, narzędzie linkujące i in.), czasopism online zamawianych samodzielnie powstaje w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do subskrypcji, a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, usługami elektronicznymi są usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77 z 23 marca 2011, str. 1).


Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia 282/2011 Rady, do ?usług świadczonych drogą elektroniczną?, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ? ze względu na ich charakter ? jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.


Jak stanowi ust. 2 ww. artykułu, przepis powyższy obejmuje w szczególności:


  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

Powołany wyżej załącznik I zawiera następujące usługi:


  1. Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. tworzenie i hosting witryn internetowych;
    2. automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;
    3. zdalne zarządzanie systemami;
    4. hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;
    5. dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.
  2. Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;
    2. oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;
    3. sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);
    4. automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;
    5. automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.
  3. Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
    2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
    3. zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
    4. prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
    5. dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
    6. wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
    7. informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
    8. dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
    9. korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
  4. Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
    2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
    3. uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
    4. pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
    5. uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.
  5. Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
    2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Jednocześnie, w art. 7 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazano, że ustęp 1 nie obejmuje w szczególności:


  1. usług nadawczych radiowych i telewizyjnych;
  2. usług telekomunikacyjnych;
  3. towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
  4. płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
  5. materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
  6. płyt CD i kaset magnetofonowych;
  7. kaset wideo i płyt DVD;
  8. gier na płytach CD-ROM;
  9. usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
  10. usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
  11. usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
  12. hurtowni danych off-line;
  13. usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
  14. usług centrum wsparcia telefonicznego;
  15. usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
  16. konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
  17. usług telefonicznych z elementem wideo, znanych też pod nazwą usług wideofonicznych;
  18. dostępu do Internetu i stron World Wide Web;
  19. usług telefonicznych świadczonych przez Internet.

Treść powyższych przepisów wskazuje, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten nie jest jednak wystarczający do uznania danej usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych wyżej przepisów. Istotne jest łączne wystąpienie następujących cech świadczonych usług:


  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że w pkt 3 lit. d) załącznika I ww. rozporządzenia wskazana została prenumerata gazet i czasopism publikowanych online, i jednocześnie usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w art. 7 ust. 3 powołanego rozporządzenia, zawierającego katalog usług niezaliczanych do usług elektronicznych.


Tym samym świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w katalogu usług elektronicznych, o których mowa w cytowanym art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.


W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego dla usług elektronicznych. Zatem do świadczonych usług zastosowanie znajdzie zasada ogólna określona ww. art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi, tj. w momencie udostępnienia dostępu online.


W odniesieniu do obowiązku wystawienia faktury w przypadku świadczenia ww. usług elektronicznych, zastosowanie znajdzie zasada ogólna określona w art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Jednakże, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy - jeżeli przed wykonaniem ww. usługi Wnioskodawca otrzyma całość lub część zapłaty (raty), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Otrzymanie zatem przed dokonaniem świadczenie wskazanych usług całości lub części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, natomiast otrzymanie zapłaty już po wyświadczeniu usługi pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.


W związku z tym, że w uzasadnieniu do pytania nr 2 Wnioskodawca pominął kwestię otrzymania należności przed wykonaniem usługi, całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.


Ad. 3.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego czy przy jednorazowej sprzedaży czasopism archiwalnych w wersji drukowanej (PKWiU 58.14.1) obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia faktury sprzedażowej a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona najpóźniej 60 dnia od dnia wydania czasopisma.

W przypadku jednorazowej dostawy czasopism archiwalnych w wersji drukowanej (PKWiU 58.14.1) obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury zgodnie z ww. art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b ustawy. Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej 60. dnia od dnia wydania tych towarów, lub 120. dnia od pierwszego dnia wydania tych towarów ? jeżeli umowa o ich dostawę przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw (art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy i ust. 4 tego artykułu).


Jednakże, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy - jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Otrzymanie zatem przed dokonaniem dostawy ww. towarów całości lub części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, natomiast otrzymanie zapłaty już po dokonaniu dostawy pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego czy przy jednorazowej sprzedaży elektronicznych archiwów czasopism online oraz książek elektronicznych (e-book) obowiązek podatkowy powstanie w momencie udostępnienia kontrahentowi dostępu do archiwów/książek elektronicznych, a faktura sprzedażowa powinna zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym udostępniono usługę.

W sytuacji kiedy Wnioskodawca dokona jednorazowej sprzedaży elektronicznych archiwów czasopism online oraz książek elektronicznych (e-book) wykona usługę elektroniczną, o której mowa ww. art. 2 pkt 26 ustawy.


Jak wskazano w niniejszej interpretacji, ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego dla usług elektronicznych. Jeżeli Wnioskodawca dokona jednorazowej sprzedaży elektronicznych archiwów czasopism online oraz książek elektronicznych (e-book) zastosowanie znajdzie ogólna zasada określona w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zatem w tej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi, którą należy potwierdzić fakturą wystawioną nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę.

Jednakże, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy - jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Otrzymanie zatem przed dokonaniem dostawy ww. towarów całości lub części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, natomiast otrzymanie zapłaty już po dokonaniu dostawy pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

W związku z tym, że w uzasadnieniu do pytania nr 3 Wnioskodawca pominął kwestię otrzymania należności przed dokonaniem dostawy towarów oraz wykonaniem usługi, całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że powołane przez Wnioskodawcę wydane w dniu 17 kwietnia 2014 r. interpretacje indywidualne nr IPPP1/443-110/14-3/AP oraz IPPP/443-110/14-2/AP zostały wydane w oparciu o odmienny niż w niniejszej sprawie stan faktyczny.


Na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 14c § 1 tej ustawy interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika