Dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8.05.2012 r. (data wpływu 11.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.05.2012 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz jest realizatorem projektu, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet I Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu Działanie 1.3 Kompleksowe przygotowanie terenów pod działalność gospodarczą. Projekt obejmuje budowę nowoczesnego i w pełni wyposażonego obiektu, zlokalizowanego w centrum miasta. W obiekcie tym będzie znajdowała się sala konferencyjna, kawiarnia, pomieszczenia biurowe oraz inkubator przedsiębiorczości.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Miasta wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy nalezą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Przedmiotem działalności powstałego Centrum będzie m. in. wspieranie kreatywnej przedsiębiorczości, promowanie idei przedsiębiorczości sektora kreatywnego, aktywizacja i integracja środowiska MSP sektora kreatywnego - w tym celu, w strukturze Centrum zostanie utworzony Inkubator Przedsiębiorczości. Znaczącym elementem wsparcia w Inkubatorze Przedsiębiorczości będzie zapewnienie m. in. preferencyjnych stawek najmu powierzchni, usługi biznesowe i usługi rozwojowe dla start up-ów oraz mikroprzedsiębiorstw.

W momencie oddawania do użytkowania Centrum zostanie w sposób ostateczny ustalone jaka część budynku będzie wykorzystywana do realizacji zadań miasta, a jaka część będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowane). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać tego podatku w oparciu o przepisy krajowe.


Inwestycja będzie realizowana przez dwa odrębne podatkowo w zakresie VAT podmioty:

  • Miasto (wydatki ponoszone na dokumentację projektową tj. studium wykonalności i program funkcjonalno użytkowy promocja projektu),
  • Zarząd Rozbudowy Miasta (wydatki ponoszone na zaprojektowanie, budowę i wyposażenie obiektu).

Wydatki Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta zostały określone w umowie o dofinansowanie jako wydatki kwalifikowane, gdyż inwestycja nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych VAT dla Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, który jest inwestorem zastępczym odpowiedzialnym za realizację i rozliczenie zadania inwestycyjnego oraz przekazanie wybudowanego obiektu na podstawie zarządzenia Prezydenta miasta nieodpłatnie użytkownikowi czyli miastu. Innymi słowy w ramach realizacji projektu Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym dokonane zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki miasta zostały określone we wniosku o dofinansowanie jako wydatki niekwalifikowane. Obiekt powstały w związku z realizacją projektu stanowić będzie własność miasta, a zarządzać nim będzie Urząd miasta. Dochody osiągane z majątku powstałego na skutek realizacji projektu będą opodatkowane podatkiem od towarowi usług zaś należne zobowiązanie podatkowe wynikające z deklaracji podatkowej będzie rozliczane przez Miasto Faktury dokumentujące część poniesionych wydatków w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na Miasto.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do realizowanego projektu możliwe jest pomniejszenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na Miasto przy zastosowaniu tzw. klucza powierzchniowego?


Zdaniem Strony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenach zakupu towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług opodatkowanych.

W ocenie Miasta, ze względu, iż obiekt będzie wykorzystywany w części do wykonywania czynności opodatkowanych, miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z tym, że w budynku będą wykonywane zarówno czynności wynikające z realizacji zadań Miasta, które to czynności są wykonywane nieodpłatnie, jak również czynności będące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwało w stosunku do całości podatku wynikającego z faktur nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu. Prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego będzie przysługiwało w części w jakiej budynek będzie wykorzystywany do świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym, że jest możliwe jednoznaczne określenie części budynku wykorzystywanych do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to w takiej części Miasto będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur nabycia towarów i usług. Część podatku naliczonego podlegająca odliczeniu będzie ustalona w oparciu o tzw. klucz powierzchniowy - proporcję wynikającą z powierzchni obiektu, w którym będą wykonywane czynności opodatkowane do całości powierzchni obiektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( tekst jedn. z 2011 Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. warunkiem koniecznym jest wykorzystanie nabytych towarów bądź usług do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest realizatorem projektu. Projekt obejmuje budowę nowoczesnego i w pełni wyposażonego obiektu, zlokalizowanego w centrum. W obiekcie tym będzie znajdowała się sala konferencyjna, kawiarnia, pomieszczenia biurowe oraz inkubator przedsiębiorczości. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych miasta wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). W budynku będą wykonywane zarówno czynności wynikające z realizacji zadań miasta, które to czynności są wykonywane nieodpłatnie, jak również czynności będące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy VAT. W momencie oddawania do użytkowania Centrum zostanie w sposób ostateczny ustalone jaka część budynku będzie wykorzystywana do realizacji zadań Miasta, a jaka część będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest w stanie ustalić jaka część przedmiotowego budynku będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. a jaka do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż część podatku naliczonego podlegająca odliczeniu będzie ustalana w oparciu o tzw. klucz powierzchni ? proporcję wynikająca z powierzchni obiektu, w którym będą wykonywane czynności opodatkowane do całości powierzchni obiektu.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanego art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki pozytywne warunkujące prawo Strony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług służących do realizacji przedmiotowej inwestycji. W związku z tym, iż przedmiotowy budynek, tylko w części, którą Wnioskodawca może jednoznacznie określić, będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej części w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do tych czynności.


Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika