Czy wnioskodawca świadcząc usługi atestacji tratw ratowniczych będących częścią wyposażenia (...)

Czy wnioskodawca świadcząc usługi atestacji tratw ratowniczych będących częścią wyposażenia statków morskich może na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę 0% podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2009r. (data wpływu 25.05.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług atestacji tratw ratowniczych będących częścią wyposażenia statków morskich ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług atestacji tratw ratowniczych będących częścią wyposażenia statków morskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawiera umowy o świadczenie usług w zakresie atestacji tratw ratowniczych, które stanowią wyposażenie statków morskich zaliczanych do klasy PKWiU ex. 35.11. Wymienione tratwy, po dokonaniu badania i atestacji są dostarczane przez wykonawcę usługi bezpośrednio na statek i czynność ta zostaje potwierdzona dokumentem. Zaznaczyć trzeba, że wyposażenie statku w atestowane tratwy ratownicze jest wymogiem bezpiecznej żeglugi i dopuszczenia jednostki do eksploatacji. Wnioskodawca wystawia faktury na agentów morskich, którzy zlecają usługę na podstawie zamówienia armatora jednakże dostawa dokonywana jest bezpośrednio na statki, o których mowa powyżej. Ponadto wnioskodawca posiada zamówienie potwierdzające, że świadczone usługi zostały dokonane na rzecz armatora prowadzącego żeglugę statkiem morskim.

Zatem wnioskodawca będzie posiadał zlecenie agenta potwierdzające sklasyfikowanie jednostki oraz dowód dostarczenia tratw na jednostkę wskazaną w zamówieniu i zleceniu potwierdzającym przedmiotową obsługę statku agentowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca świadcząc usługi atestacji tratw ratowniczych będących częścią wyposażenia statków morskich może na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę 0% podatku VAT...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi. Świadczone przez wnioskodawcę usługi atestacji tratw ratowniczych statków morskich spełniają wszystkie przesłanki zastosowania stawki 0% VAT, o których mowa w wyżej przywołanym przepisie prawa.

Po pierwsze świadczone przez wnioskodawcę usługi związane są z obsługą statków morskich. Po drugie statki na rzecz których dokonywana jest przez wnioskodawcę bezpośrednia dostawa przedmiotowych usług, zaklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług pod symbolem 35.11. Po trzecie usługi atestacji tratw nie mają związku z celami osobistymi załogi.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż ustawodawca w art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nie ustanowił warunku bezpośredniości świadczenia usług na rzecz armatora, co uczynił ustanawiając art. 83 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy. Zatem odmowa zastosowania przez wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym stawki 0% podatku VAT ze względu na występowanie agenta morskiego jako podmiotu pośredniczącego w transakcji, będącego tym samym odbiorcą faktury, prowadziłaby do wniosku, iż oba punkty tj. pkt 14 i 17 art. 83 ust. 1 ustawy o VAT stanowią jednakową normę prawną, co w konsekwencji świadczyłoby o nieracjonalności ustawodawcy.

Spełnienie warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług umożliwia wnioskodawcy zastosowanie stawki 0% VAT. Ponadto wnioskodawca jako podmiot, na którym ciąży zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 2 ustawy o VAT obowiązek posiadania dokumentacji potwierdzającej wykonanie usługi w warunkach określonych cytowanym przepisem, jest w stanie wykazać zaistnienie przesłanek uprawniających go do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w/w dokumentami.

Wobec powyższego wystawienie faktury na rzecz agenta morskiego nie niweczy przedmiotowych przesłanek stosowania stawki 0% VAT, a odpowiednia dokumentacja potwierdza cel przepisu jakim jest uwolnienie od podatku usługi bezpośrednio związanej z obsługą statku eksploatowanego w transporcie morskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług ? poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z przepisem art. 41 ust.1 ustawy o VAT wynosi 22%.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

Stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wymienione w zapytaniu usługi atestacji tratw ratunkowych Spółka wykonuje na zlecenie agentów morskich wykonujących zamówienia armatorów morskich. Tratwy dostarczane są bezpośrednio na statki należące do armatorów morskich wymienione w klasie PKWiU ex 35.11. Spółka dysponuje dokumentami potwierdzającymi właściwe wykonanie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT tj. zlecenie agenta potwierdzającego sklasyfikowanie jednostki oraz dowód dostarczenia tratw na jednostki wskazane w zamówieniu.

Mając na uwadze powyższe, wykonywane przez podatnika czynności polegające na atestacji tratw ratowniczych (tratw będących częścią wyposażenia statków morskich bez których statki nie mogą być dopuszczone do eksploatacji) będą podlegały opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik posiada prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% przy świadczeniu przedmiotowych usług pod warunkiem prowadzenia dokumentacji o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.

Końcowo podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towarów wskazanych we wniosku do właściwego grupowania nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowych statków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika