Miejsca opodatkowania usług turystycznych. sygn: IPPP3/443-1062/10-2/KT

Miejsca opodatkowania usług turystycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2010r. (data wpływu 28.10.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług turystycznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28.10.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług turystycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - polski podatnik VAT czynny, posiadający siedzibę na terytorium RP, organizuje kompleksową imprezę turystyczną do jednego z państw UE, której celem jest umożliwienie obejrzenia polskim przedsiębiorcom międzynarodowych targów organizowanych na terenie tego państwa. Podatnik zapewnia uczestnikom imprezy turystycznej transport na trasie Polska ? inne państwo UE, opiekę pilota i tłumacza podczas zwiedzania targów i pobytu za granicą oraz zakwaterowanie i wyżywienie w hotelu wynajętym od zagranicznego dostawcy. Ponadto Podatnik umożliwia uczestnikom wyjazdu zakup biletów na targi.

W celu realizacji imprezy turystycznej Wnioskodawca nabywa usługi od innych podatników. Część usług związanych z organizacją wyjazdu, tj. usługi transportu, pilotażu i tłumaczeń, nabywane są od dostawców polskich, natomiast bilety wstępu na targi oraz usługi hotelowe i gastronomiczne nabywane są w kraju odbywających się targów (UE).

Odbiorcami usług świadczonych przez Podatnika są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i osoby prawne. Przedmiotem wystawianej faktury jest udział w imprezie turystycznej ? organizacja wyjazdu. Podatnik nie jest współorganizatorem targów. Jego usługa polega na dowiezieniu klientów w celu umożliwienia zwiedzania targów.

Wnioskodawca w celu wykonywania usług turystycznych uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do organizowania turystyki, prowadzonego przez wojewodę mazowieckiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisana usługa jest opodatkowana podatkiem VAT na terytorium RP, czy też, w związku z tym, iż powodem organizowania tych wycieczek jest uczestnictwo w targach, powinna być opodatkowana w kraju, gdzie organizowane są targi...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa turystyczna i transportowa związana z dowiezieniem uczestników na targi w innym kraju unijnym jest usługą opodatkowaną podatkiem VAT w Polsce, ponieważ w istocie rzeczy sprowadza się do świadczenia usługi transportowej na trasie międzynarodowej oraz innych usług turystycznych. Fakt, że powodem podróży jest udział w targach, nie jest istotny z punktu widzenia opodatkowania usługi transportowej i turystycznej. W szczególności nie są to usługi pomocnicze do organizacji targów, ponieważ podatnik polski nie jest współorganizatorem targów, a zwiedzanie targów nie jest niezbędnym elementem oferty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Z przepisu cyt. art. 5 ust. 1 ustawy wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

A zatem, w przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zagadnienia związane z określeniem miejsca świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i 28n.

Natomiast w art. 28n ust. 1 ustawy postanowiono, że w przypadku świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2. W przypadku, gdy usługi turystyki, o których mowa w art. 119, są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28n ust. 2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - polski podatnik VAT z siedzibą w kraju, organizuje kompleksową imprezę turystyczną do jednego z państw UE, której celem jest umożliwienie obejrzenia polskim przedsiębiorcom międzynarodowych targów organizowanych na terenie tego państwa. W ramach świadczonej usługi Podatnik zapewnia uczestnikom imprezy turystycznej transport na trasie Polska ? inne państwo UE, opiekę pilota i tłumacza podczas zwiedzania targów i pobytu za granicą oraz zakwaterowanie i wyżywienie w hotelu wynajętym od zagranicznego dostawcy. Ponadto Podatnik umożliwia uczestnikom wyjazdu zakup biletów na targi. W celu realizacji usługi turystycznej Wnioskodawca nabywa usługi od innych podatników. Część usług związanych z organizacją wyjazdu, tj. usługi transportu, pilotażu i tłumaczeń, nabywane są od dostawców polskich, natomiast bilety wstępu na targi oraz usługi hotelowe i gastronomiczne nabywane są w kraju odbywających się targów (UE). Odbiorcami opisanej usługi są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i osoby prawne. Przedmiotem wystawianej faktury jest udział w imprezie turystycznej ? organizacja wyjazdu. Podatnik nie jest współorganizatorem targów, Jego usługa polega na dowiezieniu klientów w celu umożliwienia zwiedzania targów. Wnioskodawca w celu wykonywania usług turystycznych uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do organizowania turystyki, prowadzonego przez wojewodę mazowieckiego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi określenie miejsca świadczenia dla opisanej usługi ze względu na możliwość ewentualnego zaliczenia wykonywanych świadczeń, w szczególności umożliwienia klientom zwiedzania targów, do usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz im podobnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa, jakie usługi należy zakwalifikować do grupy ?usług turystyki?. Jednakże należy przez nią rozumieć wszystkie transakcje dokonywane w związku z imprezą turystyczną. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 223, poz. 2268 ze zm.) przez usługi turystyczne należy rozumieć usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym.

Ponadto, zgodnie z definicją Współczesnego Słownika Języka Polskiego (wyd. Lagenscheidt, Warszawa 2007), turystyka to odbywanie podróży, wędrówek w celach wypoczynkowych, poznawczych itp., a także działalność gospodarcza, polegająca na przygotowaniu i udostępnianiu turystom bazy noclegowej, lokali gastronomicznych i oferowaniu rozmaitych atrakcji, stanowiąca źródło czyichś dochodów.

Pakietem usług nazywa się w turystyce zestaw usług turystycznych służących zaspokojeniu kompleksowych potrzeb. Pakiet usług bywa kombinacją dwóch (np. hotel i wyżywienie, przejazd i nocleg) lub więcej elementów oferowanych przez sprzedawcę jako jeden produkt po określonej cenie (por. J. Altkorn ?Marketing w turystyce?, Warszawa 2002r.).

Powyższe prowadzi do wniosku, iż usługa turystyki to kompleksowa usługa świadczona na rzecz turysty. Za usługi turystyki należy więc uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez). Jest to świadczenie złożone, na które składa się szereg usług, zarówno obcych jak i własnych, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania (stałego pobytu). Usługi te są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość (jedną usługę, jeden produkt). Konsekwencje podatkowe powinny być więc przyporządkowane świadczeniu wiodącemu.

Z wniosku wynika, że intencją Podatnika była sprzedaż kompleksowej usługi w postaci zorganizowanej imprezy turystycznej. Przedmiotem wystawianej klientowi faktury jest udział w imprezie turystycznej ? organizacja wyjazdu. Z punktu widzenia klienta (usługobiorcy) istotny był zakup zorganizowanej wycieczki obejmującej wszystkie opisane wyżej świadczenia (transport, opieka pilota, zakwaterowanie i wyżywienie oraz zwiedzanie targów), będącej jednym produktem za określoną cenę, stanowiącej w konsekwencji świadczenie złożone, które należy uznać za świadczenie usług turystyki.

W związku z powyższym, dla ustalenia miejsca świadczenia ww. usług, zastosowanie znajdzie szczególna zasada wyrażona w art. 28n ust. 1 ustawy. Na podstawie tego przepisu, miejscem świadczenia opisanej kompleksowej usługi turystycznej jest miejsce siedziby Wnioskodawcy, jako świadczącego przedmiotową usługę, tj. Polska. Tym samym usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, według zasad określonych w art. 119 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, z uwzględnieniem terminu złożenia wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika