Czy w opisanym przypadku w zakresie handlu i pośrednictwa w handlu aromatów zawierających w swoim (...)

Czy w opisanym przypadku w zakresie handlu i pośrednictwa w handlu aromatów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy przedsiębiorca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2009r. (data wpływu 20.11.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i pośrednictwa w handlu artykułami spożywczymi. Przedsiębiorca nie występuje w charakterze podmiotu prowadzącego skład podatkowy ani w charakterze zarejestrowanego handlowca. Przedsiębiorca zamierza kupować od polskiego producenta aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy i sprzedawać je dalej producentom wyrobów cukierniczych i hurtowniom zaopatrującym tychże producentów. Aromaty te są sklasyfikowane do pozycji 3302 1029 00 nomenklatury CN. W praktyce odbywałoby się to w ten sposób, że w ramach powyższego przedsiębiorca nabywałby aromaty u polskiego producenta i następnie odsprzedawałby producentom wyrobów cukierniczych, które to produkty zawierają w rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczające 1,2% objętości. Wyroby będą kupowane i odsprzedawane w opakowaniach 5, 10 i 20 l. Nie będą też przez Wnioskodawcę magazynowane ale dostarczane bezpośrednio do producentów i hurtowni. Od odbiorców nie będą pobierane oświadczenia, że aromaty będą stosowane do produkcji artykułów spożywczych (cukierniczych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku w zakresie handlu i pośrednictwa w handlu aromatów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy przedsiębiorca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 Ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub w mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. W związku z powyższym alkohol etylowy zawarty w aromatach jest zwolniony od podatku akcyzowego. Zatem zwolniona będzie też produkcja i sprzedaż tych aromatów. W świetle powyższych regulacji aromaty spożywcze, które byłyby nabywane w ramach pośrednictwa handlowego przez Wnioskodawcę powinny być zwolnione od podatku akcyzowego. Wyroby o kodzie CN 3302 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, nie są objęte także stawką inną niż stawka zerowa (są zwolnione z tego podatku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 43 ww. załącznika określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Zgodnie z art. 93 ust 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza kupować od polskiego producenta aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy i sprzedawać je dalej producentom wyrobów cukierniczych i hurtowniom zaopatrującym tychże producentów. Aromaty te są sklasyfikowane do pozycji 3302 1029 00 nomenklatury CN. W praktyce odbywałoby się to w ten sposób, że w ramach powyższego Przedsiębiorca nabywałby aromaty u polskiego producenta i następnie odsprzedawałby producentom wyrobów cukierniczych, które to produkty zawierają w rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczające 1,2% objętości. Wyroby będą kupowane i odsprzedawane w opakowaniach 5, 10 i 20 l. Nie będą też przez Wnioskodawcę magazynowane ale dostarczane bezpośrednio do producentów i hurtowni. Od odbiorców nie będą pobierane oświadczenia, że aromaty będą stosowane do produkcji artykułów spożywczych (cukierniczych). Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy, mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W ww. rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Spółka nie ma zatem obowiązku prowadzenia ewidencji czy składania zabezpieczenia akcyzowego. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy będzie wskazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego, tj. do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przypadku handlu i pośrednictwa w handlu aromatami o kodzie CN 3302 1029 00, przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych (cukierniczych) Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków. Ponadto, wskazać należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie jest wymagane prowadzenie składu podatkowego, posiadanie statusu zarejestrowanego handlowca bądź niezarejestrowanego handlowca, nie jest wymagane przemieszczenie aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, czy składanie zabezpieczenia akcyzowego. Przy czym bez znaczenia jest fakt, czy po nabyciu od producenta przedmiotowe aromaty są od razu wykorzystywane w procesie produkcji, czy tylko magazynowane. Istotnym elementem jest przeznaczenie tych wyrobów, zgodnie z ww. przepisem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika