1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym alkohol wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety (...)

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym alkohol wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania wykorzystanego alkoholu?
2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym alkohol wykorzystywany w procesie produkcji produktów leczniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania wykorzystywanego alkoholu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2009r. (data wpływu 30.12.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego używanego w procesie produkcji suplementów diety i produktów leczniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego używanego w procesie produkcji suplementów diety i produktów leczniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się produkcją produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.) oraz suplementów diety.

Proces produkcyjny niektórych produktów leczniczych oraz suplementów diety wymaga dla ich prawidłowego przebiegu użycia alkoholu etylowego. Wykorzystanie alkoholu etylowego w procesie produkcji produktów leczniczych następuje w procesie granulacji tych wyrobów. W przypadku suplementów diety wykorzystanie alkoholu etylowego następuje w procesie granulacji lub powlekania tabletek. Produkty końcowe produkty lecznicze oraz suplementy diety nie zawierają w swoim składzie alkoholu etylowego.

Wykorzystany alkohol etylowy, zarówno w przypadku produktów leczniczych jak i suplementów diety, jeszcze w trakcie procesu produkcyjnego jest odparowywany i odprowadzany do atmosfery bądź spalany w przystosowanej do tego instalacji. Wytworzone podczas procesu spalania ciepło nie jest w jakikolwiek sposób wykorzystywane.

Wykorzystywany w powyższych procesach alkohol etylowy klasyfikowany jest do kodu CN 2207. Alkohol jest dostarczany do Spółki, jako podmiotu zużywającego, ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium kraju. Podmioty prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol etylowy zabezpieczeniem akcyzowym. Dostawa alkoholu dokumentowana jest dokumentem dostawy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego. Spółka prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie ze stosownymi przepisami. Na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego do produkcji produktów leczniczych oraz suplementów diety.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym alkohol wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania wykorzystanego alkoholu...
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym alkohol wykorzystywany w procesie produkcji produktów leczniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania wykorzystywanego alkoholu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Spółka stoi na stanowisku, że alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety objęty jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania zużytego alkoholu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień ?zwalnia się z opodatkowania napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu?.

Spółka stoi na stanowisku, że powyższe zwolnienie znajdzie zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym. Należy bowiem zauważyć, że używany przez Spółkę alkohol etylowy służy do powlekania tabletek bądź procesu granulacji, a więc do procesu produkcyjnego suplementów diety. Produkt końcowy nie zawiera natomiast w swym składzie alkoholu etylowego.

Warunki zastosowania powyższego zwolnienia określone zostały w § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie znajduje zastosowania w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust 3 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 32 ust 5-11 ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie znajduje więc zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa wyrobów akcyzowych następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  2. dostawa wyrobów akcyzowych obejmowana jest zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  3. dostawa wyrobów akcyzowych dokumentowana jest dokumentem dostawy;
  4. podmiot zużywający prowadzi stosowną ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania;
  5. podmiot zużywający przedstawił podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie warunki stosowania zwolnienia są spełnione:

  1. alkohol dostarczany jest Spółce, jako podmiotowi zużywającemu, ze składów podatkowych na terytorium kraju;
  2. podmioty dostarczające alkohol etylowy, prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym;
  3. przemieszczenie alkoholu etylowego do Spółki następuje na podstawie dokumentu dostawy;
  4. Spółka jako podmiot zużywający prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie z przepisami akcyzowymi;
  5. Spółka przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe pisemne potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.



Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety objęty jest zwolnieniem z opodatkowania jako napój alkoholowy używany do procesów produkcyjnych. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od wykorzystywanego alkoholu.

W przypadku jednak uznania, że powyższe zwolnienie nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym Spółka stoi na stanowisku, że zastosowanie znajduje zwolnienie określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z tym przepisem ?zwalnia się ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych rozlewanych bądź innych (...) pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza (...) 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu?.

Spółka pragnie zauważyć, że alkohol etylowy wykorzystywany do powlekania tabletek bądź granulacji w procesie produkcji suplementów diety jest używany bezpośrednio do wytwarzania tych produktów będących produktami spożywczymi. Jednocześnie ze względu na fakt, że produkt gotowy nie zawiera w swym składzie alkoholu etylowego spełniony jest kolejny warunek, od którego uzależnione jest stosowanie powyższego zwolnienia, zawartość alkoholu nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu. Przedstawiony stan faktyczny wypełnia więc, zdaniem Spółki, hipotezę normy przedmiotowego zwolnienia.

Warunki stosowania powyższego zwolnienia określone zostały w art. 32 ust. 4 pkt 3 in fine. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie znajduje zastosowanie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4, 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-12 ustawy o podatku akcyzowym; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie znajduje więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa wyrobów akcyzowych następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  2. dostawa wyrobów akcyzowych obejmowana jest zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  3. dostawa wyrobów akcyzowych dokumentowana jest dokumentem dostawy;
  4. podmiot zużywający prowadzi stosowną ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania;
  5. podmiot zużywający przedstawił podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. ilości użytego alkoholu mieszczą się w normach dopuszczalnych zużyć określonych przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie warunki stosowania zwolnienia są spełnione. W szczególności:

  1. alkohol dostarczany jest Spółce jako podmiotowi zużywającemu ze składów podatkowych na terytorium kraju;
  2. podmioty dostarczające alkohol etylowy i prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym;
  3. przemieszczenie alkoholu etylowego do Spółki następuje na podstawie dokumentu dostawy;
  4. Spółka jako podmiot zużywający prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie z przepisami akcyzowymi;
  5. Spółka przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe pisemne potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające normy dopuszczalnych zużyć alkoholu etylowego w trakcie procesu produkcyjnego suplementów diety.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji suplementów diety podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym jako napój alkoholowy używany bezpośrednio do produkcji artykułów spożywczych. Tym samym, Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od wykorzystanego alkoholu, jeśli jego ilość mieści się w normie dopuszczalnych zużyć.

Ad 2.

Spółka stoi na stanowisku, że alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcyjnym produktów leczniczych objęty jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania zużytego alkoholu.

Spółka stoi na stanowisku, że wykorzystywany do produkcji produktów leczniczych alkohol etylowy będzie podlegał zwolnieniu określonemu w cytowanym już § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Spółka pragnie bowiem zauważyć, że alkohol etylowy wykorzystywany jest do procesu granulacji, a więc do procesu produkcyjnego produktów leczniczych. Produkt końcowy nie zawiera natomiast w swoim składzie alkoholu etylowego.

Warunki zastosowania powyższego zwolnienia określone zostały w § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie znajduje zastosowania w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust 3 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 32 ust 5-11 ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie znajduje więc zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa wyrobów akcyzowych następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  2. dostawa wyrobów akcyzowych obejmowana jest zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  3. dostawa wyrobów akcyzowych dokumentowana jest dokumentem dostawy;
  4. podmiot zużywający prowadzi stosowną ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania;
  5. podmiot zużywający przedstawił podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie warunki stosowania zwolnienia są spełnione. W szczególności:

  1. alkohol dostarczany jest Spółce jako podmiotowi zużywającemu ze składów podatkowych na terytorium kraju;
  2. podmioty dostarczające alkohol etylowy i prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym;
  3. przemieszczenie alkoholu etylowego do Spółki następuje na podstawie dokumentu dostawy;
  4. Spółka jako podmiot zużywający prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie z przepisami akcyzowymi;
  5. Spółka przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe pisemne potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji produktów leczniczych objęty jest zwolnieniem z opodatkowania jako napój alkoholowy używany do procesów produkcyjnych. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od wykorzystywanego alkoholu.

W przypadku jednak uznania, że powyższe zwolnienie nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym Spółka stoi na stanowisku, że zastosowanie znajduje zwolnienie określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z tym przepisem ?zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym?.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym alkohol etylowy używany jest do produkcji produktów leczniczych ? na jednym z etapów produkcji do procesu granulacji. Przedstawiony stan faktyczny wypełnia więc, zdaniem Spółki hipotezę normy przedmiotowego zwolnienia.

Warunki stosowania powyższego zwolnienia określone zostały w art. 32 ust 4 pkt 3 in fine. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie znajduje zastosowanie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4, 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust 5 i 2 ustawy o podatku akcyzowym; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie znajduje więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa wyrobów akcyzowych następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  2. dostawa wyrobów akcyzowych obejmowana jest zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  3. dostawa wyrobów akcyzowych dokumentowana jest dokumentem dostawy;
  4. podmiot zużywający prowadzi stosowną ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania;
  5. podmiot zużywający przedstawił podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. ilości użytego alkoholu mieszczą się w normach dopuszczalnych zużyć określonych przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie warunki stosowania zwolnienia są spełnione. W szczególności:

  1. alkohol dostarczany jest Spółce jako podmiotowi zużywającemu ze składów podatkowych na terytorium kraju;
  2. podmioty dostarczające alkohol etylowy i prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym;
  3. przemieszczenie alkoholu etylowego do Spółki następuje na podstawie dokumentu dostawy;
  4. Spółka jako podmiot zużywający prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie z przepisami akcyzowymi;
  5. Spółka przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe pisemne potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające normy dopuszczalnych zużyć alkoholu etylowego w trakcie procesu produkcyjnego suplementów diety.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji produktów leczniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym jako napój alkoholowy używany bezpośrednio do produkcji artykułów spożywczych. Tym samym, Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od wykorzystanego alkoholu, jeśli jego ilość mieści się w normie dopuszczalnych zużyć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2009 r. Nr 32 poz. 228) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Stosownie do ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy przez podmiot zużywający należy rozumieć podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust.

1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zostały określone w art. 32 ust. 5-11 ustawy, w myśl którego:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia -do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej 'dokumentem dostawy';
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.
7. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.
8. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.
9. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
10. Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.
11. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.) oraz suplementów diety. Proces produkcyjny niektórych produktów leczniczych oraz suplementów diety wymaga dla ich prawidłowego przebiegu użycia alkoholu etylowego. Wykorzystanie alkoholu etylowego w procesie produkcji produktów leczniczych następuje w procesie granulacji tych wyrobów. W przypadku suplementów diety wykorzystanie alkoholu etylowego następuje w procesie granulacji lub powlekania tabletek. Produkty końcowe produkty lecznicze oraz suplementy diety nie zawierają w swoim składzie alkoholu etylowego. Wykorzystany alkohol etylowy, zarówno w przypadku produktów leczniczych jak i suplementów diety, jeszcze w trakcie procesu produkcyjnego jest odparowywany i odprowadzany do atmosfery bądź spalany w przystosowanej do tego instalacji. Wytworzone podczas procesu spalania ciepło nie jest w jakikolwiek sposób wykorzystywane.

Wykorzystywany w powyższych procesach alkohol etylowy klasyfikowany jest do kodu CN 2207. Alkohol jest dostarczany do Spółki, jako podmiotu zużywającego, ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium kraju. Podmioty prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol etylowy zabezpieczeniem akcyzowym. Dostawa alkoholu dokumentowana jest dokumentem dostawy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego. Spółka prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie ze stosownymi przepisami. Na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego do produkcji produktów leczniczych oraz suplementów diety.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż alkohol wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji suplementów diety i produktów leczniczych, który nie wchodzi w skład produktów końcowych podlega zwolnieniu z opodatkowania akcyzą, w myśl przepisu § 13 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Ponadto, nadmienić należy, iż w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b i d, w sytuacjach wskazanych w tym przepisie, przewidziano również zwolnienie ze względu na przeznaczenie dla napojów alkoholowych używanych do produkcji produktów leczniczych oraz do wytwarzania artykułów spożywczych, w których zawartość alkoholu nie przekracza 5 litrów na 100 kg wyrobów, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w tym przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika