Prawo do zwolnienia od akcyzy w przypadku zmiany kontrahenta w toku przemieszczania wyrobów węglowych (...)

Prawo do zwolnienia od akcyzy w przypadku zmiany kontrahenta w toku przemieszczania wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 12 kwietnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) oraz sprecyzowane pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi przez pośredniczący podmiot węglowy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi przez pośredniczący podmiot węglowy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy dokonuje obrotu wyrobami węglowymi objętymi pozycją CN 2701, 2702 i 2704. Wnioskodawca sprzedaje wskazane wyroby zwolnione od akcyzy innym pośredniczącym podmiotom węglowym. Wyroby transportowane są przez wynajętego przewoźnika. Spółka wskazuje, iż występują sytuacje, gdy kontrahent rezygnuje z nabycia wyrobów węglowych. Aby nie wracać z przesyłką wyrobów do Spółki (generuje to koszty) Wnioskodawca sprzedaje wyroby kolejnemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu. W związku z powyższym zmienia się adres i dane podmiotu odbierającego przedmiotowe wyroby.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


W jaki sposób Spółka powinna wystawić dokumenty dostawy dotyczące pierwszej transakcji, która nie doszła do skutku? W jaki sposób Wnioskodawca powinien wystawić dokumenty dostawy dotyczące drugiej, ostatecznej transakcji i w jaki sposób skompletować dokumenty dostawy po zmianie nabywcy? Czy opisana zmiana nabywcy niesie ryzyko utraty zwolnienia z podatku akcyzowego dla takiej transakcji?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przypadku rezygnacji z zakupu przez pierwszy podmiot pośredniczący ma miejsce zwrot wyrobów akcyzowych i należy na wystawionym dokumencie dostawy fakt ten odnotować. Komplet tak opisanych dokumentów dostawy powinien być przechowywany w dokumentacji podmiotu dokonującego dostawy - Spółki. Z kolei nowy nabywca powinien otrzymać dokument dostawy wystawiony zgodnie z faktycznymi dla tej transakcji danymi, czyli danymi, w tym adresem, podmiotu odbierającego wyroby węglowe. Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana nabywcy w opisanej sytuacji nie wpływa na prawo Spółki do zwolnienia od akcyzy. Spółka wskazuje, iż nowy dokument dostawy zostanie dostarczony kontrahentowi wraz z fakturą zakupu. W przypadku, gdy będzie możliwy dostęp do sieci internetowej i drukarki, Wnioskodawca wystawi nowy dokument dostawy dla docelowego odbiorcy w momencie zawarcia umowy sprzedaży z nowym nabywcą i wyśle jego skan do nabywcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi. W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.


Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, jest: pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a; posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b; dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wskazać należy, iż wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych oraz zasady jego stosowania zawarto w treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem. Instrukcję wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych - załącznik 1a - zawarto w jego treści.

Zgodnie z treścią § 2 w ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy, w przypadku: dostarczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych podmiotom uprawnionym do zwolnienia, importu, eksportu, nabycia wewnątrzwspólnotowego i dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów, a także w przypadku zwrotu tych wyrobów przez ich odbiorców do podmiotu pośredniczącego.


W myśl § 2 ust. 6a rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:


  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.


Z opisu wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako pośredniczący podmiot węglowy, zajmuje się obrotem węglem klasyfikowanym do pozycji CN 2701, 2702 i 2704. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawidłowego stosowania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku, gdy wyroby węglowe nie zostaną dostarczone do kontrahenta - podmiot rezygnuje z zakupu wyrobów. W toku transportu Wnioskodawca sprzedaje i dostarcza wyroby węglowe innemu uprawnionemu do zwolnienia od akcyzy podmiotowi pośredniczącemu.

W ocenie Spółki, celu udokumentowania nowej przesyłki nowy nabywca powinien otrzymać dokument dostawy wystawiony zgodnie z faktycznymi dla tej transakcji danymi, czyli danymi, w tym adresem, podmiotu odbierającego wyroby węglowe. Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana nabywcy w opisanej sytuacji nie wpływa na prawo Spółki do zwolnienia od akcyzy. Spółka wskazuje, iż nowy dokument dostawy zostanie dostarczony kontrahentowi wraz z fakturą zakupu. W przypadku, gdy będzie możliwy dostęp do sieci internetowej i drukarki, Wnioskodawca wystawi nowy dokument dostawy dla docelowego odbiorcy w momencie zawarcia umowy sprzedaży z nowym nabywcą i wyśle jego skan do nabywcy.

W ocenie tutejszego organu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w zakresie dotyczącym konieczności wystawienia w opisanej sytuacji nowego dokumentu dostawy, który będzie dokumentował transakcję (sprzedaż) z podmiotem uprawnionym do zwolnienia od akcyzy, która doszła do skutku.

W takim bowiem przypadku pośredniczący podmiot węglowy odnotowuje na drugim egzemplarzu pierwotnie wystawionego dokumentu dostawy ilość wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy niedostarczonych do ich odbiorcy, przyczynę ich niedostarczenia oraz wskazuje datę tego zdarzenia, a następnie dołącza ten egzemplarz do przechowywanych pozostałych egzemplarzy dokumentu dostawy.

Natomiast należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Spółki w części dotyczącej dokumentowania obrotu za pomocą dokumentu dostawy, który Wnioskodawca zamierza przesłać nowemu nabywcy drogą elektroniczną.

Wskazać bowiem należy, iż zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy, warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych jest między innymi dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy. Dokument dostawy zatem powinien co do zasady towarzyszyć przesyłce przemieszczanych wyrobów. Obecnie przepisy ustawy nie przewidują, tak jak ma to miejsce np. w przypadku dokumentów e-AD (elektronicznego administracyjnego dokumentu), przesyłania dokumentu dostawy wyrobów węglowych drogą elektroniczną.

Zatem, w opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca wystawia kolejny dokument dostawy wyrobów węglowych w toku przemieszczania ich do nowego uprawnionego podmiotu -pośredniczącego podmiotu węglowego. Dokument ten może wystawić upoważniona osoba reprezentująca Wnioskodawcę, np. przewoźnik. Dostarczane wyroby węglowe będą zwolnione od akcyzy wyłącznie w przypadku wypełnienia wszystkich wymogów określonych w art. 31a ust. 3 ustawy.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika