Ulga na zabytki
Jesteś właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego? Dowiedz się, czy możesz skorzystać z ulgi w PIT.
Dla kogo ulga?
Możesz skorzystać z ulgi na zabytki, jeżeli jesteś właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego i osiągasz:
- dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej (czyli wg stawki 12% lub 32%),
- dochody opodatkowane podatkiem liniowym (czyli stawką 19%) lub
- przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Na czym polega ulga?
W 2022 roku ulga polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania:
- 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków);
- poniesionego wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków:
- pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość ponosisz również wydatek o charakterze remontowo – konserwatorskim;
- nie więcej niż kwotę odpowiadającą iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku;
- limit odliczenia na wszystkie inwestycje z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł.
Jakie warunki trzeba spełnić?
- W przypadku wydatków na wpłaty na fundusz remontowy trzeba:
- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty),
- posiadać dowód wpłaty lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.
- W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane trzeba:
- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,
- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
- posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,
- posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zasady odliczenia
Wpłaty na fundusz remontowy, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane odliczysz w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym poniosłeś wydatki.
Wydatki na nabycie zabytku nieruchomego odliczysz w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym po raz pierwszy na rzecz tego zabytku poniosłeś wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.
Jeśli w danym roku wykażesz stratę albo twój dochód/przychód jest niższy od kwoty przysługującego ci odliczenia - to z ulgi skorzystasz w zeznaniach za kolejnych 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym skorzystałeś lub miałeś prawo skorzystać z odliczenia.
Jakie zeznanie należy złożyć?
Należy złożyć zeznanie:
- PIT-37 – jeżeli uzyskałeś przychody opodatkowane według skali podatkowej za pośrednictwem płatnika (np. z umowy o pracę, emerytury);
- PIT-36 – jeżeli uzyskałeś przychody opodatkowane według skali podatkowej z działalności gospodarczej, najmu, podnajmu, dzierżawy lub inne przychody bez pośrednictwa płatnika;
- PIT-36L – jeżeli uzyskałeś przychody opodatkowane podatkiem liniowym;
- PIT-28 – jeżeli uzyskałeś przychody opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (np. z działalności gospodarczej, najmu, podnajmu, dzierżawy).
- z załącznikiem PIT/O (informacja o odliczeniach).
Podstawa prawna:
- art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT);
- art. 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ustawa o ryczałcie).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?