Wytyczne dla zakładów pogrzebowych
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z GIS przygotowało wytyczne dla zakładów pogrzebowych w dobie epiemii. Co z nich wynika?
Nowe, inne zasady bezpieczeństwa przewidziano zaś dla powiatów w strefie czerwonej i żółtej. O nich nie ma mowy w niniejszym artykule.
Cel
Celem wdrażanych procedur jest:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz klientów zakładów pogrzebowych
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz klientów.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie zakładu pogrzebowego i podczas ceremonii pogrzebowej w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
Wytyczne zostały podzielone na pięć części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników zakładów pogrzebowych.
- Zapewnienie bezpieczeństwa w zakładzie.
- Procedury odnoszące się do przygotowania zwłok i ich przewiezienia.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2
u pracownika/klienta.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników zakładów pogrzebowych
- Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
- Reorganizację zakładu, uwzględniając zachowanie bezpiecznych odległości, dystansowania społecznego i rozdzielenia stanowisk, zwłaszcza we wszystkich częściach wspólnych.
- Organizację stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu społecznego między pracownikami (minimum 1,5 m). W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (łatwo poddające się dezynfekcji i czyszczeniu przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami.
- Zapewnienie przez pracodawcę środków ochrony osobistej dla pracowników (maseczki, rękawice jednorazowe) oraz preparatów do dezynfekcji rąk, zgodnie z regulacjami rozporządzenia Rady Ministrów – osłona ust i nosa, maseczki, przyłbice, kaski, rękawiczki lub dezynfekcja rąk.
- W przypadku wykonywania usługi zapewnienie pracownikom, środków ochrony osobistej spełniającej normy i wymogi zabezpieczenia przed czynnikami biologicznymi (maskę z filtrem co najmniej klasy N95/FFP2, czepek na głowę, jednorazowe rękawice nitrylowe, kombinezon albo długi fartuch ochronny, gogle lub przyłbice ochronne oraz środki ochrony indywidualnej wielorazowego użytku.
- Środki ochrony indywidualnej wielorazowego użytku należy niezwłocznie po zakończeniu czynności zdezynfekować.
- Ograniczenie do minimum bliskiego kontaktu z klientami.
- Organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego (działania rekomendowane). Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień.
- Dopilnowanie, aby przy jednym stanowisku biurowym przebywał tylko 1 klient (ew. tylko 2 klientów jeśli wspólnie zamieszkują).
- Dopilnowanie zachowania odstępu między klientami wynoszącego minimum 1,5 metra.
- Wytyczne dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
- Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce, do osuszania używać wyłącznie jednorazowych ręczników i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamykanego pojemnika na odpady i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne.
- Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klamki, słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
- Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
- Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
Zapewnienie bezpieczeństwa w zakładzie
- Umieszczenie w widocznym miejscu informacji o nakazie dezynfekcji rąk przed wejściem do zakładu oraz o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do zakładu.
- Zapewnienie klientom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne) przy wejściu do zakładu pogrzebowego.
- Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos.
- Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcje dezynfekcji rąk.
- Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków, mycie podłogi. Jeśli klient wypełnia osobiście formularze lub podpisuje zgody, dezynfekowanie długopisów.
- Ograniczenie wystroju zakładu do minimum; pozostawienie, w miarę możliwości, jak największej ilości powierzchni płaskich, możliwych i szybkich do zdezynfekowania.
- Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
- W zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych stosowanie się do zaleceń NIZP- PZH (w załączeniu)
- Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich przynajmniej 1,5 metrowych odległości między pracownikami a klientami oraz między klientami.
- Stosowanie chłodni dedykowanych tylko i wyłącznie dla osób zmarłych na COVID-19, która daje możliwość separacji; oznakowanie, tak aby osoby trzecie zachowały należytą ostrożność. Chłodnie należy dodatkowo dezynfekować.
- Ograniczenie ilości czynności wykonywanych przy osobach zmarłych zgodnie
z obowiązującymi regulacjami. - Dopuszcza się zarówno kremację, jak i tradycyjną formę pochówku.
- Otwieranie trumny i dotykanie zwłok jest niedozwolone.
- Poinformowanie uczestników pogrzebu o zakazie dotykania trumny i utrzymaniu odpowiedniej, przynajmniej 1,5 metrowej odległości.
- W miarę możliwości przydzielenie do danego zespołu pracowników karawanu pogrzebowego.
- Wszystkie samochody do transportu zwłok muszą być dezynfekowane po wykonanej usłudze.
Procedury odnoszące się do przygotowania zwłok i ich przewiezienia
- Stosowanie przepisów prawa w zakresie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.
- Transportowanie zwłok, jeżeli jest to możliwe, jednym zespołem przewozowym.
Po każdorazowym przewiezieniu zwłok ludzkich przeprowadza się dezynfekcję środka transportu w części przeznaczonej na ich umieszczenie (do dezynfekcji stosuje się preparaty o działaniu bakteriobójczym, wirusobójczym i grzybobójczym). - Zabrania się zewnętrznego mycia środka transportu drogowego przeznaczonego
do przewozu zwłok ludzkich w miejscach przypadkowych i prowizorycznie zorganizowanych myjniach.
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika
- Pracownicy zakładu pogrzebowego powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem celem uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba zakażona, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta zakładu
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren zakładu. Powinna zostać poinstruowana o konieczności skontaktowania się telefonicznie z lekarzem celem uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia - zadzwonić pod nr 999 lub 112.
- Zgłoszenie incydentu do kierownictwa zakładu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach zakładu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?