Młodzi kierowcy będą nadzorowani

Osoba, która po raz pierwszy wyrobiła prawo jazdy, może stracić dokument za trzy wykroczenia lub jedno przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Na motocykl wsiądziemy dopiero po ukończeniu 24 lat. Takie zmiany wprowadzi projekt ustawy o kierujących pojazdami, którym zajmie się jutro Rada Ministrów.

Najliczniejsza grupa kierowców, uczestniczących w wypadkach, to osoby w wieku 18 - 24 lata, które posiadają prawo jazdy krócej niż dwa lata. Dlatego młodych kierowców należy poddać szczególnej ochronie, o wiele bardziej restrykcyjnej niż osób, które mają większe doświadczenie za kółkiem - wynika z projektu ustawy Ministerstwa Infrastruktury, który rozpatrzy jutro Rada Ministrów.

Ustawa wprowadzi dwuletni okres próbny, podczas którego tzw. „młody kierowca" będzie poddany szczególnemu nadzorowi. Kontroli zostaną poddane osoby, które wyrobiły pierwsze prawo jazdy na samochody osobowe (kategoria B).

Okres próbny dla młodego kierowcy wprowadziły już takie kraje, jak: Austria, Finlandia, Francja, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania czy Węgry.

- Jak pokazują doświadczenia w krajach, które wprowadziły jazdę z osoba towarzyszącą lub okres próbny, zaobserwowano zmniejszenie liczby wypadków z młodymi kierowcami od ok. 20 do 50 procent - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Przez pierwszy rok trwania okresu próbnego kierowca nie będzie mógł podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy w zakresie przewozu osób.

Przez dwa lata będzie natomiast narażony na cofnięcie dokumentu już po trzech wykroczeniach lub jednym przestępstwie przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Już po dwóch wykroczeniach „młody kierowca" zostanie natomiast skierowany na kurs reedukacyjny, a okres próbny będzie przedłużany o kolejne 2 lata.

Projekt wprowadza również odpowiedzialność karną dla kandydatów na kierowcę, którzy podczas badania lekarskiego zatają ważne informacje o stanie zdrowia. Ma to zapobiec wydawaniu prawa jazdy osobom, których stan zdrowia stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego - uzasadnia zmiany ustawodawca.

Zmiany nie ominą także systemu punktów karnych. Tutaj resort infrastruktury proponuje za przekroczenie 24 punktów skierowanie kierowcy na kurs reedukacyjny. Obecnie jest on odsyłany na egzamin sprawdzający kwalifikacje. Na kurs reedukacyjny kierowca może trafić również za prowadzenie w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem innego środka odurzającego.

Jeżeli w okresie 5 lat od dnia wydania skierowania na kurs reedukacyjny kierowca ponownie „nabije" 24 punkty, to straci prawo jazdy.

- W przypadku cofnięcia prawa jazdy w wyniku uzyskania maksymalnej liczby punktów jego odzyskanie jest możliwe po spełnieniu wszystkich wymagań stawianych osobom ubiegającym sie o uprawnienie do kierowania pojazdem - tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.

Projekt ustawy wprowadzi ponadto dwie nowe kategorie prawa jazdy. Kategoria AM ma w przyszłości zastąpić kartę motorowerową. Wyrobią ja osoby, które ukończyły 14 lat i chcę prowadzić motorower lub lekki pojazd czterokołowy - tzw. quad.

Nowa kategoria A2 będzie natomiast pośrednią kategorią prawa jazdy między istniejącymi już typami A1 i A. Posiadacza dokumentu dostana uprawnienia do prowadzenia motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg.

Zmieni się również „ścieżka dostępu" do kategorii prawa jazdy A. Najpierw będziemy musieli zdobyć kategorię A1 (w wieku 16 lat) lub A2 (w wieku 18 lat). Następnie po 2 letnim okresie posiadania tych uprawnień będziemy mogli wyrobić prawo jazdy na większe motocykle, czyli z A1 przesiądziemy się na A2 oraz z A2 na A. Osoby, które wcześniej nie posiadały prawa jazdy A2 wsiądą na motocykl dopiero po ukończeniu 24 lat

- Wiek ten obecnie wynosi 18 lat, po wprowadzeniu przepisu będzie wynosił 24 lata. Celem tej regulacji jest zapewnienie, że niedoświadczeni i młodzi kierowcy tuż po uzyskaniu prawa jazdy na motocykle nie będą użytkownikami ciężkich i szybkich motocykli - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Agisiaaa 2012-02-09 16:33:08

    sorka za błędy... ZA KIEROWNICĘ:P hehehehe:P

  • Agisiaa 2012-02-09 16:32:33

    ciekawe czy wtakim razie młodzi kierowcy przez te 2 lata wsiądą na kierownicę... będą się obawiali wpadki.. a za dwa lata jak wsiądą to czy będą potrafili poruszać się po drodze po takiej przerwie:) heh

  • ghostcat 2012-02-09 08:14:43

    Zgadzam się z iwoną, okres próbny to dobry pomysł na bezpieczeństwo na drogach. Statystyki mówią same za siebie - brawura "młodych" często kończy się nieszczęściem. Może ten przepis spowoduje, że zanim przekroczą 160 km/h, to się chwilę zastanowią nad konsekwencjami.

  • iwona 2012-02-08 23:39:36

    moim zdaniem to dobry pomysł, będzie mniej małolatów rozbijających się autami rodziców lub swoimi,które są niekiedy dużo większe niż"elki" i brak im doświadczenia i obycia z takimi autami.Być może wyobraźnia niektórych się wyostrzy i będą bardziej zdyscyplinowani

  • @ 2012-02-08 18:55:45

    Widać,że Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego tak jak stacje diagnostyczne już nie mają co robić ,więc ustawodawca zapewnia im ruch w interesie i drenaż kieszeni Obywateli wzrośnie.To jedyny motyw tej nowelizacji.Życie i bezpieczenstwo nie liczy się tak naprawdę w tym kraju.Nie o to chodzi.Mydlą nam oczy aby kasę wydzierać.Intencje ustawodawcy są nieszczere.Tyle zaniedbanych ,potrzebnych ustaw leży w szufladach i nic się nie robi.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika