ZmIany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Wkrótce wejdą w życie zmiany w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik, i doprecyzowanie podmiotów, od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz; ponadto rozszerzony zostanie katalog działań, które będą wspierane przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Co przewiduje ustawa z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych?

Głównym celem nowelizacji jest wprowadzenie zmian w Funduszu Promocji Roślin Oleistych przez rozszerzanie katalogu roślin oleistych o słonecznik oraz doprecyzowanie podmiotów, od których są naliczane i pobierane wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Porady prawne

Ustawa wprowadza zmiany w funkcjonowaniu mechanizmu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będące konsekwencją tego, że rynek roślin oleistych charakteryzuje się dużą dynamiką obrotu tymi roślinami przez innychuczestników rynku niż tylko przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych, którzy w dotychczasowym stanie prawnym byli objęci obowiązkiem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz. Ustawawprowadza zasadę, że obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich podmiotów skupujących rośliny oleiste od ich producenta. Z kolei uzupełnienie listy gatunków roślin oleistych o słonecznik wynika z dynamicznego rozwoju areału tej uprawy, który daje realne podstawydo zwiększenia podaży w najbliższej przyszłości także krajowych produktów rolno-spożywczych będących wynikiem przetworzenia nasion słonecznika.

Ustawa przewiduje również rozszerzenie katalogu działań, które będą wspierane przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych w postaci działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.

Nowelizacja zawiera także zmiany w zakresie funkcjonowania Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w postaci rozszerzenia katalogu produktów, które mogą być objęte wsparciem z tego funduszu, o produkty pszczele, tj. miód, pyłek kwiatowy, pierzgę, propolis oraz mleczko pszczele. Zgodnie z ustawą, na działania dotyczące produktów pszczelich będzie można przeznaczyć 5% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym.

Ustawa, w celu zaoszczędzenia zarówno czasu, jak i kosztów, ograniczenia błędów przy wypełnianiu formularzy, a także skrócenia czasu rozliczania wpłat przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, wprowadza również wyłącznie elektroniczną formę składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji. Dotychczas deklaracje te mogły być składane w formie papierowej i elektronicznej. Z uwagi na potrzebę dostosowania się podmiotów obowiązanych do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze do elektronicznej formy składania deklaracji oraz fakt, że zobowiązania są rozliczane w okresach kwartalnych, ustawa przewiduje, że zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2026 r.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem przepisów wprowadzających wyłącznie elektroniczną formę składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji, które wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2026 r.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika