Promowanie wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych

Czeho dotyczy projekt?

Trwają konsultacje projektu ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (UD162).

Projekt obejmuje zmiany w obszarze morskiej energetyki wiatrowej oraz implementuje dyrektywę RED III i wprowadza możliwość tworzenia spółdzielni energetycznych na obszarze gmin miejskich.

Priorytetem MKiŚ jest zapewnienie najbardziej sprzyjających warunków dla rozwoju odnawialnych źródeł energii, w tym w szczególności morskiej energetyki wiatrowej, w zgodzie z unijnymi celami i wymaganiami. Technologie te mają kluczowe znaczenie dla realizacji założonych przez polski rząd celów strategicznych w zakresie przyszłego miksu energetycznego oraz tempa realizacji transformacji polskiego sektora elektroenergetycznego.

Porady prawne

Przygotowany przez MKiŚ i obecnie procedowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu zakłada, że w 2030 r. Polska będzie dysponować 5,9 GW mocy zainstalowanej w morskich elektrowniach wiatrowych. 10 lat później będzie to już 17,9 GW, co może pokryć nawet do 32% zapotrzebowania na energię elektryczną w 2040 r.

Morska energetyka wiatrowa

Projekt przewiduje szereg ułatwień mających na celu sprawne i skuteczne przeprowadzenie aukcji dla morskich farm wiatrowych, np.: wstępna prekwalifikacja, możliwość przeprowadzenia aukcji interwencyjnej w 2026 r., udział w aukcji projektów obejmujących niewykorzystaną moc z I fazy, możliwość złożenia oddzielnych ofert aukcyjnych dla dwóch MFW zlokalizowanych w granicach tego samego obszaru.

Wprowadza także usprawnienia dla aktualnie realizowanych projektów, np. pokrycie ujemnego salda w przypadku redysponowania MFW na zasadach rynkowych, sprzedaż energii w okresie rozruchu technologicznego MFW, mikroprzesunięcia fundamentów morskich turbin wiatrowych lub stacji elektroenergetycznych, współdzielenie przez więcej niż jedną MFW tej samej stacji elektroenergetycznej zlokalizowanej na morzu lub zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.

Doprecyzowuje również kwestie związane z czasem pracy w portach morskich lub bazach serwisowych, definiuje personel do obsługi MFW, wydłuża termin ważności pozwoleń i uzgodnień lokalizacyjnych, precyzuje zasady ponoszenia kosztów związanych z kompensacją negatywnego wpływu MFW na systemy obronności i bezpieczeństwa państwa.

Projekt wprowadza także delegacje ustawowe do wydania rozporządzeń w sprawie sposobu dokumentowania utraconych możliwości połowowych oraz wypłaty ewentualnych odszkodowań z tego tytułu oraz warunków wykonywania rybołówstwa komercyjnego na obszarze MFW i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.

Dyrektywa RED III

Implementacja Dyrektywy RED III wprowadza do krajowych przepisów podstawę prawną dokonania mapowania terytorium Polski w celu określenia dostępności energii ze źródeł odnawialnych oraz potencjału produkcji energii odnawialnej w poszczególnych rodzajach technologii OZE. Wprowadza również procedurę wyznaczania obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji OZE, których ustalenie ma być następstwem ww. mapowania. Do najważniejszych kwestii w zakresie mapowania i wyznaczania obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji OZE (OPRO) należy zaliczyć określenie organów właściwych dla wyznaczania OPRO (organy samorządu województwa), dedykowanego ku temu rodzaju dokumentu (plan obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji OZE dla województwa) oraz jego elementów. Z uwagi na możliwy wpływ na środowisko, zakres terytorialny OPRO oraz istotę dostępności mocy przyłączeniowych dla OPRO, wyznaczenie konkretnych obszarów będzie wymagało uzgodnienia z właściwymi gminami, regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz z przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. 

Sprawne przeprocedowanie tych rozwiązań uzasadnione jest terminami wynikającymi z dyrektywy RED III oraz koniecznością realizacji kamieni milowych określonych w ramach reformy G3.1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Spółdzielnie energetyczne

Umożliwienie tworzenia spółdzielni energetycznych na obszarze gmin miejskich jest rozwiązaniem oczekiwanym przez samorządy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Ze względu na wysokie zużycie energii elektrycznej przez miasta, to właśnie gminy miejskie są zainteresowane wykorzystaniem lokalnego potencjału i efektywnego wytwarzania oraz bilansowania energii. Korzyścią będzie w szczególności redukcja jej kosztów energii dla odbiorców końcowych, w tym tych dotkniętych ubóstwem energetycznym.

Termin na zgłaszanie uwag  

Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.

Ewentualne uwagi można przekazać w wersji elektronicznej (edytowalnej) na adresy: anna.kozinska-zywar@klimat.gov.pl oraz departament.prawny@klimat.gov.pl. Termin składania uwag to:

  • 21 dni od dnia publikacji - w ramach konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych,
  • 30 dni od dnia publikacji – dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, reprezentatywnych związków zawodowych i reprezentatywnych organizacji pracodawców.

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika