Prawa konsumenta w epoce cyfrowej
Podczas spotkania z dziennikarzami, przedstawicielami administracji oraz organizacji konsumenckich komisarz Reicherts powiedziała: - 25 grudnia br. w Polsce wejdzie w życie nowa unijna dyrektywa w sprawie praw konsumentów. To dobra wiadomość dla Polaków, ale też dla wszystkich konsumentów w UE, zwłaszcza tych, którzy kupują przez internet. W całej Unii stanowią oni już 53 proc. kupujących, a w Polsce nawet więcej - 56 proc. Dzięki dyrektywie i ustawie, która ją wdraża w Polsce, łatwiej i bezpieczniej będzie można kupować w kraju i za granicą, wpłynie ona na cały sektor e-commerce.
Komisarz poinformowała również, że startuje w Polsce kampania informacyjna, przedstawiająca prawa konsumentów zawarte w dyrektywie. - Pięć głównych przekazów tej kampanii to: prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w terminie 14 dni od zakupu, prawo do zgodniej z prawdą reklamy, prawo do wymiany lub naprawy uszkodzonego towaru, prawo do zawarcia umowy bez obciążających klauzul oraz prawo do bezpłatnej pomocy ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Reicherts przypomniała, że nowa dyrektywa uzupełnia wcześniej chwalone akty prawne wzmacniające prawa konsumentów w UE, takich jak np. prawo do ochrony przed oszustwem, do bezpłatnej wymiany towaru uszkodzonego czy do zmiany np. operatora telekomunikacyjnego.
Podkreśliła, że o ile 66 proc. konsumentów w Polsce (wynik zbliżony do średniej unijnej) uważa, że jest odpowiednio poinformowana o przysługujących im prawach. Jednocześnie np. w Holandii wskaźnik ten wynosi aż 91 proc. - Jest zatem jeszcze pole do poprawy w tym zakresie, stąd decyzja o kampanii informacyjnej - wyjaśniała Reicherts.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?