Reklamacja towaru kupionego za granicą

Zobacz, w których krajach trwają zimowe wyprzedaże i co zrobić, gdy kupisz na nich wadliwy towar.

Korzystając z wyprzedaży w Londynie czy Paryżu mamy takie same prawa, jak podczas zwyczajnych zakupów po cenach bez obniżki.

- Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go 70 proc. taniej – przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

Z reklamacją możemy wystąpić do sprzedawcy np. wtedy, gdy kupiony przedmiot posiada wady. - Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie – tłumaczy Anna Żochowska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

W takim przypadku nie mamy prawa domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany sprzętu ze względu na ten konkretny defekt. – Ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy już prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – wyjaśnia ekspert ECK.

Pamiętajmy też, że podstawą do reklamacji będzie również niezgodność towaru z umową. Mamy z tym do czynienia np. wtedy, gdy kupiliśmy telefon z Wi-Fi, a po usunięciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam model bez takiej funkcji.

Jak napisać reklamację do zagranicznego sklepu?

W takim piśmie powinniśmy umieścić przede wszystkim swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon). Musimy też opisać problem i przedstawić roszczenie. Możemy np. zażądać naprawy, wymiany towaru na nowy lub zwrotu pieniędzy czy obniżki ceny.

Reklamacja powinna być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim. Jeśli nie poradzimy sobie ze sporządzeniem takiego pisma, to możemy skorzystać z gotowego wzoru, który udostępnia Europejskie Centrum Konsumenckie.

REKLAMACJA TOWARU W ZAGRANICZNYM SKLEPIE
WZÓR FORMULARZA

Do reklamacji musimy dołączyć paragon lub inny dowód zakupu i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

Sklep nie uznaje reklamacji? Nie poddawaj się

W sytuacji, gdy sprzedawca z innego kraju UE nie będzie chciał uznać żądań przedstawionych w formularzu reklamacji, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Prawnicy tej organizacji udzielają nam bezpłatnej porady prawnej i pomogą w rozwiązywaniu sporu z zagranicznym przedsiębiorcą, który ma siedzibę w kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii.

W JAKICH KRAJACH EUROPY TRWAJĄ OBECNIE WYPRZEDAŻE?
DLACZEGO LEPIEJ KUPOWAĆ W INTERNECIE?
CZYTAJ

Zwrot towaru? Tylko przy zakupach on-line

Skuszeni obniżkami cen często pochopnie kupujemy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Wówczas w lepszej sytuacji są osoby, które robiły zakupy w sieci. 

Jest tak dlatego, że w przypadku sklepów tradycyjnych zwrot towaru nieuszkodzonego, który jest zgodny z umową, zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Kupując w internecie nie musimy na nią liczyć, ponieważ według unijnych przepisów mamy prawo odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podania przyczyny w ciągu co najmniej 7 dni roboczych. W niektórych krajach mamy więcej czasu: w Polsce – 10 dni kalendarzowych, w Niemczech – 14 dni.

W tym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a następnie odesłać produkt w ciągu dwóch tygodni. Koszty wysyłki opłacimy jednak w takim przypadku z własnej kieszeni.

Zimowe wyprzedaże w Europie 2011/2012 (z poradnika ECK)

Kraj

Okres wyprzedaży

Austria

Początek następuje tuż po Bożym Narodzeniu. Wyprzedaże trwają do końca stycznia lub połowy lutego.

Belgia

Trwają przez cały styczeń.

Bułgaria

Zazwyczaj startują tuż  po Bożym Narodzeniu i trwają maksymalnie przez miesiąc.

Cypr

Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek lutego, zakończenie – czwarta sobota lutego.

Czechy

Zazwyczaj startują tuż  po Bożym Narodzeniu i trwają zazwyczaj przez jeden- dwa miesiące.

Dania

Nie ma ustalonego terminu. Sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania.

Estonia

Zwykle od początku stycznia. Trwają przez cały miesiąc.

Finlandia

Początek następuje tuż po Bożym Narodzeniu. Wyprzedaże trwają do końca stycznia.

Francja

Rozpoczęcie następuje 11 stycznia (w niektórych miejscach wcześniej). Wyprzedaże trwają maksymalnie przez 5 tygodni.

Grecja

Brak danych

Hiszpania

W zależności od regionu. Najczęściej wyprzedaże rozpoczynają się 7 stycznia. Obniżki trwają do końca lutego bądź pierwszych dni marca. W Madrycie termin wyprzedaży to 1 stycznia – 31 marca.

Holandia

Zazwyczaj startują tuż po Bożym Narodzeniu i trwają przez cały styczeń.

Irlandia

Rozpoczynają się po Bożym Narodzeniu i trwają do końca stycznia.

Islandia

Początek tuż po Bożym Narodzeniu, trwają do końca stycznia.

Litwa

Wyprzedaże zaczynają się po Bożym Narodzeniu i trwają przez cały styczeń.

Łotwa

Wyprzedaże zaczynają się po Bożym Narodzeniu i trwają przez dwa miesiące.

Luksemburg

Początek wyprzedaży przypada na dzień 2 stycznia, koniec na 21 stycznia.

Malta

Wyprzedaże trwają przez cały styczeń.

Niemcy

Większość wyprzedaży odbywa się w ostatnim tygodniu stycznia i pierwszym tygodniu lutego.

Norwegia

Nie ma ustalonego okresu wyprzedaży, sklepy same wyznaczają terminy obniżek.

Portugalia

Początek wyprzedaży przypada na dzień 28 grudnia, koniec na 28 stycznia.

Rumunia

Zazwyczaj rozpoczynają się 15 stycznia i trwają najdłużej do 15 kwietnia.

Słowacja

Zwykle początek jest tuż po Bożym Narodzeniu. Wyprzedaże utrzymują się maksymalnie do końca lutego.

Słowenia

Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek stycznia, trwają najdłużej przez 60 dni.

Szwecja

Zwykle rozpoczynają się tuż po Bożym Narodzeniu i trwają do końca stycznia bądź połowy lutego.

Węgry

Wyprzedaże zaczynają się po Bożym Narodzeniu i trwają przez cały styczeń.

Wielka Brytania

Zazwyczaj początek następuje 26 grudnia. Czas trwania obniżek jest różny i zależy od sklepu.

Włochy

W 2012 roku we wszystkich dwudziestu regionach wyprzedaże startują dnia 5 stycznia. Obniżki cen trwają maksymalnie przez 60 dni.

.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Karolina 2020-07-10 17:04:29

    witam mam taki problem kupilam córce deske elektryczna w Hoandii okazalo sie ze jest zepsuta oddalismy do sklepu na relamacje trzymia juz ja 3 tygodnie ile maja czasu na oddanie lub wyplacenie spowrotem pieniazkow

  • Beata 2018-02-02 12:06:00

    Witam, mam pytanie. Niecały rok temu podczas wyjazdu moja córka zakupiła buty River Island w Wielkiej Brytanii. W butach pękła podeszwa, niestety prawdopodobnie nie da się ich naprawić skutecznie. Nie wybieramy się w najbliższym czasie do UK, czy mogę w takim razie zareklamować towar w jednym ze sklepów sieci River Island w Polsce?

  • kris 2015-04-15 16:37:11

    Mam do was pytanie, otóż kupiłem jakiś czas temu towar (słuchawki) w Media Markt na Węgrzech. Słuchawki mają międzynarodową gwarancję. Do tej pory zepsuły mi się 4 razy. Zażądałem zwrotu pieniędzy. Proszę powiedzieć, jaką kwotę producent powinien mi zwrócić? Płaciłem kartą i mam paragon. Mam dokładną kwotę w PLN jaka została pobrana z mojego konta. Producent twierdzi, że słuchawki w Polsce tyle nie kosztowały nigdy i uważa że może mi oddać pieniążki ale równowartość taką, ile kosztowały słuchawki w Polsce. Czy nie powinno być tak, że producent powinien oddać mi dokładną kwotę z paragonu? Z góry dziękuję za pomoc.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika