Reklamy nie naruszą naszego spokoju

Od dziś wszystkie reklamy w telewizji i radiu nie mogą być głośniejsze niż poprzedzające je programy. Za złamanie tej reguły nadawca zapłaci wysoką grzywnę.

Dzisiaj wchodzą w życie przepisy nowelizacji rozporządzenia o działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych (Dz.U. 2010, nr 3, poz. 20). Przygotowany przez KRRiT dokument ma skończyć z głośnymi reklamami.

Nowela jest odpowiedzią na liczne skargi widzów – poparte interwencją Rzecznika Praw obywatelskich – dotyczące „ryczących” reklam.

Rzecznik zwracał uwagę m.in. na to, że niespodziewane zwiększanie natężenia dźwięku od kilku do nawet kilkunastu decybeli przy nadaniu reklamy, która nie musi interesować telewidza, w przerwie programu stanowi naruszenie prywatności. Podkreślał on ponadto, że spokój psychiczny należy niewątpliwie do otwartego katalogu dóbr osobistych chronionych na podstawie art. 23 kodeksu cywilnego.

Porady prawne

Zgodnie z wchodzącym dziś w życie rozporządzeniem poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających.

Aby określić głośność komunikatów każdy nadawca zostanie zobowiązany do porównania poziomu głośności audycji nadawanych w okresie 20 sekund przed rozpoczęciem emisji reklam i telesprzedaży z poziomem głośności tych reklam. Skomplikowane zasady pomiaru szczegółowo opisuje załącznik do rozporządzenia.

Jeżeli nadawca nadal będzie emitował zbyt głośne reklamy, to narazi się na karę sięgającą połowy jego opłat za częstotliwości, a w przypadku gdy nadawca nie uiszcza opłaty za częstotliwość, kara wyniesie do 10 proc. przychodu nadawcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • konsument 2012-06-19 15:14:38

    A kiedy w koncu zlikwidują reklamy alkoholu??!! Przeciez jest ustawa o wychowaniu w trzezwosci. Czy sejm nie zdaje sobie sprawy ile Państwo kosztuje leczenie alkoholików w szpitalach?? To przeciez jest choroba do konca zycia!!!

  • Blackdoberman 2012-06-17 13:32:36

    Widzę, że nie rozumiesz istoty rzeczy skoro piszesz, że to nic nie da. "Zgodnie z wchodzącym dziś w życie rozporządzeniem poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających". No to będą zwiększać głośność audycji poprzedzających. A jaki problem?! Żaden. Przecież to nie człowiek, a program reguluje przekaz reklam i ich głośności. Wystarczy tak zaprogramować, a nie inaczej! " Człowieku skoro ja oglądam np. film o określonych parametrach głośności to tak sobie ustawiam telewizor, aby mi nie ryczał jak zasnę. Skoro w przerwie będzie reklama i nie może w myśl zapisu być głośniejsza niż poprzedzająca ją audycja to nie obudzi mnie, ani sąsiada. I oto w tym chodzi.

  • jgie 2012-06-14 19:01:02

    Nie chwaliłbym Boga, ani dnia przed zachodem Słońca! Rządy i instytucje się zmieniają, ale głupota pozostaje. "Skomplikowane zasady pomiaru szczegółowo opisuje załącznik do rozporządzenia". Nie można prościej?! - choćby, głośność reklamy nie może przekraczać, np. 50 decybeli. Ano, nie można! "Zgodnie z wchodzącym dziś w życie rozporządzeniem poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających". No to będą zwiększać głośność audycji poprzedzających. A jaki problem?! Żaden. Przecież to nie człowiek, a program reguluje przekaz reklam i ich głośności. Wystarczy tak zaprogramować, a nie inaczej!

  • Dominik 2012-06-14 14:06:47

    I chwała Bogu, bo już był wcześniej jakiś dekret czy uchwała w tej sprawie, ale nic to nie dało :( Toż to ogłuchnąć można było przy tych reklamach!!! Aha, mieli też zmienić czasy reklam i też niby zakazali jednoczesnej emisji, ale jakoś tego nie zauważyłem :p I pewnie pozostanie tak, jak było, czyli o 13.00, 13.30, 14.00, itd. będą na wszystkich kanałach reklamy, żeby widz nie mógł od nich uciec na coś ciekawszego :(((


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika